Citat:
Ursprungligen postat av
Cyfern1
Hade tänkt läsa civilingenjör kemiteknik på antingen Chalmers tekniska högskola eller Lunds universitet. Jag har ett gediget intresse för kemi och matematik, vilket får detta att kännas som det självklara valet för mig.
Jag gjorde en snabb googlesökning och fann att arbetsförmedlingen förutser en god framtida arbetsmarknad, en slutsats som de drar via statistik från SCB. Nu när jag tittar närmare finner jag att SCB anser att kemiteknik är (tillsammans med bioteknik) den utbildning med minst brist utav de civilingenjöriska utbildningarna. Antagligen är det ju så att båda är korrekta. I jämförelse med resterande arbetsmarknad är det, precis som arbetsförmedlingen säger, "liten" konkurrens för jobben på fem års sikt samtidigt som det i jämförelse med resterande civilingenjörsutbildningar är en av de värre.
Samtidigt har jag för mig att jag läst att antalet antagna/storleken på klassarna på civilingenjör kemiteknik minskar. Jag har ingen statistik på detta men jag har för mig att det stämmer. Om antalet som studerar minskar bör väl även antalet arbeten öka för de som gör det, eller?
- Hur ser arbetsmarknaden ut i framtiden?
- Hur ser arbetsmarknaden ut idag?
- Är det lätt att få jobb om man gått på en av de mer prestigefyllda skolorna?
- Är det värt att läsa kemiteknik eller bör jag satsa på något annat. Jag kan inte studera i fem år och sedan vara arbetslös.
För det första, sluta läs AF:s karriärråd. De är de sista man ska lyssna på när det gäller arbetsmarknadsprognoser. I synnerhet för ingenjörer, då de slentrianmässigt har skrikit om ingenjörsbrist sedan 70-talet (det är knappt någon som tror dem längre).
Kemiteknik är dessvärre än av de ingenjörslinjer med sämst arbetsmarknadsutsikter, dock att föredra framför bioteknik. Men bortsett från den sistnämnda skulle jag säga att i princip alla andra ingenjörslinjer är bättre.
Detta pga. att det finns ganska få arbetsplatser som verkligen nischat in sig på kemiteknik, det skulle enbart vara konsultbolag inom området samt vissa analysfirmor mm. På totalen är arbetstillfällena alltså få i relation till andra ingenjörsbranscher (t.ex. data), i kombination med att dessa arbeten är starkt forskningsinriktade (med följd att det är svårt att komma in som junior).
Läkemedelsbranschen är såklart att föredra, men då är forskningsfokuset ännu större och jag skulle rekommendera en PhD om du vill nå högt. Dessutom konkurrerar man med folk från andra utbildningar, varför det kommer att krävas en hög konkurrenskraft från din sida om du vill knipa jobben.
Annars kan man ju satsa på att bli typ miljöingenjör om man läst K, men tycker att det låter som ett sjukt tråkigt jobb. Dessutom har du knappast ensamrätt för att du läst K inom miljöfrågor, det kan väl ganska många söka sig till snarare. Sedan är tillverkningsindustrin på väg härifrån, och tveksamt om det är så kul att hänga med till en fabriksflytt i Asien med tillhörande skitlön.
Om du är duktig och fixar höga betyg samt några relevanta extrajobb ser det såklart mkt bättre ut, så vill inte skrämma dig. Men som sagt, andra linjer är att föredra ur rent objektiv synpunkt.