• 1
  • 2
2018-03-01, 17:25
Medlem
D var det dags igen!

I r kretsar uppgiften kring en spelbrda! Hur frhller vi oss till detta? Tnkte att vi kan diskutera rets prov som vi gjort tidigare r. Hoppas ven att mnga lgger upp sina arbeten i trden s smningom.

Uppgiften: http://www.arkitektprovet.se/fileadm...IFTEN_2018.pdf
Senast redigerad av Campeon321 2018-03-01 kl. 17:34.
Citera
2018-03-01, 21:28
Medlem
Jag ska gra provet fr frsta gngen i r, mest fr att prova p och mer "p riktigt" nsta r.
Knns kul att jobba med spel, jag tnker grnslst och fantasifullt.
Om jag frsttt det rtt s r det bara en "scen" ur ett spel de vill ha? Allts inte ett faktiskt brdspel, eller? Har lite svrt att greppa den frsta uppgiften med sjlva spelplatsen, den blir nog svrast fr mig.
Citera
2018-03-01, 22:17
Medlem
Aa det r precis som du sger, rkade av ngon anledning skriva spelbrda. Hehe..
Citera
2018-03-09, 16:00
Medlem
Kul, men klurig uppgift i r. Vldigt annorlunda frn de tv senaste, tycker jag.

Hade lite funderingar dock:

1. Om jag har frsttt det rtt s vill dom att man ska skapa insidan av tornet som spelplan?
2. Tror ni dom vill att man ska ha med miljn utanfr tornet?

Inte riktigt klurat ut hur jag ska lgga upp allt...
Citera
2018-04-01, 15:17
Medlem
Inte mycket aktivitet hr i r - kanske inte lika mnga flashbackare som sker?
Citera
2018-04-06, 17:08
Medlem
Jag har redan gtt arkitektutbildningen och brukar spana in arkitektproverna. Hoppas nedan tankar kan hjlpa ngon:

-Tnk p att juryn bedmer er efter fljande fem kriterier:

(1) Iakttagelsefrmga (frmgan att avbilda freml)

(2) Social inlevelsefrmga (frmgan att beskriva i text och bild en medmnniskas/mnniskors frhllande till olika situationer)

(3) Rumsligt tredimensionellt tnkande (frmgan att frst rumsliga sammanhang och uttrycka dessa i bild/er och/eller modell/er)

(4) Frmga till tekniskt-konstruktivt tnkande (frmgan att kunna gestalta och konstruera freml, en byggnad eller en apparat fr ngot bestmt ndaml)

(5) Kompositionsfrmga (frmgan att i olika material med hjlp av ljus, form och frg skildra t.ex. stmningar, rytm och rrelse)

S hll er till er detta med en klar och tydligen id och en gemensam rd trd.

Tnk p att nr juryn ser ldan finns det mycket mjligheter att ka frvntningarna infr vad som finns i. Mla grna p ldan. Ska det finnas ett litet ls? Mjligheterna r ondliga.

Vl inne i ldan s kan man jobba mycket med kontraster mrkt/ljust etc.

Finns ju hur mycket ider som helst. terkom grna om ni vill att jag ska kommentera eller komma med mer frslag.

Lycka till alla blivande arkitekter!
Citera
2018-04-07, 20:07
Medlem
namnskylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelpMeHelpYou
Jag har redan gtt arkitektutbildningen och brukar spana in arkitektproverna. Hoppas nedan tankar kan hjlpa n

Fr man frga vilken skola du gick p och vilken du skulle rekommendera?
Finns det ngra nischer och skillnader p skolorna som du uppmrksammat, under och efter utbildningen?
Citera
2018-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelpMeHelpYou
Finns ju hur mycket ider som helst. terkom grna om ni vill att jag ska kommentera eller komma med mer frslag.
Tja,
Man skall ju rita/mla en bild p en viktig hndelse och skriva en dialog p max 35 ord/5 repliker.

Jag har en id/ett koncept som jag baserat hela provet p, men jag undrar om du har ngra konkreta tips p hur man skulle kunna komponera sin bild?

Hur mycket fokus br man lgga p hur personerna ser ut? r det bttre att frska beskriva miljn man skapat? Ska man ha repliker till alla tre karaktrer, vad tror du att dom eftersker?
Citera
2018-04-17, 01:32
Medlem
Som ngon ovan sa r det inte mycket aktivitet hr, s tnkte vara frst med att dela med mig mitt arbete. https://imgur.com/a/0pDPU
Citera
2018-04-17, 08:44
Medlem
Hr kan ni se mitt arbete. Grna kommentera

https://i.imgur.com/MZPuKyi.jpg
https://i.imgur.com/oAnVesM.jpg
Citera
2018-05-15, 01:21
Medlem
Snyggt! Hur gick det fr er?
Citera
2018-05-15, 10:16