2018-03-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Jag hörde också någon form av påanonnsering. Någonting med ..."signal"... följt av nån kvävd tutsekvens.

Då har man nog börjat med elektroniska sirener. I t ex Tyskland har man haft detta länge. Det är i princip utomhusbägtalare man sätter upp
Citera
2018-03-06, 15:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Då har man nog börjat med elektroniska sirener. I t ex Tyskland har man haft detta länge. Det är i princip utomhusbägtalare man sätter upp

Utomhushögtalare finns även i Sverige på en del ställen. De har alltså möjlighet att skicka ut röstmeddelanden men jag vet inte om signaleringsutrustningen stöder det idag. Åtminstone förr så hade varje horn en mikrofon som man kunde kontrollera funktionen med samt avlyssna ev flyg.

I varje fall hörs inte det horn som finns närmast mitt nuvarande kontor särskilt bra. Förr satt jag på ett ställe där hornet var 3 meter från mitt kontorsplats och det hördes väldigt väl...
Citera
2018-03-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Utomhushögtalare finns även i Sverige på en del ställen. De har alltså möjlighet att skicka ut röstmeddelanden men jag vet inte om signaleringsutrustningen stöder det idag. Åtminstone förr så hade varje horn en mikrofon som man kunde kontrollera funktionen med samt avlyssna ev flyg.

I varje fall hörs inte det horn som finns närmast mitt nuvarande kontor särskilt bra. Förr satt jag på ett ställe där hornet var 3 meter från mitt kontorsplats och det hördes väldigt väl...

Det med mikrofon visste jag inte. Jag har trots allt jobbat i två olika byggnader medtutor på. Men nån mikrofon var inte synlig.
Dock har tutorna på dessa byggnader monterats ned. Detta för cirkus 15 år sedan. Jag vill minnas att man tog bort ett stort antal tutor då.
Citera
2018-03-06, 16:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Det med mikrofon visste jag inte. Jag har trots allt jobbat i två olika byggnader medtutor på. Men nån mikrofon var inte synlig.
Dock har tutorna på dessa byggnader monterats ned. Detta för cirkus 15 år sedan. Jag vill minnas att man tog bort ett stort antal tutor då.

Det är inte säkert att de ens fanns kvar på de horn som installerades på 70-talet och senare. Tror inte heller man funktionskontrollerar hornen en och en som man gjorde förr (där man skickar en kort tut och kollar i ett instrument om man får signal från mikrofonen). Jag var på studiebesök på brandstationen för många år sen och där visade man även SOS alarmerings lokaler som på den tiden låg där och hur man testade hesa fredrik mm. idag går man nog bara efter hur mycket folk som ringer och klagar varje måndag på att de inte hört hesa fredrik kl 15.
Citera
2018-03-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findus2017
Om ryssen kommer tror jag knappast att hesa Fredrik kommer rädda oss.

Jag menar - vad gör man? På riktigt?

Om ryssen kommer tror jag knappast att det är VMA som ljuder utan beredskapslarmet alternativt flyglarmet.
Sedan är det få här inne som har förstått att VMA är decentraliserad. Tiden för larmet kommer att vara den tid som klockorna hos kommunens olika räddningscentraler har för tillfället. Det kommer att skilja någon minut.
Citera
2018-03-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då har jag missförstått. Trodde det var varannan månad långt tillbaka i tiden.

Men vad är det då som har gått snett? Var det inte så att förr i tiden (före 1990) tog hemvärnsmän eller civilförsvaret eller MSB & liknande organisationer hand om signalringandet? Det vill säga att en människa på plats tog hand om larmet.
Men nu är allting datoriserat, så alla tycks tro att det sker av sig självt, fullt automatiskt, men det funkar ändå inte.

https://www.msb.se/sv/Insats--bereds...or--kriser/VMA

Det är en människa nu också.
https://www.youtube.com/watch?v=pfsPz3FJ4Ik
Citera
2018-03-06, 18:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Lite googlande gav att det finns VMA med röstmeddelande på några platser i Sverige, bl a Alingsås där det kan låta såhär vid test: https://www.youtube.com/watch?v=YdF4JX80q9M

Han talar med långa pauser mellan orden för att det ska höras vad han säger trots en massa ekon på hyfsat långt avstånd.

Då väntar vi bara på att höra "We are the Borg ..." i högtalarna: https://www.youtube.com/watch?v=AyenRCJ_4Ww
Citera
2018-03-07, 00:20
Medlem
Var du ute där det borde ha hörts då? Lite väster om centrum, utåt Klosters Fälad hördes det åtminstone.

Jag var inte ute. Detta var vid Annehem.
Hördes det utåt Klosters Fälad var det säkert bara jag som missade.
Citera
2018-03-07, 02:13
Medlem
Noe-s avatar
Hörde det klart o tydligt kl 15 i Malmö.

Funderar på om VMA har digitala klockor vilka använder frekvensen på elnätet för att gå rätt och därmed kan bli sen?

https://www.idg.se/2.1085/1.698900/klocka-gar-fel

Läs ENTSOEs längre pressmeddelande för att se vilka länder som strular. Tydligen störde detta Nederländernas motsvarighet till VMA som också testas måndagar 15.00
Citera
2018-03-07, 13:35
Varnar VMA-larmet vid större bränder när det kan bildas giftig rök? De brukar ju rapportera på radion till folk i ett område när sånt händer. Kom o tänka på en olycka i Helsingborg, när en cistern men 11 000 ton svavelsyra läckte ut. Hittade haverikommissionens rapport om det, i den står det:
Citat:
När signalen ”Viktigt meddelande” utlöstes knappt två timmar efter
olyckan hade molnet redan lösts upp och ingen fara fanns för allmänheten
utanför industriområdet.
https://minfil.org/Y7xfL3d9b3/ro2008_02.pdf

Om molnet hade dragit in mot stan, hade det kunnat bli allvarligt, men det drevs ut till havs... Men det tutade 2 timmar efter olyckan!? Ingen tar VMA-signalen på allvar. Dan Eliasson får trycka upp trumpeten i stjärten o prutta kraftigare!
Citera
2018-03-07, 18:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Varnar VMA-larmet vid större bränder när det kan bildas giftig rök? De brukar ju rapportera på radion till folk i ett område när sånt händer. Kom o tänka på en olycka i Helsingborg, när en cistern men 11 000 ton svavelsyra läckte ut. Hittade haverikommissionens rapport om det, i den står det:

https://minfil.org/Y7xfL3d9b3/ro2008_02.pdf

Om molnet hade dragit in mot stan, hade det kunnat bli allvarligt, men det drevs ut till havs... Men det tutade 2 timmar efter olyckan!? Ingen tar VMA-signalen på allvar. Dan Eliasson får trycka upp trumpeten i stjärten o prutta kraftigare!
Ja visst, det är ju främst sådant som larmet är till för. När larmet ljuder (och det inte är tid för övning) ska man ju ratta in P4 och höra mer vad saken gäller.

16 300 ton svavelsyra var det t.o.m. De var lite villrådiga och förvirrade innan de utlöste larmet den gången kan man säga, kunde hanterats bättre.
Citera
2018-03-07, 23:11
Medlem
Filbyters avatar
Ingenting i stockholm söder åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in