• 1
  • 2
2018-03-02, 22:02
Medlem
MaxDLs avatar
https://imgur.com/a/Uekbf
(Bild från fullskärm video 4k)

Speciellt när jag kör en 4k film i helskärm eller har många aktiefönster med saker som rör på sig samtidigt laggar det rejält.

4.5ghz klock och 8gb ram
Intel i7 2600k
Citera
2018-03-02, 22:12
Medlem
Borde inte vara några problem att lira 4K med den hårdvaran. Blås om windows, installera senaste grafikdrivarna och försäkra dig om att skärmen är kopplad till grafikkortet och inte interna grafiken på moderkortet.
Citera
2018-03-02, 22:27
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0ph3t
Borde inte vara några problem att lira 4K med den hårdvaran. Blås om windows, installera senaste grafikdrivarna och försäkra dig om att skärmen är kopplad till grafikkortet och inte interna grafiken på moderkortet.
Okej. Så du är helt säker på att inget kan flaska med min config och de uppgifter i screen? Måste vara mjukvaran?
Citera
2018-03-02, 22:27
Medlem
Börja med trycka i mer minne. En 8: eller 16. Med 24 Gig kan du stänga av växlingsfilen. Det hade jag gjort oavsett det jag skriver nedan.

Och som pr0ph3t säger. Kolla att du tvingar in grafiken till ditt Geforce istället för intels integrerade. Gör du antingen i BIOS eller i nVidias kontrollpanel.

Ditt grafikkort och CPU borde lätt klara detta.
Citera
2018-03-02, 22:32
Medlem
hakro807s avatar
Gör ditt grafikkort sitt jobb? GTX 780 har hårdvarustöd för att avkoda H.264 i 4K-upplösning.
Citera
2018-03-02, 22:44
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Gör ditt grafikkort sitt jobb? GTX 780 har hårdvarustöd för att avkoda H.264 i 4K-upplösning.
Jepp men problemet är att jag mestadels är ute efter grym prestanda med massvis av aktiecharts med många indikatorer som alla rör sig samtidigt. Kan handla om 30 fönster samtidigt.
Citera
2018-03-02, 22:45
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Börja med trycka i mer minne. En 8: eller 16. Med 24 Gig kan du stänga av växlingsfilen. Det hade jag gjort oavsett det jag skriver nedan.

Och som pr0ph3t säger. Kolla att du tvingar in grafiken till ditt Geforce istället för intels integrerade. Gör du antingen i BIOS eller i nVidias kontrollpanel.

Ditt grafikkort och CPU borde lätt klara detta.
Okej ska kolla in detta tackar för tipset!
Btw när den spelar upp film hör jag grafikkortet gå upp i varv så då måste den ju köra på den, trodde den alltid körde på gtxn men så kanske inte är fallet.
Citera
2018-03-02, 22:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jepp men problemet är att jag mestadels är ute efter grym prestanda med massvis av aktiecharts med många indikatorer som alla rör sig samtidigt. Kan handla om 30 fönster samtidigt.
Kollar man på din skärmdump så verkar både grafikkortets minne och processor vara hårt belastade. Men som någon föreslog, inaktivera det inbyggda grafikkortet för att utesluta att det är felkällan. Bör gå att göra i BIOS.
Citera
2018-03-02, 22:56
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Kolla din RAM-användning. 30st fönster är mycket på 8GB RAM.
Citera
2018-03-02, 22:59
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Kolla din RAM-användning. 30st fönster är mycket på 8GB RAM.
Den ligger nästan maxad ofta, ibland runt 5gb
Citera
2018-03-02, 23:30
Medlem
Citat:
Den ligger nästan maxad ofta, ibland runt 5gb

Låter ju som att du behöver mer minne då. Vad händer om du stänger ner dina fönster och sen spelar upp filmen?

Enklaste sättet att kolla grafiken är att kika bakom datorn och se efter var skärmsladden går in. Den ska inte sitta bredvid USB-portarna och det på moderkortet utan i grafikkortet, som oftast sitter vinkelrätt mot moderkortet.
Citera
2018-03-02, 23:56
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0ph3t
Låter ju som att du behöver mer minne då. Vad händer om du stänger ner dina fönster och sen spelar upp filmen?

Enklaste sättet att kolla grafiken är att kika bakom datorn och se efter var skärmsladden går in. Den ska inte sitta bredvid USB-portarna och det på moderkortet utan i grafikkortet, som oftast sitter vinkelrätt mot moderkortet.
Hehe jo sitter i grafikkortet, har byggt datorn så det har jag koll på iaf
Funderar på köpa mer ram då..

Om stänger ner allt kör filmen laggar det fortfarande lika mkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in