2018-03-02, 04:23
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej har ett garage med kodlås. Koden ja skriver är helt rätt ja ser att de lyser grönt o det klickar efter man slagit in rätt kod. Men när ja trycker ned handtaget så sitter dörren fast går inte att öppna o vill inte bryta sönder något heller. Försökte 20 min igår genom att trycka sparka o så men gick ej. När ja trycker ned handtaget så känner man att den är helt lös eller ja ger inget motstånd de bara hänger löst eller vad ja ska säga. Tips på hur ja löser detta då garageportarna samt fönstren har galler eller tjockare lås.

Borde jag ta en kofot eller bara såga mig igenom?
Citera
2018-03-02, 04:27
Medlem
Låset är trasigt. Låset lurar dig att du har rätt kod. Och har själv satt sig ur funktion efter många feltryck
Senast redigerad av Ollebolle1g 2018-03-02 kl. 04:29.
Citera
2018-03-02, 09:03
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag skulle tippa på att mekanismen har frusit. Värm lådan/kistan och försök igen.
Citera
2018-03-02, 11:27
Medlem
Är det ett kodlås som drivs av ett batteri?
Exempelvis ett sånt här https://www.laskompaniet.se/product/kodlas-codoor-cd30
Om batteriet börjat tappa spänning så kan fortfarande dioden lysa grönt, men det nedkylda batteriet orkar inte röra låskolven.
Citera
2018-03-02, 15:14
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Är det ett kodlås som drivs av ett batteri?
Exempelvis ett sånt här https://www.laskompaniet.se/product/kodlas-codoor-cd30
Om batteriet börjat tappa spänning så kan fortfarande dioden lysa grönt, men det nedkylda batteriet orkar inte röra låskolven.

Det är sådant fast annan modell o märke. Fast den sitter inne så de e omöjligt att det har frysit
Citera
2018-03-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det är sådant fast annan modell o märke. Fast den sitter inne så de e omöjligt att det har frysit
Lösningen är givetvis att använda nyckel, men jag antar att du inte har tillgång till en sådan och ingen annan har en heller.
Även om det är inomhus, är det nu kanske kallare det än normalt och det gör att det delvis urladdade niovoltsbatteri som sitter i detta kodlås inte har spänning nog för att göra att dörrtrycket ska fungera. Då kunde du kanske chansa på att försiktigt värma upp höljet nedanför knappsatsen. Ett varmt batteri ger ut aningen mer spänning än ett nerkylt. Har du stor tur kan kanske elektromagneten i kodlåset dra nog för att du ska kunna öppna dörren.
Citera
2018-03-03, 01:06
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Lösningen är givetvis att använda nyckel, men jag antar att du inte har tillgång till en sådan och ingen annan har en heller.
Även om det är inomhus, är det nu kanske kallare det än normalt och det gör att det delvis urladdade niovoltsbatteri som sitter i detta kodlås inte har spänning nog för att göra att dörrtrycket ska fungera. Då kunde du kanske chansa på att försiktigt värma upp höljet nedanför knappsatsen. Ett varmt batteri ger ut aningen mer spänning än ett nerkylt. Har du stor tur kan kanske elektromagneten i kodlåset dra nog för att du ska kunna öppna dörren.

Aldrig hört talas om det. Men lär prova värmepistol eller dylikt om inte får de bli johnny english ultraljudsvisslingar som öppnar dörren😉
Citera
2018-03-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Aldrig hört talas om det. Men lär prova värmepistol eller dylikt om inte får de bli johnny english ultraljudsvisslingar som öppnar dörren😉

Nu var det inte Codoor du hade där, men i manualen punkt 11 finns lite info
http://www.bacoll.se/pdf/bewator/Bac...ual_CD3500.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in