Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-06, 20:42
  #1
Medlem
Sen några dagar tillbaka har jag fått en hemsk jävla panikångest , den kommer nästan alltid vid läggdags och orolig och nervös som man är tror man alltid det är fel på hjärtat och man får alla vanliga panikångest symtom som hjärtklappning illamående andning mm.

Har varit på sjukhus och tagit EKG dom såg att pulsen var hög och hjärtat slog snabbt pga att jag var nervös o trodde de var fel på hjärtat men annars såg allt bra ut , fick en låg dos av beta blockare för att slippa dom värsta hjärtklappningarna.

Äter lyrica den håller borta min ångest men när panikångesten kommer hjälper den inte ett skit , vad kan man göra finns det någon mer råd vore jag tacksam då detta är skitjobbigt.

Mvh
Citera
2018-03-06, 20:56
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Ett rent helvete.
Jag kan berätta vad jag gjorde.
Jag visste inte varför jag fick dessa panikattacker - GAD.
Anade att det var pga för hög arbetsbelastning och minskade på arbetet. Utan resultat.
Tog betablockerare för pulsen och serotoninåterupptagshämmare för attackerna. Det blev bättre och jag fick inte attacker för att jag var rädd för att få attacker.
Kompletterade med KBT vilket var bra.
Problemet med KBT var att om medicinerna tog bort oron hade jag inget att "komma med" som kunde diskuteras så jag minskade medicineringen så att jag fortfarande låg på gränsen till attacker.
Försöker att inte varva upp mig och undvika att vara så djävla bra hela tiden
Idag inga större problem, men det tog tid.
Citera
2018-03-06, 20:58
  #3
Medlem
Motionera, gå till gymmet! Bästa ångestdämparen efter sex. Men det är ju inte alla som kan få!
Citera
2018-03-06, 21:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ett rent helvete.
Jag kan berätta vad jag gjorde.
Jag visste inte varför jag fick dessa panikattacker - GAD.
Anade att det var pga för hög arbetsbelastning och minskade på arbetet. Utan resultat.
Tog betablockerare för pulsen och serotoninåterupptagshämmare för attackerna. Det blev bättre och jag fick inte attacker för att jag var rädd för att få attacker.
Kompletterade med KBT vilket var bra.
Problemet med KBT var att om medicinerna tog bort oron hade jag inget att "komma med" som kunde diskuteras så jag minskade medicineringen så att jag fortfarande låg på gränsen till attacker.
Försöker att inte varva upp mig och undvika att vara så djävla bra hela tiden
Idag inga större problem, men det tog tid.


Har har förut men var ett tag sen nu , jag hatar när man känner det börjar och jag kan vara vaken flera timmar efteråt av att jag mår skit. Varit en jävla massa problem ett tag just nu så kan vara det som satte igång detta . KBT hur snabbt hjälper det?
Citera
2018-03-06, 21:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Motionera, gå till gymmet! Bästa ångestdämparen efter sex. Men det är ju inte alla som kan få!

Är riktigt dålig på motionera jobbar 8-13 hämtar barnen 13 sen är det helt kört för mig att hinna med träning fören barnen sover enda problemet då är att tjejen jobbar natt så jag är ensam med barnen och dom är för små för att va ensamma. Bästa träningen man kan göra hemma vad är det motionscyckel promenadband eller har du andra tips?

Sex hjälper helt klart men inte mot min panikångest
Citera
2018-03-06, 21:27
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Har har förut men var ett tag sen nu , jag hatar när man känner det börjar och jag kan vara vaken flera timmar efteråt av att jag mår skit. Varit en jävla massa problem ett tag just nu så kan vara det som satte igång detta . KBT hur snabbt hjälper det?
Förhållandevis snabbt jämfört med andra psykologiska insatser.
Jag fick lär mig att:
1.lyssna på mina signaler tidigt innan de tar över; fysiska reaktioner, beteenden, känslor och tankar
2. se till att de inte växer
3. Lära mig att tänka annorlunda i dessa situationer
Tid?
Ja viss effekt uppnådde jag redan efter 4-5 tillfällen. Jag gick ett halvår.
Citera
2018-03-06, 21:38
  #7
Medlem
Erik95s avatar
Vad associerar du med panikångesten? Du behöver inte säga vad, men finns det tillhörande tankar, känslor, bilder, osv.?
Citera
2018-03-06, 21:40
  #8
Medlem
pillenottens avatar
Ett rent praktiskt tips som kan hjälpa, är att dra ett djupt andetag genom näsan för att sedan långsamt pressa ut luften genom hårt sammanhållna läppar
Citera
2018-03-06, 21:42
  #9
Medlem
Ta kvällspromenader eller dagspromenader beroende på vad som passar dig bäst!
Under promenaderna ska du ge din hjärna uppgifter som t ex att se hur många olika träd eller bilar du ser eller se hur många olika ljud du hör.
Låt inte din hjärna gå på autopilot när du mår dåligt bara, bryt mönstret!
Citera
2018-03-06, 21:59
  #10
Medlem
jordrobsss avatar
Jag har kört nofap i 25 dagar nu och det har faktiskt hjälpt mig att somna snabbare om kvällarna. Annars brukar jag ha svår hjärtklappning och är rätt hypokondrisk vilket gör att jag får ångest som du. Men har inte haft det nu på några veckor.
Citera
2018-03-06, 22:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Är riktigt dålig på motionera jobbar 8-13 hämtar barnen 13 sen är det helt kört för mig att hinna med träning fören barnen sover enda problemet då är att tjejen jobbar natt så jag är ensam med barnen och dom är för små för att va ensamma. Bästa träningen man kan göra hemma vad är det motionscyckel promenadband eller har du andra tips?

Sex hjälper helt klart men inte mot min panikångest

Jag har ett band hemma som jag går på, det är kanon. Sen kan man ju mixa in med lite armhävningar och situps.
Citera
2018-03-06, 22:12
  #12
Medlem
schoolgirlreports avatar
Tänkte precis skriva en tråd om det här för jag har precis börjat få exakt samma problem! Sitter med en liten panikattack nu och ska andas och se så det blir bättre... Jag tänker aldrig börja på medicin utan gå till grunden med varför det blir såhär. Vad som hjälper mig är att distrahera mig själv med kanske någon YouTube eller bara gå runt lite och sluta tänka... Typ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback