Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-04, 21:56
  #1
Medlem
Hej, jag behöver hjälp!

Jag fick en idé att man tar ett konstverk och låter olika människor bygga vidare på det. Varje ny konstnär ska motsvara en generation och ha en slumpmässigt antal minuter på sig att göra vad den vill.

Detta måste heta något och ha gjorts förut! Kan ni ge exempel, för jag gillar idén
(Edit: tog bort en del text)
Citera
2018-03-05, 10:58
  #2
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Jag skulle säga att det handlar om en form av nutida Collaborative art ("Collaborative").

C började få momentum under 1960-talet då man ifrågasatte konstnären som en upphöjd och ensam enhet. Man ville genom att kollaborera medvetet sudda ut gränserna mellan individuella tillägg och egocentrism.

Man kan även säga att C innebar ett paradigmskifte eftersom skapandeprocessen ansågs som själva konsten/verket minst lika mycket som själva slutprodukten/verket.

Bra idé förresten. Tänker du försöka genomföra?
Citera
2018-03-05, 21:04
  #3
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Hej, jag behöver hjälp!

Jag fick en idé att man tar ett konstverk och låter olika människor bygga vidare på det. Varje ny konstnär ska motsvara en generation och ha en slumpmässigt antal minuter på sig att göra vad den vill.

Detta måste heta något och ha gjorts förut! Kan ni ge exempel, för jag gillar idén
(Edit: tog bort en del text)
~ exquisite corpse
Citera
2018-03-05, 22:13
  #4
Medlem
Tack så mycket -a-l-e-x-i-a- och Zwerchstand!

Vet inte när jag kommer dö så jag vill ha förslag på hur man utnyttjar livet väl genom projektet. Skulle vara kul att se hur konstnärer ställer sig i en liknande situation. På sätt och vis lever man ju i ett "exquisite corpse"/ collaborative art som människa.

Jag skulle gärna genomföra det på någon nivå, men där jag bor får man inte kalla sig konstnär utan utbildning och detta är väl konst?
Citera
2018-03-06, 08:19
  #5
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Tack så mycket -a-l-e-x-i-a- och Zwerchstand!

Vet inte när jag kommer dö så jag vill ha förslag på hur man utnyttjar livet väl genom projektet. Skulle vara kul att se hur konstnärer ställer sig i en liknande situation. På sätt och vis lever man ju i ett "exquisite corpse"/ collaborative art som människa.

Jag skulle gärna genomföra det på någon nivå, men där jag bor får man inte kalla sig konstnär utan utbildning och detta är väl konst?

Elitistiskt tänkande att man inte kan kalla sig konstnär utan utbildning, flytta!, fick själv höra det av en del lärare på konstskolan jag gick på.
Autodidakta konstnärer finns det en hel del av.
Citera
2018-03-06, 08:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
Elitistiskt tänkande att man inte kan kalla sig konstnär utan utbildning, flytta!, fick själv höra det av en del lärare på konstskolan jag gick på.
Autodidakta konstnärer finns det en hel del av.

Hahah, det är så jäkla konstigt och korrupt bara! På dagis verkade det så enkelt att bli konstnär
Man borde starta egen konstskola och grundligt förklara att det är alla andra konstskolor som är fejk!

Nej, men det kanske går att tatuera in att man är konstnär? Så kan ingen ifrågasätta det sen

Edit: Sry, vill inte trampa på en massa tår
Citera
2018-03-06, 08:33
  #7
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Hahah, det är så jäkla konstigt och korrupt bara! På dagis verkade det så enkelt att bli konstnär
Man borde starta egen konstskola och grundligt förklara att det är alla andra konstskolor som är fejk!

Nej, men det kanske går att tatuera in att man är konstnär? Så kan ingen ifrågasätta det sen

Edit: Sry, vill inte trampa på en massa tår


hahah, ja varför inte, i pannan så ingen missar det.

Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up. Pablo Picasso
Citera
2018-03-06, 08:37
  #8
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Jag fick en idé att man tar ett konstverk och låter olika människor bygga vidare på det

På ett sett så är ju det man gör hela tiden, bygger vidare om man nu inte kopierar andra, tex inom måleri.
Citera
2018-03-06, 09:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
Jag fick en idé att man tar ett konstverk och låter olika människor bygga vidare på det

På ett sett så är ju det man gör hela tiden, bygger vidare om man nu inte kopierar andra, tex inom måleri.

Fast det gör man väl inte? Det brukar ju vara en som gör en tavla, sen är det färdigt och ställs ut.
Eller menar du att människor får inspiration av varandra hela tiden?
Citera
2018-03-06, 13:02
  #10
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Fast det gör man väl inte? Det brukar ju vara en som gör en tavla, sen är det färdigt och ställs ut.
Eller menar du att människor får inspiration av varandra hela tiden?

kopira, inspiration samma sak, jo men om man kollar på det stort så blir det som ett stortverk.
Citera
2018-03-07, 12:50
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Hej, jag behöver hjälp!

Jag fick en idé att man tar ett konstverk och låter olika människor bygga vidare på det. Varje ny konstnär ska motsvara en generation och ha en slumpmässigt antal minuter på sig att göra vad den vill.

Detta måste heta något och ha gjorts förut! Kan ni ge exempel, för jag gillar idén
(Edit: tog bort en del text)
Det är ju något som har gjorts ibland på, genom, internet.

Någon institution tex har öppnat en hemsida, med en vit fyrkant, som sen alla internetanvändare i hela världen får lov att göra vad de vill med.
Det blir riktigt fantastiska verk.
Både som pågående process, och som slutgiltigt verk.

Det kan tex vara så enkelt som att varje enskild deltagare bara får lov att "klicka" dit en punkt med valfri färg högst en gång i timmen.
Men eftersom hela världen är med, så blir det ändå levande.
Mönster uppstår, och försvinner - förändras och förbättras.
Alla hjälps åt, liksom bekämpar varandra. Små "krig" kan uppstå mellan grupper som bildas.
Osv.

Det är Verkligen "kollektiv konst."
Det som kommer fram är liksom "mänsklighetens kollektiva medvetande."
Citera
2018-03-07, 22:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ju något som har gjorts ibland på, genom, internet.

Någon institution tex har öppnat en hemsida, med en vit fyrkant, som sen alla internetanvändare i hela världen får lov att göra vad de vill med.
Det blir riktigt fantastiska verk.
Både som pågående process, och som slutgiltigt verk.

Det kan tex vara så enkelt som att varje enskild deltagare bara får lov att "klicka" dit en punkt med valfri färg högst en gång i timmen.
Men eftersom hela världen är med, så blir det ändå levande.
Mönster uppstår, och försvinner - förändras och förbättras.
Alla hjälps åt, liksom bekämpar varandra. Små "krig" kan uppstå mellan grupper som bildas.
Osv.

Det är Verkligen "kollektiv konst."
Det som kommer fram är liksom "mänsklighetens kollektiva medvetande."

Exakt! Synd att du inte minns vilken institution det var eller kunde länka. Ska försöka googla fram det själv på nåt sätt, men...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback