2018-03-03, 20:11
Medlem
Lazeeboys avatar
Min sambo nyser ofta och mycket. När hon väl nyser så är det mellan 5-7 ggr i streck. Är det normalt?

Jag själv brukar nyss 2-3 ggr i streck, men hon tar verkligen priset. Är det något man bör kolla upp tro? Känns inte som att det hör till vanligheten.
Citera
2018-03-03, 20:19
Medlem
Man kan börja nysa väldigt mycket av ex. fukt, mögel eller kvalster i bostaden.
Citera
2018-03-03, 20:22
Medlem
Jag skulle tro att mina egna nysningsserier ligger på i snitt runt tio, och tjugo är inte så ovanligt för mig. Kanske jag hör till extremfallen, men jag har aldrig känt något behov att söka hjälp för det.
Citera
2018-03-03, 20:22
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Min sambo nyser ofta och mycket. När hon väl nyser så är det mellan 5-7 ggr i streck. Är det normalt?

Jag själv brukar nyss 2-3 ggr i streck, men hon tar verkligen priset. Är det något man bör kolla upp tro? Känns inte som att det hör till vanligheten.

Testat för allergi? Damm? Vissa dofter kan ju framkalla liknande.....bytt sköljmedel? Hygienartiklar nyss?
Citera
2018-03-03, 20:23
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Man kan börja nysa väldigt mycket av ex. fukt, mögel eller kvalster i bostaden.

Hon har alltid haft det så, men att man nyser många gånger per dag är en sak. Här handlar det om att man nyser så mycket i ett tillfälle.

Relaterar jag till mig själv så är det som sagt 2-3 ”hårda” nysningar, medan hon har 5-7 mindre nysningar i streck. Känner inte till någon annan som har samma sak.
Citera
2018-03-03, 20:24
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Testat för allergi? Damm? Vissa dofter kan ju framkalla liknande.....bytt sköljmedel? Hygienartiklar nyss?

Hon har tydligen alltid haft det så här, men visst kan det bero på flera saker - dock handlar det inte om att nysa mycket per dag utan vid samma tillfälle i följd.
Citera
2018-03-03, 20:25
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag skulle tro att mina egna nysningsserier ligger på i snitt runt tio, och tjugo är inte så ovanligt för mig. Kanske jag hör till extremfallen, men jag har aldrig känt något behov att söka hjälp för det.

Så pass? Aldrig varit med om innan.
Citera
2018-03-03, 20:26
Medlem
Pantheraduss avatar
Byt sängkläder etc, samt testa för allergi, men så här års brukar det inte vara det. Att nysa 2 ggr är normalt, även 3 kan vara det. Men 5-7 låter mycket. Beror det på allergi har man ofta rinnsnuva. Är det ingen förkylning, behöver symptomen kollas upp! Om det fortsätter 5-7 ggr på raken vill säga.
Citera
2018-03-03, 20:27
Medlem
Citat:
Hon har alltid haft det så, men att man nyser många gånger per dag är en sak. Här handlar det om att man nyser så mycket i ett tillfälle.

Relaterar jag till mig själv så är det som sagt 2-3 ”hårda” nysningar, medan hon har 5-7 mindre nysningar i streck. Känner inte till någon annan som har samma sak.

Rent generellt så tycker jag tjejer nyser lite mer försiktigt ett flertal gånger, medan män nyser mer rejält och har det avklarat. Själv nyser jag bara en gång så det hörs i hela huset.
Citera
2018-03-03, 21:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag kan nysa så om jag andas in något jag verkligen är allergisk mot. Exempel: Gammal t-shirt med gammal intorkad svett och deo som legat glömd i någon garderob i flera månader.

Eller katter, om jag glömmer och ta en allergitablett före kontakt med katt. DÅ finns risk jag går runt och nyser flera gånger. Blir också allergipåverkad som trött vid dessa tillfällena.

En bra pryl är att ha en luftrenare, tar bort både lukt, dam, djurpartiklar (allergena partiklar).

Faktiskt har all min hosta gått över då jag skaffat en luftrenare och blivit betydligt mera noggrann med att våttorka golvet. Dammråttor göre sig icke besvär längre och där flög allergin ut genom fönstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in