Skatteverket är jävligt duktiga på att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt av svenskar, och har nog världens mest sofistikerade system för att upptäcka skattefusk m.m.
Dom är jävligt kompetenta, nog bäst i världen. Det ska dom ha creds för.
Men när det gäller kryptovalutor har dom inga generella riktlinjer ännu. Du kan läsa på deras hemsida men det är bara massa flumsnack och trams.
De vill äta kakan och ha den kvar. De vill se det som allt, valuta, tillgång, datorfil o.s.v.
Och den specifika handläggaren som granskar dig gör sin egna tolkning av det luddiga regelverket.
Du kan rentav behöva skatta på varenda jävla trade du gjort mellan altcoins, och du får inte ens göra fulla förlustavdrag.
Det känns som skatteverket aktivt arbetar emot kryptovalutor.
Skatten är 30%, va? Även en trade mellan t.e.x ETH/BTC, kan en handläggare kräva skatt 30% skatt på retroaktivt.
----------------------------------------
Jag bor i Norge, och här är det 24% skatt på när man REALISERAR kryptovalutor till fiat.
Sätter du in 1 KR 2010 och plockar ut 1 milj 2015, kommer du ta upp det under "annen intekt" på selvangivelsen och betala skatt på vinsten. D.v.s. 999.999 KR (24%)
Piece of cake va?
Bitcoin og annen kryptovaluta skattes som kapitalinntekt, og regnes også som et formuesobjekt underlagt formuesbeskatning.
Så om du har eid, realisert, eller til og med utvunnet (minet) bitcoin må du oppgi dette i skattemeldingen din.
Kapitalinntekter blir beskattet som alminnelig inntekt. Dermed vil det si 24 prosent skatt på krypto-gevinster som er realisert i 2017 og 23 prosent på det som er realisert i 2018.
Om kryptoformuen din er på over 1,48 millioner kroner, er satsen på formuesskatt 0,7 prosent til kommunen og 0,15 prosent til staten.
Det krävs mycket stora vinster för att skatteplanera. Det går som inte att hålla på o skatteplanera om du har en kapitalvinst på fjuttiga miljonen.
Sen har många sina liv i Sverige och bryr sig inte mycket om att flytta till Belgien, sen bli tvingade att bo där i 5 år innan de kan ta ut sin vinst skattefritt. Och efter 5 år så vet de inte ens om det kommer vara en vinst längre, då kanske kryptovalutan har kraschat.
För du kan inte bara flytta belgien, skriva ut dig, sälja, flytta tillbax. Funkar inte så. Du blir fortfarande skatteskyldig i Sverige då.
Det krävs mycket stora vinster för att skatteplanera. Det går som inte att hålla på o skatteplanera om du har en kapitalvinst på fjuttiga miljonen.
Sen har många sina liv i Sverige och bryr sig inte mycket om att flytta till Belgien, sen bli tvingade att bo där i 5 år innan de kan ta ut sin vinst skattefritt. Och efter 5 år så vet de inte ens om det kommer vara en vinst längre, då kanske kryptovalutan har kraschat.
För du kan inte bara flytta belgien, skriva ut dig, sälja, flytta tillbax. Funkar inte så. Du blir fortfarande skatteskyldig i Sverige då.
Du dillar som fan.
Jag har flyttat till Norge, folkbokfört mig här. Deklarerar allt här och tar ut vinst precis hur ofta och mycket jag vill. Är OBEGRÄNSAT skatteskyldig i Norge, det innebär att svenska skatteverket inte kan göra ett skit med mig.
När/om jag flyttar tillbaka till Sverige och skriver mig där är mina selvangivelser till skattetaten något som är mellan mig och dom (historia).
Kommer inte bli något tjafs sen när jag börjar deklarera i Sverige och ta ut nya vinster. För jag har skattat på min förmögenhet i Norge redan, och vi har ett dubbelbeskattningsavtal i Norden om du inte visste det.
Du har fel. Jag har läst mer om det här än du.
Många har sina liv i Sverige? Ja tyvärr, jag hoppas ni inte har döttrar iaf så att dom ev. blir gruppvåldtagna på väg till skolan. Att ni ens har samvete att betala skatt till Sverige för att det här ska fortgå. Fattar ni inte att pengarna går till att förstöra Sverige?
Sen varför tar du upp Belgien som ett exempel? Tråkigt pissland som saknar dubbelbeskattningsavtal med Sverige. En helt annan femma. Nog ett av dom sämsta exemplen du kunde valt.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-03-06 kl. 09:28.
Skatten är 30 % på vinsten. Så kan du visa att du inte gjort någon vinst behöver du inte skatta något.
Dock kan det ju vara en utmaning att räkna ut vinst/förlust i SEK när du gör en trade ETH/BTC.
Ja, mot skatteverket är det omvänd bevisbörda. Det vill säga, du måste lägga fram bevis. Det är inte deras jobb att leta bevis. Helt rätt.
I Norge är den 24%.
Ja, det kan vara en utmaning. Och det har norska skatteetaten stor förståelse för, så dom har infört ett system att man kan schablonbeskatta om man är osäker. Typ 20% på uttaget kapital.
Detta förbjud SKV i Sverige för några år sedan.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-03-06 kl. 09:36.
Jag har flyttat till Norge, folkbokfört mig här. Deklarerar allt här och tar ut vinst precis hur ofta och mycket jag vill. Är OBEGRÄNSAT skatteskyldig i Norge, det innebär att svenska skatteverket inte kan göra ett skit med mig.
När/om jag flyttar tillbaka till Sverige och skriver mig där är mina selvangivelser till skattetaten något som är mellan mig och dom (historia).
Kommer inte bli något tjafs sen när jag börjar deklarera i Sverige och ta ut nya vinster. För jag har skattat på min förmögenhet i Norge redan, och vi har ett dubbelbeskattningsavtal i Norden om du inte visste det.
Du har fel. Jag har läst mer om det här än du.
Många har sina liv i Sverige? Ja tyvärr, jag hoppas ni inte har döttrar iaf så att dom ev. blir gruppvåldtagna på väg till skolan. Att ni ens har samvete att betala skatt till Sverige för att det här ska fortgå. Fattar ni inte att pengarna går till att förstöra Sverige?
Sen varför tar du upp Belgien som ett exempel? Tråkigt pissland som saknar dubbelbeskattningsavtal med Sverige. En helt annan femma. Nog ett av dom sämsta exemplen du kunde valt.
Herregud... Jag hoppas verkligen inte att SKV upptäcker det här för du har fullständigt missförstått hur det går till när man försöker undvika skatt i Sverige.
Herregud... Jag hoppas verkligen inte att SKV upptäcker det här för du har fullständigt missförstått hur det går till när man försöker undvika skatt i Sverige.
Jag undviker ingen skatt i Sverige, jag betalar ingen skatt i sverige. För jag har utvandrat från Sverige och är skriven i Norge och är obegränsat skatteskydlig här. Jag har ingen anknytning kvar till Sverige öht (förutom mitt medborgarskap) och det är inte tillräckligt för att göra mig "begränsat skatteskydlig" i Sverige.
Försöker inte undvika något. Jag har utvandrat troligen permanent, och betalar skatt till en annan stat och saknar anknytning till Sverige.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-03-06 kl. 09:37.
Jag undviker ingen skatt i Sverige, jag betalar ingen skatt i sverige. För jag har utvandrat från Sverige och är skriven i Norge och är obegränsat skatteskydlig här. Jag har ingen anknytning kvar till Sverige öht (förutom mitt medborgarskap) och det är inte tillräckligt för att göra mig "begränsat skatteskydlig" i Sverige.
Försöker inte undvika något. Jag har utvandrat troligen permanent, och betalar skatt till en annan stat och saknar anknytning till Sverige.
Men hur du har det skiljer sig mot om någon Svensk skulle imorgon ta sitt pack och flytta till Norge eller annat land för att slippa betala skatt eller betala mindre skatt på sina kryptotillgångar. Då räcker det inte som tidigare person har skrivit att man bara gör så. Utan man måste ha bott där i x period, bevisat att man har flyttat ut och inte är skriven i det andra landet, osv. Det finns särskilda regler inom EU och specifikt i Skandinavien samt individuellt mellan land till land.
Och sen som andra skriver så har en del sina liv här, med familjer, vänner och annat jobb kanske. Och då känner man kanske ingen större roll att flytta till något annat land för att betala mindre skatt.
Ska du göra det om du har barn här som går i skolan?
Det kanske är lätt för ensamma Flashbackare utan familj och vänner som drömmer om att festa bort pengarna i Thailand och liknande för då slipper man stötta det här "sosselandet som enbart pröjsar för Afghaner".
Men hur du har det skiljer sig mot om någon Svensk skulle imorgon ta sitt pack och flytta till Norge eller annat land för att slippa betala skatt eller betala mindre skatt på sina kryptotillgångar. Då räcker det inte som tidigare person har skrivit att man bara gör så. Utan man måste ha bott där i x period, bevisat att man har flyttat ut och inte är skriven i det andra landet, osv. Det finns särskilda regler inom EU och specifikt i Skandinavien samt individuellt mellan land till land.
I mitt fall har jag bott här över ett år, och är formellt utvandrad från Sverige. Är obegränsat skattskyldig i Norge. Har dubbelkollat med både skattetaten och skatteverket.
Jag ska bilda familj här i Norge troligen. Det är lite som Sverige var för 25 år sedan och det gillar jag.
Otäckt att behöva se sig över axeln hela tiden i Sverige och vara oroade över framtida barn att dom ska bli rånade/våldtagna m.m.
Ni är nog rätt hemmablinda, det är MYCKET värre i Sverige än vad ni tror som fortfarande bor kvar. Krävdes att jag flyttade till Norge och se Sverige från ett annat perspektiv för att se hur illa däran Svea är.
I mitt fall har jag bott här över ett år, och är formellt utvandrad från Sverige. Är obegränsat skattskyldig i Norge. Har dubbelkollat med både skattetaten och skatteverket.
Jag ska bilda familj här i Norge troligen. Det är lite som Sverige var för 25 år sedan och det gillar jag.
Otäckt att behöva se sig över axeln hela tiden i Sverige och vara oroade över framtida barn att dom ska bli rånade/våldtagna m.m.
Ni är nog rätt hemmablinda, det är MYCKET värre i Sverige än vad ni tror som fortfarande bor kvar. Krävdes att jag flyttade till Norge och se Sverige från ett annat perspektiv för att se hur illa däran Svea är.
Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige efter ha bott utomlands i 5-6 år. Och har även 10 år tidigare bott i ett annat land. Så du vet faktiskt inte om vilka vi är, våra erfarenheter och varför vi känner x om att flytta till ett annat land.
Det där stämmer inte. Så snart man anmält utlandsflytt och Skatteverket godkänt en som begränsat skattskyldig så gäller det nya landets beskattningsregler. Man behöver inte ha bott någon tid i landet innan skattskyldigheten ändras.
Sedan kan inte inte flytta hem hur snart som helst, eftersom det kan betraktas som att man gjort en skenflytt av skatteskäl. Men bor man utomlands mer än ett års tid så lär det vara lugnt.
Kruxet för kryptoinnehavaren är mer ifall man bytt mellan valutor medan man varit skriven i Sverige. All eventuell "vinst" på kryptobyten som gjorts under tiden i Sverige ska beskattas här.
Har man däremot stora orealiserade vinster så är det en god idé att flytta utomlands och sälja av där.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!