• 5
  • 6
2018-03-07, 23:49
Medlem
magquars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Körde inte Hesa Fredrik första måndagen varje månad förr? Det känns så iaf.
Jo men så var det förr i tiden att det var första måndagen i varje månad. Jag vet inte när
de ändrade till måndag vart tredje månad som det är nu.
Jag hörde ingen Hesa Fredrik i Sundbyberg i måndags
Citera
2018-03-08, 20:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magquar
Jo men så var det förr i tiden att det var första måndagen i varje månad. Jag vet inte när
de ändrade till måndag vart tredje månad som det är nu.
Jag hörde ingen Hesa Fredrik i Sundbyberg i måndags
Det ändrades för 73 år sedan då andra världskriget slutade, sedan dess har det varit var tredje månad.
Citera
2018-03-09, 10:17
Medlem
magquars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det ändrades för 73 år sedan då andra världskriget slutade, sedan dess har det varit var tredje månad.
Tack för svaret. Men jag bodde uppe i Jämtland som barn på 70-talet då lät iallfall Hesa Fredrik varje i första måndag i månaden.
Citera
2018-03-09, 19:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magquar
Tack för svaret. Men jag bodde uppe i Jämtland som barn på 70-talet då lät iallfall Hesa Fredrik varje i första måndag i månaden.
Det tvivlar jag på. Första helgfria måndagen i mars, juni, september och december ska ha gällt i hela Sverige sedan andra världskrigets slut. Det känns mer troligt att du minns din barndom fel än att Jämtland verkligen har varit ett undantag från resten av riket på 70-talet vad gäller test av VMA. Framhärdar du i detta så vill jag gärna se någon stabil källa.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in