2018-03-05, 10:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Sist jag kolla så lånade man inte till kontant insats utan man hade det redan insparat , därav namnet kontant insats. Annars skulle det heta lån som allt annat . Man måste gå in med lite egen risktagande också inte bara leka Allan ballan med bankens pengar
Nja, nu är du hård i tonen. Det är inte alla som har ekonomiska förutsättningar att spara ihop till kontantinsatsen vilket gör att det kan det krävas ytterligare ett lån. Då tar man ett privatlån utan säkerhet.

Ett lån utan säkerhet kommer med en högre ränta och ett krav på en högre amortering, vilket innebär en högre månadskostnad. Man får alltså betala surt efter, men behöver inte spara och gneta i flera år.

Det är väldigt vanligt att göra så.
Citera
2018-03-05, 11:19
Medlem
Gick in på sbab:s hemsida där kunde jag utan problem få låna nästan 2 000 000 kr och samtidigt låna till nästan hela kontantinsatsen. Jag är singel lön på 50 000 innan skatt. Alltså har jag ut mindre varje månad än vad ni har tillsammans. Känns märkligt att ni blir nekade detta. Känns som att du kanske inte berättar allt för oss.
Citera
2018-03-05, 11:28
Bannlyst
Att lana pengar till en kontantinsats ar val inte speciellt smart, eller?
Citera
2018-03-05, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Gick in på sbab:s hemsida där kunde jag utan problem få låna nästan 2 000 000 kr och samtidigt låna till nästan hela kontantinsatsen. Jag är singel lön på 50 000 innan skatt. Alltså har jag ut mindre varje månad än vad ni har tillsammans. Känns märkligt att ni blir nekade detta. Känns som att du kanske inte berättar allt för oss.

Kul sida, kollade ocksa, villa 200 KvM Stockholm, de erbjod mig att lana SEK 6.956.944. Kanske dags att sla till?!
Citera
2018-03-05, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Att lana pengar till en kontantinsats ar val inte speciellt smart, eller?

Beror väl på vad kostnaden blir, jag skulle hellre låna till handpenning än att betala en hyra som är lika hög som boende med bolån ink blancolån.
Citera
2018-03-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, nu är du hård i tonen. Det är inte alla som har ekonomiska förutsättningar att spara ihop till kontantinsatsen vilket gör att det kan det krävas ytterligare ett lån. Då tar man ett privatlån utan säkerhet.

Ett lån utan säkerhet kommer med en högre ränta och ett krav på en högre amortering, vilket innebär en högre månadskostnad. Man får alltså betala surt efter, men behöver inte spara och gneta i flera år.

Det är väldigt vanligt att göra så.
Tar man ett sådant lån så är det ännu mindre chans att banken ger dig nåt bostadslån , dom räknar ju in allt och alla lån och skulder man har , bilar man kör och kostnad på dem . Ju mer pengar som försvinner ut varje månad ju mindre chans har du att få lån från banken
Citera
2018-03-05, 11:43
Medlem
Det är inga nya bestämmelser som stoppar dig generellt. Det har alltid varit komplicerat att ta ett Blanco lån för toppdelen. I vissa fall kan det handla om vilken handläggare man har att göra med.
Men bankerna har alltid senaste åren varit avig mot det.

Fortfarande är det enklaste och bästa att ha föräldrar med hus/lägenhet där de kan ta ett vanligt lån med försäkring och sen ge dig topplånet genom det. Och du betalar av till dem helt enkelt.

Ja utan familj som kan hjälpa till är det enormt svårt att ta sig in på bostadsmarknaden, åtminstone i Stockholm.

Och det kommer inte bli lättare nu när Sossarna dunkade in en ny 4.5x regel (förut bara en riktlinje) då klyftorna kommer öka med exakt 4.5x mellan höginkomsttagare och par som TS där man totalt tjänar vad 1 vanlig person inom exempelvis IT tjänar.

Så nu blir det ännu svårare att komma in centralt i Stockholm om du inte är just en höginkomsttagare, vilket TS inte är. Så fokusera på utkanten (+30min) utanför stan om du vill ha en 2:a eller större.
Citera
2018-03-05, 13:21
Medlem
Citat:
Kul sida, kollade ocksa, villa 200 KvM Stockholm, de erbjod mig att lana SEK 6.956.944. Kanske dags att sla till?!
slå till för enligt alla ekonomiska expert på fb kan man inte förlora på att köpa en bostad bara att köpa en bil 😁
Citera
2018-03-05, 13:23
Bannlyst
Citat:
slå till för enligt alla ekonomiska expert på fb kan man inte förlora på att köpa en bostad bara att köpa en bil 😁

Haha! Enskede eller Bromma, vad tror Du?
Citera
2018-03-05, 13:59
Medlem
Citat:
Haha! Enskede eller Bromma, vad tror Du?
Bromma naturligtvis ju finare och dyrare desto mindre är risken att fu förlorar på affären. Du kan nog till och med pensionera dig direkt å leva på eventuella vinsten som du naturligtvis lånar i nutid 😁
Citera
2018-03-05, 14:17
Bannlyst
Citat:
Bromma naturligtvis ju finare och dyrare desto mindre är risken att fu förlorar på affären. Du kan nog till och med pensionera dig direkt å leva på eventuella vinsten som du naturligtvis lånar i nutid 😁

Haha, tankte val det! Nagon pension skall vi inte pa nagra ar nu, lite tidigt, inkomsten ar for bra for att pensionera sig nu. Dessutom far jag ingen pension, den far man se efter sjalv som utlands-svensk...
Citera
2018-03-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Jag och tjejen är sugen på att köpa en bostadsrätt men vi får inte ta lån.
Sist jag köpte hus med mitt ex så lånade hon till kontantinsats, jag la min del.
Hon pluggade och jobbade vid sidan av då.

Nu vill vi leta lägenhet (jag och min nuvarande) och behöver 400 000kr i kontantinsats, men vi får inte låna någonting till kontantinsatsen (topplån), båda har ett stabilt jobb och vi plockar ut 20+ vardera varje månad, så 40 tusen har vi in varje månad.
Men vi får tydligen inte ta något topplån 2018, för dom hae gjort om det.

Vi har ca 130k i sparade pengar men vi vill inte tömma våra sparkonton eftersom vi vill renovera när vi köper nytt.

Hue många ungdomar sitter och trycker på 400 000:-?

vad ska man göra? Vi vill ha barn framöver men vi bor alldeles för litet för det i dagsläget.
Varför får man inte ta topplån 2018?

Det är ju inte så att du helt plötsligt bara "sitter" på 400k. Utan man sparar såklart ihop till en kontantinsats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in