• 1
  • 2
2018-03-05, 00:03
Medlem
Har ett gammalt gigabyte moderkort, ga-x79-ud5 men med vettig processor och rams.

Behöver ett nytt psu till detta, hade silver power 750w förut men de verkar ha gått ur lager.

Vad ska jag köpa för nätaggregat för att få igång burken igen?
Citera
2018-03-05, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akasa
Har ett gammalt gigabyte moderkort, ga-x79-ud5 men med vettig processor och rams.

Behöver ett nytt psu till detta, hade silver power 750w förut men de verkar ha gått ur lager.

Vad ska jag köpa för nätaggregat för att få igång burken igen?

CPU/GPU?

Citera
2018-03-05, 05:56
Medlem
i7 4930k, grafikkortet inte så viktigt men ett gammalt hd radeon.

Helst supporta 6 ram minnen eller fler då.
Citera
2018-03-05, 15:50
Medlem
x12s avatar
Citat:
grafikkortet inte så viktigt men ett gammalt hd radeon.
Räkna på ca.130w på processorn, 25-40w på moderkortet, minnesstickorna drar egentligen inte ens 1w vardera så de kan du bortse från, hårddisk mm brukar maxa kring 15w i uppstarten och därefter lägga sig kring 7-9w vid aktivitet, så de kan man också ganska mycket bortse från om det inte är nån större filserver det är frågan om med 5 eller fler diskar.
Det mest intressanta är det du inte tycker är viktigt; grafikkortet, det är oftast den del i datorn som drar allra mest ström, och alldeles speciellt gamla amd-kort, värre strömtjuvar får man verkligen leta efter, så försök rota fram exakt modellbeteckning på kortet.

Ägnar du dig åt överklockning kan du lägga på 10-20% extra strömförbrukning på processor, moderkort och/eller grafikkort.

Till en normal dator idag räcker 550w nätagg och med goda marginaler, men är det värsta sortens gamla amd-kort i datorn kan det finnas orsak att gå högre för att hålla vettig marginal.

Silver power var f.ö ingen höjdare, så det var väl bra att det inte gick få tag på längre. Leta efter nåt som är guldcertat, förslagsvis evga's g2-g3 serie eller nåt av seasonic. Antalet watt beror på grafikkortet.
Citera
2018-03-05, 17:39
Medlem
man tackar.

Anledningen att jag inte nämnde grafikkortet är att jag är ingen gamer eller grafiknisse som många är och har därför ett kasst kort. Det heter iallafall Radeon HD 7470 2g ddr3 D.

moderkortet ska även stödja ett pci express 1.0 kort sen. Det kan hända att det blir överklockning.
Citera
2018-03-05, 18:26
Medlem
x12s avatar
Citat:
kasst kort. Det heter iallafall Radeon HD 7470
Det var ju tur att det inte var värre än så, det där lilla kortet är inga bekymmer alls. Kör med 550w och då kan du sätta i kraftigare kort som t.ex gtx1070 eller vad övre mellanklasskorten kan tänkas heta när det eventuellt blir dags för byte.
Citera
2018-03-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det var ju tur att det inte var värre än så, det där lilla kortet är inga bekymmer alls. Kör med 550w och då kan du sätta i kraftigare kort som t.ex gtx1070 eller vad övre mellanklasskorten kan tänkas heta när det eventuellt blir dags för byte.
Är ingen höjdare på hårdvara men jag sitter med en i7-8700K på Z370-moderkort och GTX 960 med en PSU på 500W och det funkar fint. PSU'n är för övrigt Kjell & Companys egna märke vad det nu heter.
Citera
2018-03-05, 19:30
Medlem
Ok det låter bra.

Någon länk till direkt produkt så man vet man köper rätt?

Har fått förslag på denna, aningen högt pris så tar gärna en annan men kan nog vara bra https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4398210
Citera
2018-03-05, 21:19
Medlem
x12s avatar
Citat:
Någon länk till direkt produkt så man vet man köper rätt?
Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3238866 eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4398208 osv.
Bra nätagg kostar ungefär så. Är det oöverkomligt dyrt så finns ett helt fantastiskt stort utbud av lågklassiga budgetgrejor som kostar hälften eller därunder, du kan ta i stort sett vad som helst då, men det är inget jag råder till.
Citera
2018-03-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Är ingen höjdare på hårdvara men jag sitter med en i7-8700K på Z370-moderkort och GTX 960 med en PSU på 500W och det funkar fint. PSU'n är för övrigt Kjell & Companys egna märke vad det nu heter.

Kanske du kan länka? Är lite på en budget och behöver inget glimrande men tackar för alla råd hittils

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...romforsorjning
Citera
2018-03-05, 22:43
Medlem
Vad sägs om denna?

https://www.inet.se/produkt/6900025/...paign=prisjakt
Citera
2018-03-05, 22:57
Medlem
x12s avatar
Får det bara kosta 500.- så får du inget kvalitativt, på den nivån är minst 99% skräp och den <1% som inte är det går knappt hitta. Ta vad som helst isåfall, kanske det du länkat, men vet då om att det är lågprisgrejor med allt vad det innebär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in