• 1
  • 2
2018-03-03, 21:25
Medlem
Sökte upp en psykolog efter att ha haft en del tråkiga upplevelser. Det är ett halvår sedan och jag kände mig då lite desperat och kollade inte upp riktigt vem jag kontaktade. Psykologen är legitimerad, psykoterapeut och psykoanalytiker. Välmeriterad och fattar mkt snabbt och kom till en början med en hel del kloka inlägg. Men nu vet jag inte. Han sitter mest och hummar, vill bara veta vad jag tycker om honom, svara inte på några frågor. Ler jag, ler han, skrattar jag skrattar han, speglar mig hela tiden alltså. I början träffades vi en gång i veckan och satt mittemot varandra. Nu ligger jag ner på en divan!!! och han sitter bakom mig, två ggr i veckan. Har lyckats lista ut att han är "rättrogen" Freudian...
Jag har läst på och kan väl konstatera att den mannen, Sigmund Freud alltså, inte heller var riktigt klok. Vem kan fortfarande tro på de unkna ideérna?
Vad ska jag göra? Hoppa av och kasta en hel del pengar i sjön, eller hålla ut och hoppas att det ger något?
Citera
2018-03-03, 21:30
Medlem
Phoenixboxs avatar
Det är ett sätt att vinna förtroende, fungerar dock endast när man gör det på ett undermedvetet plan och i det här fallet var det rätt uppenbart vad han höll på med!

Jag kan garantera dig att jag hade gjort ett bättre jobb än den där karln.

Och för att besvara din fråga: i princip alla jag känner till som har dragning till psykologi/psykiatri har själv allvarliga psykiska problem.
Citera
2018-03-03, 21:32
Medlem
Porrtidningssons avatar
I vilken stad finns denne psykolog? Han låter inte direkt frisk.
Citera
2018-03-03, 21:33
Medlem
Du vet psykologer lär sig humma rätt på utbildningen de låter konstigt men helt rätt samtalet ska gå framåt.
Citera
2018-03-03, 21:36
Medlem
läste lite för snabbt,psykoanalys 1-2 år du berättar han hummar. å dyrt.
Citera
2018-03-03, 21:37
Medlem
Låter som att psykologen behöver psykolog själv.
Citera
2018-03-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Du vet psykologer lär sig humma rätt på utbildningen de låter konstigt men helt rätt samtalet ska gå framåt.

Hur menar du? Att nicka och humma för att bekräfta den man pratar med är väl ett välkänt sätt att få personen att fortsätta att prata..... Men lite mer kan man väl förvänta sig, eller? Ibland kommer ett "hur tänker du kring det" om jag har berättat något. Nu ställer jag den frågan själv, högt, och fortsätter att prata. Han verkar inte notera det.....
Men.... ska jag fråga rent ut om han tror på penisavund och hela det Freudianska paketet?
Citera
2018-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-barn
Hur menar du? Att nicka och humma för att bekräfta den man pratar med är väl ett välkänt sätt att få personen att fortsätta att prata..... Men lite mer kan man väl förvänta sig, eller? Ibland kommer ett "hur tänker du kring det" om jag har berättat något. Nu ställer jag den frågan själv, högt, och fortsätter att prata. Han verkar inte notera det.....
Men.... ska jag fråga rent ut om han tror på penisavund och hela det Freudianska paketet?
Divanen kan man misstänka han gillar läromästaren som ja skrev psykoanalys tar ett tag.
Citera
2018-03-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Divanen kan man misstänka han gillar läromästaren som ja skrev psykoanalys tar ett tag.

Yes, som du skrev, det blir dyra hummanden....
Kanske man ska be honom att skärpa till sig och ge lite feedback...?
Citera
2018-03-03, 21:52
Medlem
personligen anser jag de e pseudovetenskap några funkar de för typ woody allen å trier.prata av sig typ.
Citera
2018-03-03, 21:52
Medlem
Jofs avatar
Varför tror du han är galen. (Ja, jag har läst det du skrivit.)

Det du kanske inte förstår av metoden är att han vill veta vilken överföring du har mot honom. Det säger en del om vem du är, nämligen. I analytisk teori är analysen av överföringen kungsvägen till att bota folk.
En del tycker EX V alla människor är underbara, en del tycker tvärtom att dom är farliga. Och en del tycker kanske att andra människor är galna.
Nåt att fundera på.
Citera
2018-03-03, 22:00
Medlem
För neurotiker med mycke pengar drömmen för neurotiker utan pengar mardröm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in