• 1
  • 2
2018-03-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför tror du han är galen. (Ja, jag har läst det du skrivit.)

Det du kanske inte förstår av metoden är att han vill veta vilken överföring du har mot honom. Det säger en del om vem du är, nämligen. I analytisk teori är analysen av överföringen kungsvägen till att bota folk.
En del tycker EX V alla människor är underbara, en del tycker tvärtom att dom är farliga. Och en del tycker kanske att andra människor är galna.
Nåt att fundera på.

Förstår. Hade dock en dimmig idé om att överföringen inte verbaliserades rakt ut liksom, att jag skulle säga till honom att jag trodde att han var galen, farlig el dyl.....
Så varför fråga?
Citera
2018-03-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
personligen anser jag de e pseudovetenskap några funkar de för typ woody allen å trier.prata av sig typ.
Jag vet inte jag..... tror kanske inte på all form av samtalsterapi, just nu tvekar jag lite om psykoanalys....
Citera
2018-03-03, 22:07
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-barn
Förstår. Hade dock en dimmig idé om att överföringen inte verbaliserades rakt ut liksom, att jag skulle säga till honom att jag trodde att han var galen, farlig el dyl.....
Så varför fråga?

Ja, du ska säga till honom allt du säger här på FB.

Men det är helt ok att byta terapeut! Till en som känns bättre. De flesta är inte analytiker och de flesta använder "vanlig" samtalsterapi. Inte soffa.
Analys är bra om man vill gå lite djupare och se hur det kom sig... Medan andra terapier ofta fokuserar vid hur man skall göra får att må bättre bara.
Citera
2018-03-03, 22:09
Medlem
Allt handlar om pengar och sex ...allt annat är bara trams !
Citera
2018-03-03, 22:09
Medlem
Pröva samtalskontakt på psyk öppenvård kanske steg 1 utbildad.
Citera
2018-03-03, 22:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Det är ett sätt att vinna förtroende, fungerar dock endast när man gör det på ett undermedvetet plan och i det här fallet var det rätt uppenbart vad han höll på med!

Jag kan garantera dig att jag hade gjort ett bättre jobb än den där karln.

Och för att besvara din fråga: i princip alla jag känner till som har dragning till psykologi/psykiatri har själv allvarliga psykiska problem.

Inte allvarliga problem. Men förmodligen vissa issues.
Men det får man automatiskt av att förstå vad när hur folk tänker. Att lära sig och förstå detta
medför nästan automatiskt att man blir lite egen.

Jämför med att vara regissör och titta på film. Du kan aldrig titta på film på samma sätt igen
Citera
2018-03-04, 00:32
Medlem
Phoenixboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Inte allvarliga problem. Men förmodligen vissa issues.
Men det får man automatiskt av att förstå vad när hur folk tänker. Att lära sig och förstå detta
medför nästan automatiskt att man blir lite egen.

Jämför med att vara regissör och titta på film. Du kan aldrig titta på film på samma sätt igen
Nej.

Bokstavligt talat alla jag känner som arbetar i det området (genom en familjemedlem som är psykiatriker) har allvarliga psykiska problem/störningar själva.

Bl.a. sjukligt perversa, dom som har direkt olämpliga relationer med sina patienter.
Finns allt möjligt bisarrt du inte har åskådat.
Citera
2018-03-04, 01:06
Medlem
TS, om du inte är ute efter uppmärksamhet eller droger (som allas vår käre Sture, alias Thomas Quick!) kan jag inte se vad du har för intresse av att hålla liv i en sinnessjuk judesekt som borde ha dött självdöden för många decennier sedan! Freud var nog den galnaste människa som levat på denna jord, och att folk ännu tror på hans svammel om bortträngningar och fan vet vad visar bara att de är helt dumma i huvudet! Skärp dig nu för fan och ge upp den där dåren! Vad det hittills kostat lär du inte få igen, men varför göda den där hummaren ännu mer?
Citera
2018-03-04, 10:32
Medlem
Har just nu läst ut boken "Sju vita vargar i ett träd" och känner mig än mer tveksam.....
Metoden (psykoanalysen alltså) kan inte beläggas, har läst analytikernas invändningar en masse som går ut på att vetenskaplig metod (typ evidens, empiri och ett positivistiskt förhållningssätt) inte är tillämpligt och den kan inte heller kritiseras; de som inte känner sig hjälpta har inte varit samarbetsvilliga, de har gjort "motstånd" och har sig själva att skylla...
Citera
2021-12-18, 19:22
Bannlyst
Citat:
Sökte upp en psykolog efter att ha haft en del tråkiga upplevelser. Det är ett halvår sedan och jag kände mig då lite desperat och kollade inte upp riktigt vem jag kontaktade. Psykologen är legitimerad, psykoterapeut och psykoanalytiker. Välmeriterad och fattar mkt snabbt och kom till en början med en hel del kloka inlägg. Men nu vet jag inte. Han sitter mest och hummar, vill bara veta vad jag tycker om honom, svara inte på några frågor. Ler jag, ler han, skrattar jag skrattar han, speglar mig hela tiden alltså. I början träffades vi en gång i veckan och satt mittemot varandra. Nu ligger jag ner på en divan!!! och han sitter bakom mig, två ggr i veckan. Har lyckats lista ut att han är "rättrogen" Freudian...
Jag har läst på och kan väl konstatera att den mannen, Sigmund Freud alltså, inte heller var riktigt klok. Vem kan fortfarande tro på de unkna ideérna?
Vad ska jag göra? Hoppa av och kasta en hel del pengar i sjön, eller hålla ut och hoppas att det ger något?
Freud var en perverterad kokainmissbrukare som vid obduktion uppvisade stora hål i hjärnan. Den mannen lyckades pervertera den mänskliga hjärnan så hårt att man hoppas han hamnat där han hör hemma efter vad han orsakat.
Citera
2021-12-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youdarehehe
Låter som att psykologen behöver psykolog själv.

Det är väldfigt vanligt. När jag träffade en psykolog, så frågade han om jag hade något emot att han lade sig på soffan. Sedan började han berätta om sin barndom tills jag somnade.
Citera
2021-12-23, 08:03
Medlem
Citat:
Sökte upp en psykolog efter att ha haft en del tråkiga upplevelser. Det är ett halvår sedan och jag kände mig då lite desperat och kollade inte upp riktigt vem jag kontaktade. Psykologen är legitimerad, psykoterapeut och psykoanalytiker. Välmeriterad och fattar mkt snabbt och kom till en början med en hel del kloka inlägg. Men nu vet jag inte. Han sitter mest och hummar, vill bara veta vad jag tycker om honom, svara inte på några frågor. Ler jag, ler han, skrattar jag skrattar han, speglar mig hela tiden alltså. I början träffades vi en gång i veckan och satt mittemot varandra. Nu ligger jag ner på en divan!!! och han sitter bakom mig, två ggr i veckan. Har lyckats lista ut att han är "rättrogen" Freudian...
Jag har läst på och kan väl konstatera att den mannen, Sigmund Freud alltså, inte heller var riktigt klok. Vem kan fortfarande tro på de unkna ideérna?
Vad ska jag göra? Hoppa av och kasta en hel del pengar i sjön, eller hålla ut och hoppas att det ger något?
Säger han att allt som har hänt i ditt liv är pga saker som hände i din barndom? Man får ta det med en nypa salt, freudianerna har en tendens att vara lite enkelspåriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in