• 1
  • 2
2018-03-02, 18:10
Medlem
Jag har bestmt mig att granska media fr att se om de r partiska. Brjar med det jag hinner granska, SVTs Rapport kl 18:00 varje dag.

Har rapporterat om februari mnads utfall. Vad tror ni?

Obs, texten r p engelska...

http://correlationvscausation.com/bl...ruary-results/
Senast redigerad av NikTheGreek 2018-03-02 kl. 18:38.
Citera
2018-03-02, 18:25
Medlem
Kwatos avatar
Frst tyckte jag det stod att det stod "en bajs". Men du menar att du vill se om Rapportredaktionen r partisk antar jag.

Jag gnade snabbt igenom din blogg och jag tycker att du verkar ha en bra metod. Jag har inte granskat detaljerna men jag kanske kommer att gra det. Mest uppseendevckande hittills r vl att SAPs stndpunkter r extremt verrepresenterade. Jag r dock inte frvnad. SVT Nyheter har under en AB-sosses ledning blivit allt mer av ett renodlat systemmedium, och nstan hela SVT har gtt samma vg.

Efter det finner jag det ytterst orovckande att det r s vanligt att ingen alternativ stndpunkt presenteras, och att reportern eller programledaren sjlv presenterar en slutsats som inte stds av materialet. Det r ju vardagsmat s jag r inte heller i detta frvnad p ngot stt. Men det sger endel om SVTs mytomspunna professionalitet. Den r med andra ord ganska lg. SVTs styrka ligger mest av allt i att de r resursstarka och har rd med att ha mnga som jobbar fr dem. Alla som jobbar fr dem r inte vertygade systempropagandister.
Citera
2018-03-02, 18:35
Medlem
Tack fr terkopplingen. Borde skrivit partiskhet, ja, haha!

Det r orovckande nr man fr en sammanfattning berttad, istllet fr att bara f fakta och tilltas dra egna slutsatser. Nu kommer jag fokusera p inrikes nyheter men det finns en ngot strre tendens fr reportern att sammanfatta utrikes nyheter. Kan dock bero p det relativt korta formatet men vi fr se nr det gtt fler mnader.

Vi fr ocks se nr valkampanjerna hettar till, februari r nd en bit ifrn valet.
Citera
2018-03-02, 18:49
Medlem
rostigamazons avatar
Kan inte SVT brja slja rapport till utlandet, s kan det visas p fredagar som ett roligt inslag
Citera
2018-03-02, 19:16
Medlem
politiker.ljugers avatar
Ooooohh!!!
Glm inte att rkna inslag som gynnar hger respektive vnster, miljpartiets syn p klimatfrgan kontra SDs syn p klimatfrgan, inslag ifrn lnder var befolkning sker asyl i sverige kontra vriga lnder.
Tror att du kommer att mrka tydlig agenda i deras val av inslag.

Granska ordval i inslag angende sd kontra ordval i inslag angende V,Mp och S
Citera
2018-03-02, 19:29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Kan inte SVT brja slja rapport till utlandet, s kan det visas p fredagar som ett roligt inslag

SNL r vl nd p lrdagar?
Citera
2018-03-02, 19:32
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
SNL r vl nd p lrdagar?

Jo men i utlandet kan det sndas p fredagarna, som en bra start p helgen, s mnniskorna fr skratta lite.
Citera
2018-03-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av politiker.ljuger
Ooooohh!!!
Glm inte att rkna inslag som gynnar hger respektive vnster, miljpartiets syn p klimatfrgan kontra SDs syn p klimatfrgan, inslag ifrn lnder var befolkning sker asyl i sverige kontra vriga lnder.
Tror att du kommer att mrka tydlig agenda i deras val av inslag.

Granska ordval i inslag angende sd kontra ordval i inslag angende V,Mp och S

Jag har letat men det finns inget bra stt att f inslaget transkriberat i textform. D hade man kunnat rkna antal ord osv. S tyvrr r jag begrnsad till att lyssna p reportagen flera gnger och fra anteckningar om ordval.

Sen har tidigare rapporter frn t.ex. TNS Sifo som granskat valet 2014 anvnts sig av s kallade vrdeord, allts ord som stter ett visst prgel p sjlva storyn, och det r samma metod jag anvnder hr. S om ett politiskt parti, sg SD, kommer ut med ett frslag, d ska inte reportern i inslaget sga "ett kritiserat frslag" om det sedan inte fljer av inslaget att ngon formellt kritiserat frslaget.

Din pong med vnster/hger perspektiv r bra och jag tror att det fngas upp av vilka partier som intervjuas nr sakfrgor nmns, vilket framgr av grafen jag har om andelen inslag dr ett visst parti kommit till tals. Tror det blir mest opartiskt av mig, annars mste jag sitta och besluta vad som r hger och vad som r vnster.
Citera
2018-03-02, 19:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikTheGreek
Jag har bestmt mig att granska media fr att se om de r partiska. Brjar med det jag hinner granska, SVTs Rapport kl 18:00 varje dag.

Har rapporterat om februari mnads utfall. Vad tror ni?

Obs, texten r p engelska...

http://correlationvscausation.com/bl...ruary-results/

r du partiskt?
Citera
2018-03-02, 19:37
Medlem
politiker.ljugers avatar
Har du lst p om agenda setting theory?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Agen...e_journalistik

Kan kanske hjlpa dig ngot.

Se upp bara sanningen kan ibland vara farlig, srskilt om du skulle granska ngot s stort som svt rapport. Inte ens uppdrag granskning har granskat detta.
Citera
2018-03-02, 19:39
Medlem
politiker.ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
r du partiskt?

Tror du att ngon forskning r till 100% opartisk?
Citera
2018-03-02, 19:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politiker.ljuger
Tror du att ngon forskning r till 100% opartisk?

Japp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in