2018-03-02, 23:11
Medlem
Hej!

Jag skulle hjälpa min vän att starta sin bil.
Har kollat många instruktioner, alla står i princip plus koppla till plus med rödkabel, minus koppla till minus polen på hjälp bilens batteri och andra sidan koppla till jordpunkter på bilen den batteri är slut.

Vi gjorde enligt instruktioner och ingenting hände. Sedan provade vi helt enkelt plus till plus, minus till minus och den bilen med svag batteri startade direkt!

Frågan är,
1, vad är skillnader mellan två metoden?
2, det måste finnas anledning att man INTE koppla minus till minus på batterier, vad är anledningen?
3, vad är risk om man kopplar som vi gjorde?

Tack!!
Citera
2018-03-02, 23:24
Medlem
Har du riktig otur kan batteriet explodera. Det är därför man kopplar till jord.
Citera
2018-03-02, 23:26
Medlem
4yoonlys avatar
Parallellkoppling vs seriekoppling.

I serie ökar du volt antalet, i det andra delar du på det.

Enklare en så kan det inte bli...
Citera
2018-03-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Vad fan babblar du om?
Citera
2018-03-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Jag skulle hjälpa min vän att starta sin bil.
Har kollat många instruktioner, alla står i princip plus koppla till plus med rödkabel, minus koppla till minus polen på hjälp bilens batteri och andra sidan koppla till jordpunkter på bilen den batteri är slut.

Vi gjorde enligt instruktioner och ingenting hände. Sedan provade vi helt enkelt plus till plus, minus till minus och den bilen med svag batteri startade direkt!

Frågan är,
1, vad är skillnader mellan två metoden?
2, det måste finnas anledning att man INTE koppla minus till minus på batterier, vad är anledningen?
3, vad är risk om man kopplar som vi gjorde?

Tack!!

Finns två skäl som inte är av någon teknisk anledning för själva starthjälpen.

1 Det finns risk för gnistbildning när kretsen sluts. Om denna sker vid batteripolen där det kan finnas vätgas som avgetts från batteriet finns risk för antändning.

2 Om du kopplar pluspolen sist och råkar av misstag nudda en jordpunkt så blir det kortslutning.
Citera
2018-03-02, 23:32
Medlem
Citat:

Du gör aldrig en seriekoppling när du ger starthjälp. Det är alltid en parallell inkoppling av den externa spänningskällan.
Citera
2018-03-02, 23:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Du gör aldrig en seriekoppling när du ger starthjälp. Det är alltid en parallell inkoppling av den externa spänningskällan.

Självklart, men om TS ville veta vad, varför...
Citera
2018-03-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Finns två skäl som inte är av någon teknisk anledning för själva starthjälpen.

1 Det finns risk för gnistbildning när kretsen sluts. Om denna sker vid batteripolen där det kan finnas vätgas som avgetts från batteriet finns risk för antändning.

2 Om du kopplar pluspolen sist och råkar av misstag nudda en jordpunkt så blir det kortslutning.

Tack för förklaring! Det känns att vi var jätte dumma.. kommer att följa instruktioner i framtiden.
Citera
2018-03-02, 23:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Såna inlägg sänker kvaliten på ett forum. Är man helt novis så är risken att man tar till sig Den typen av skitinlägg! Antingen troll eller så lider du av dunning kruger syndromet!

Ok... då ger jag mig...

Jag trodde TS kopplade ett batteri till ett annat antingen i serie eller parallellt och ville bara påpeka skillnaden...

Men var det ett skitinlägg så tar jag det... ursäkta mig...
Citera
2018-03-02, 23:44
Medlem
Citat:
Så han testar att seriekoppla två batterier och parallellkoppla två batterier och jag förklarar skillnaden...
Men har alltså inget som helst att göra med vad han frågar? är du döv, blind eller bara full?

Du verkar inte ha släppt din roterande kapsel är lika med gravitation... mr ödmjuk...

Berätta nu gärna hur en två batterier (eller strömkällor) kan kopplas och huruvida volt antalet ökas eller delas med de olika kopplingarna...
Du menar alltså på fullaste allvar att man byter mellan seriekoppling och parallellkoppling beroende på om du sätter minuskabeln i jorden eller direkt på polen?
Citera
2018-03-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Tack för förklaring! Det känns att vi var jätte dumma.. kommer att följa instruktioner i framtiden.
Om man har två startkablar kan man åstadkomma samma effekt genom att först koppla plus till plus. Därefter kopplar du en kabel till minus på ena batteriet och en annan kabel till det andra. Därefter kopplar du ihop kablarna.

Det viktiga är att den sista anslutningspunkten ska vara långt ifrån ett batteri.
Citera
2018-03-02, 23:47
Medlem
Citat:
Så han testar att seriekoppla två batterier och parallellkoppla två batterier och jag förklarar skillnaden...
Men har alltså inget som helst att göra med vad han frågar? är du döv, blind eller bara full?

Du verkar inte ha släppt din roterande kapsel är lika med gravitation... mr ödmjuk...

Berätta nu gärna hur en två batterier (eller strömkällor) kan kopplas och huruvida volt antalet ökas eller delas med de olika kopplingarna...

Läs frågan igen. TS undrar varför han ska sätta startkabelns minuskäft på valfri jordpunkt i bilens kaross i stället för direkt på minuspolen på batteriet. Det har inget med skillnaden mellan serie- och parallellkoppling att göra. Dessutom har han fått relevanta svar på sin fråga, fast inte av dig då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in