• 1
  • 2
2018-03-04, 11:36
Hej!

Det är en något luddig frågeställning, som jag knappt fattar själv, men skall försöka förklara den.

Jag har på senare år ( är i en ung ålder) börjat tänka på döden och födseln, trots att jag är 19 år bara. Men det fascinerar mig på olika sätt hur barn kommer till världen och hur äldre dör varje dag. Vad är denna världen? Finns det parallella? Lever vi i en simulator?

Sådana frågor tänker jag på, men den mest intressanta enligt mig är var barn är som inte föds än.

Tänk dig 10 månader fram i tiden, då har miljontals barn födds som inte har någon koppling till vår värld idag. Jorden arbetar på idag, människor går till jobbet, bilar kör osv osv och sedan om 10 månader så finns det massa nya människor som inte finns idag? Eller finns de?

Jag börjar mer och mer tro på en cirkel, man är ju i grund och botten endast atomer så min tes är att man "återföds" på något sätt till nya varelser. Och mellan detta så svävar man bara runt som en atom i Universum.

Att man föds på jorden är en slump, man kunde lika gärna ha födds på en annan planet.

Det är min tes, vad tror ni?
Citera
2018-03-04, 11:42
Medlem
Tror du är inne på ett spår när du talar om "parallella verkligheter" dvs att själen är någonannanstans efter döden och innan födseln. Egentligen handlar det om reinkarnation.
Citera
2018-03-04, 11:43
Medlem
spyder123s avatar
Testa att koppla bort dig från illusionen att du och jag är någon substans som finns parallellt vid sidan om universum, och istället tänker oss att universum är oss. Då existerar inget dilemma längre. För även om du och jag "försvinner", så finns fortfarande universum kvar. Du är på rätt tankar, men det krävs inte att man återföds, för "du" är ingenting mer än en parantes. Livet kretsar inte kring dig som individ.
Senast redigerad av spyder123 2018-03-04 kl. 11:49.
Citera
2018-03-04, 11:46
Medlem
jipeesss avatar
så det har alltid funnits samma mängd människor, fast på olika platser, o inga nya tillkommer...?
Citera
2018-03-04, 11:58
Medlem
Hej Henrik, du är 19 år säger du, kanske i dagens läge skulle du grubbla på andra saker och dom är många på denna stackars jord. Gå ner med fötterna före och tänk på massa andra saker som du ska genomleva. Ska jag fixa bostad? Ska jag klara min utbildning? Ska jag fixa mat på bordet? Måsten är många. Tyvärr. och skit i det hur du blev till.
Citera
2018-03-04, 11:59
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag börjar mer och mer tro på en cirkel, man är ju i grund och botten endast atomer så min tes är att man "återföds" på något sätt till nya varelser. Och mellan detta så svävar man bara runt som en atom i Universum.
Vi känner till skillnaden mellan objekt och processer. En träklapp är en träklapp, för att den ska försvinna måste den antingen gå i bitar eller kanske tas bort i sin helhet (om den försvinner från en specifik plats). Tänk dig däremot en eld. En eld kan uppstå från icke-eld, och den kan slockna och försvinna utan att ta sig någon annan stans.

Livet/personer är mer som en eld än som en träklapp. Vi kan sluta att finnas, precis som en eld. Det behövs ingen förklaring om vart man tar vägen. Eld kan sprida sig eller försvinna helt, precis som människor kan bli fler eller färre.

Precis som en eld lämnar efter sig aska och rök när den försvinner, lämnar människor efter sig en kropp.

Idéer om återfödelse och liknande öppnar istället dörren för en massa knepiga frågor. Hur kan en "atom" hålla all information som behövs för att räknas som samma person? Hur skulle sådan information överföras till en ny människa? Hur skulle den hitta den nya människan, och hur skulle informationen spridas till den människan?
Citera
2018-03-04, 12:03
Medlem
Jag har hört att innan födseln bor alla i Sundsvall och jobbar på ICA. Har tyvärr inga källor men det är det jag hört, så då tror jag på det och då måste det väl vara sant.
Citera
2018-03-04, 12:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1230
Hej Henrik, du är 19 år säger du, kanske i dagens läge skulle du grubbla på andra saker och dom är många på denna stackars jord. Gå ner med fötterna före och tänk på massa andra saker som du ska genomleva. Ska jag fixa bostad? Ska jag klara min utbildning? Ska jag fixa mat på bordet? Måsten är många. Tyvärr. och skit i det hur du blev till.

Och kolla mellon och sportnytt och drick folköl och ät flintastek och bli full på helgerna så blir allting jättebra.
Eller inte.
Att möta de stora frågorna, döden, livets mening, etc, så tidigt som möjligt är värdefullt. Ju tidigare man kommer överens med livets mysterium ju tryggare blir man innerst inne.
Citera
2018-03-04, 12:11
Bannlyst
Citat:
Hej!

Det är en något luddig frågeställning, som jag knappt fattar själv, men skall försöka förklara den.

Jag har på senare år ( är i en ung ålder) börjat tänka på döden och födseln, trots att jag är 19 år bara. Men det fascinerar mig på olika sätt hur barn kommer till världen och hur äldre dör varje dag. Vad är denna världen? Finns det parallella? Lever vi i en simulator?

Sådana frågor tänker jag på, men den mest intressanta enligt mig är var barn är som inte föds än.

Tänk dig 10 månader fram i tiden, då har miljontals barn födds som inte har någon koppling till vår värld idag. Jorden arbetar på idag, människor går till jobbet, bilar kör osv osv och sedan om 10 månader så finns det massa nya människor som inte finns idag? Eller finns de?

Att man föds på jorden är en slump, man kunde lika gärna ha födds på en annan planet.

Föräldrarna har en fri vilja med tillåtelse av Gud om de vill skapa ett barn eller en människa för den delen. De som dör och de som föds, vi vet inte var de har funnits tidigare eller var de går.

"Jag börjar mer och mer tro på en cirkel, man är ju i grund och botten endast atomer så min tes är att man "återföds" på något sätt till nya varelser. Och mellan detta så svävar man bara runt som en atom i Universum."

Detta är det löjligaste jag läst.
Du verkar filosofera mycket om detta, att döma av inlägget du skrivit, varför inte läsa bibeln ?
Citera
2018-03-04, 12:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Du får tänka dig lite i biologi. Medvetande finns bara i hjärnan och innan denna vuxit till sig så finns inget medvetande. Det är i hjärnan varje ny person skapas. Det finns liksom ingen cirkel ena stunden finns bara du, sett till att du fått medvetande. När du en dag är död finns inte detta medvetande mera och du är bara borta.
Citera
2018-03-04, 12:47
Medlem
Barn befinner sig i livmodern innan de föds.
Citera
2018-03-04, 12:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag vet inte. Men jag tycker det hör samman med frågan. Varför ser just jag min omgivning från mina egna ögon? Alltså vad är det som gjort att just jag upplever mig från just min kropp? Det gäller iofs alla men ändå...

Jag läste förresten en intressant artikel som tog upp mänskligheten om 500 000 år. Om någon då skulle få för sig att genom avancerad teknik återskapa alla mänskliga medvetanden som funnits. Det tror jag kommer bli möjligt iaf.

Jag tycker det blir platt tänka att medvetandet bara är en biologisk hjärna av diverse grundämnen och elektrisk aktivitet och att det är enda orsaken till att den existerar.
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-04 kl. 13:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in