• 2
  • 3
2018-03-06, 18:35
Medlem
"kryptoentreprenörer"
Citera
2018-03-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men ditt söta lilla stolpskott. Du tror väl inte på fullaste allvar att du kan bo i Sverige och vara skatteskyldig i Sverige, sen köper du bitcoin för 1kr styck och märker att de nu är värda 80000kr styck, flytta utomlands och sen sälja direkt.

Kan med god säkerhet säga att 10-årsregeln appliceras här.
Men läs gärna mer om det. Helst innan du på något vänster försöker att säga att andra personer inte vet vad de snackar om. När det i själva verket är du som inte verkar ha någon koll alls.

Du kanske ska vänta med att kalla folk stolpskott tills du har läst på tillräckligt i frågan.
Tioårsregeln gäller för vissa slags aktier, delägarrätter och skuldebrev. Den gäller inte för exempelvis aktiefonder, obligationer eller som i det här fallet "Andra tillgångar". Har du en värdefull tavla och flyttar utomlands så blir du inte skyldig att skatta på vad den eventuellt kan tänkas vara värd vid utflyttningen. Samma gäller som nämnt för aktiefonder, smycken och kryptovalutor.

Finansministern har ju uttalat en önskan om att ersätta tioårsregeln med en flyttskatt som ska täcka ett bredare register av tillgångar. Kanske skulle krypto kunna ingå där. Men det är isåfall först om något års om det skulle införas.
Citera
2018-03-07, 10:47
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Skatteverket är jävligt duktiga på att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt av svenskar, och har nog världens mest sofistikerade system för att upptäcka skattefusk m.m.

Dom är jävligt kompetenta, nog bäst i världen. Det ska dom ha creds för.

Men när det gäller kryptovalutor har dom inga generella riktlinjer ännu. Du kan läsa på deras hemsida men det är bara massa flumsnack och trams.

De vill äta kakan och ha den kvar. De vill se det som allt, valuta, tillgång, datorfil o.s.v.
Och den specifika handläggaren som granskar dig gör sin egna tolkning av det luddiga regelverket.

Du kan rentav behöva skatta på varenda jävla trade du gjort mellan altcoins, och du får inte ens göra fulla förlustavdrag.

Det känns som skatteverket aktivt arbetar emot kryptovalutor.

Skatten är 30%, va? Även en trade mellan t.e.x ETH/BTC, kan en handläggare kräva skatt 30% skatt på retroaktivt.

----------------------------------------

Jag bor i Norge, och här är det 24% skatt på när man REALISERAR kryptovalutor till fiat.

Sätter du in 1 KR 2010 och plockar ut 1 milj 2015, kommer du ta upp det under "annen intekt" på selvangivelsen och betala skatt på vinsten. D.v.s. 999.999 KR (24%)

Piece of cake va?
https://e24.no/boers-og-finans/bitco...ndere/24242131

Dessutom går ju era pengar till att förstöra Sverige och göra svenskar otryggare i vardagen. Hur kan man vilja betala skatt i Sverige ens?

Tips: Schweitz är kryptoparadis: 0% skatt på kryptos.

Är du säker på att det är så i Norge? Det är extremt mycket smartare och enklare att skatta när man realiserar till fiat.
Kan tänka mig det är många som kommer undvika att skatta, inte för att de inte vill skatta, men för att det blir för krångligt att räkna på varje enskild trade, märks tydligt att skatteverket inte själva har koll på hur man tradear krytpo.
Citera
2018-03-07, 12:00
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Är du säker på att det är så i Norge? Det är extremt mycket smartare och enklare att skatta när man realiserar till fiat.

Jag är säker, har frågat norska skatteverket.

Realisasjon av bitcoin og andre virtuelle valutaer - kapitalinntekt
Ved realisasjon av bitcoin vil det kunne oppstå en gevinst eller eventuelt et tap.

Citat:
I henhold til skatteloven § 5-1 annet ledd er det skatteplikt for kapitalgevinster ved realisasjon av formuesobjekt utenfor virksomhet. Tilsvarende gis det fradrag for tap ved realisasjon av formuesobjekt, jf. skatteloven § 6-2 første ledd. Ved realisasjon av formuesobjekter gjelder særregler i kapittel 9. Det gis fradrag for tap ved realisasjon i samme utstrekning som en gevinst er skattepliktig etter bestemmelsene i dette kapittel jf. sktl. § 9-4 første ledd.
Citera
2018-03-07, 14:02
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Du har ju 24% skatt nu och i vissa andra länder inom EU är skatten 0%. Så varför flyttar inte du? Ta nu det svaret och applicera det på frågan du ställde.[/QUOTE=Macatho]
63426365]Men snälla då kan man ju säga samma sak om dig.
VARFÖR FLYTTAR INTE DU?!?!?!?!?!?

Du har ju 24% skatt nu och i vissa andra länder inom EU är skatten 0%. Så varför flyttar inte du? Ta nu det svaret och applicera det på frågan du ställde.

Asså idioterna på det här forumet blir man ju galen på. Mutar dig nu för övrigt då jag inte orkar mer uppdateringar av dig eller din skräptråd.

Jag blir inte galen på idioterna, blir glad och skrattar typ. =)

Du kan inte "mute;a" på flashback längre, det var för flera år sedan det togs bort. Däremot kan du välja att inte ta emot PM från mig.

Jag kanske flyttar till Schweiz eller nåt i framtiden, vem vet.

Men trivs bra i Norge och gillar norrmän och är nöjd med att betala 24% skatt till det norska välfärdssystemet. Som är bättre än det svenska på många sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ft1717
Du kanske ska vänta med att kalla folk stolpskott tills du har läst på tillräckligt i frågan.
Tioårsregeln gäller för vissa slags aktier, delägarrätter och skuldebrev. Den gäller inte för exempelvis aktiefonder, obligationer eller som i det här fallet "Andra tillgångar". Har du en värdefull tavla och flyttar utomlands så blir du inte skyldig att skatta på vad den eventuellt kan tänkas vara värd vid utflyttningen. Samma gäller som nämnt för aktiefonder, smycken och kryptovalutor.

Finansministern har ju uttalat en önskan om att ersätta tioårsregeln med en flyttskatt som ska täcka ett bredare register av tillgångar. Kanske skulle krypto kunna ingå där. Men det är isåfall först om något års om det skulle införas.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-03-07 kl. 14:06.
Citera
2018-03-07, 20:00
Medlem
willus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Jag är säker, har frågat norska skatteverket.

Realisasjon av bitcoin og andre virtuelle valutaer - kapitalinntekt
Ved realisasjon av bitcoin vil det kunne oppstå en gevinst eller eventuelt et tap.

Nja, nu kan jag förvisso inte norska, men som jag tyder texten står det bara att man skall skatta vid realisation, vilket är exakt samma i Sverige. Men frågan är vad som räknas som realisation/avyttring, i Sverige är det varje enskild, vad jag kan se står inget om att realisation bara innefattar krypto till fiat.
Citera
2018-03-07, 21:28
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willu
Nja, nu kan jag förvisso inte norska, men som jag tyder texten står det bara att man skall skatta vid realisation, vilket är exakt samma i Sverige. Men frågan är vad som räknas som realisation/avyttring, i Sverige är det varje enskild, vad jag kan se står inget om att realisation bara innefattar krypto till fiat.
Mjo, men jag har pratat med dom i telefon. Och deras önskan är ju att man ska skatta på byten mellan kryptos men förstår att det är svårt att hålla koll på alla trades och bryr sig inte.

Norska skattemyndigheterna är gud om SKV är djävulen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in