2006-01-27, 01:28
Medlem
TomiXs avatar
Om man önskar att kunna dricka så fungerar Efexor utmärkt. Jag + många vänner som använder preparatet fungerar som vanligt under ett alkoholrus (förutom alkoholens verkningar dådå).

Men för övrigt så har ju alla SSRI/SNRI-mediciner biverkningar i början av kuren eller när man höjer doseringen, om man får jävlig ångest i början av behandlingen så kan man kanske få Oxascand eller Stesolid under insättningsperioden, men de brukar inte vilja skriva ut bensodiazepiner dock.
Citera
2006-01-27, 06:37
Medlem
Nooses avatar
Citalopram och alkohol var ingen lyckad kombination för min del. Fyllan vart väldigt konstig, jag vart väldigt "innåt". Hade ofta rejäla minnesluckor, kan bero på som någon skrev att man tål mindre. Sexlust kunde jag inte stava till under tiden jag käkade dessa. Tror fö att man ska hålla sig borta från alkohol för att få maximal effekt av medicinen.
Citera
2006-01-27, 07:56
Medlem
Bleeps avatar
Minskad sexlust fick jag inte, däremot fick jag jobba hårdare för att få utlösning. Har slutat nu och hade det ganska jobbigt första tiden utan piller. Första veckorna utan dem kände jag tydligt av det min läkare kallar "fällningseffekter", som för min del yttrade sig som yrsel och darrningar plus ett självförtroende som var en smula bräckligt. Men allt det gick över på några veckor alltså.

Att jag slutade beror på att jag kände mig lite avtrubbad av medicinen, bortkopplad från mina känslor. Och hittills har jag sluppit nya depressioner dvs ännu så länge har jag vunnit på att lägga av. Men man bör ha något vettigt omkring sig i livet att ägna sig åt när man slutar, en partner eller vänner eller hyfsat intressant arbete e.d. Någonting som distraherar.

FYI: Citalopram är generisk Cipramil.
Citera
2006-02-04, 23:30
Medlem
MastaH666s avatar
Har nu sänkt doseringen till 20mg och mår fruktansvärt mycket bättre.
Är piggare och har inte huvudvärk lika ofta..
Citera
2006-02-16, 19:27
Medlem
Är det någon som har riktigt dåliga erfarenheter av Citalopram?

Jag fick det utskrivet idag och påbörjade min kur idag. Vore skönt med lite förbehållning vad som väntar första veckan innan det ger effekt..
Citera
2006-02-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recluse

Jag fick det utskrivet idag och påbörjade min kur idag. Vore skönt med lite förbehållning vad som väntar första veckan innan det ger effekt..

Jag har använt Citalopram i 4 veckor nu. Första veckan kände jag inget mer än muntorrhet. Vecka 2 och 3 mådde jag riktigt dåligt, blev ännu mer deprimerad, orkeslös och oengagerad. Vad jag har förstått så är det normalt att man mår sämre i början av behandlingen. Det har dock gått över nu och jag mår bättre nu än vad jag har gjort på väldigt länge.
Den enda effekt som har varit ihållande under de här 4 veckorna är att jag har känt mig lätt illamående från och med det att jag har tagit tabletten tom det att jag gått och lagt mig.
Citera
2006-02-19, 12:22
Medlem
Jag är inne på dag 4 just nu och har inte märkt någonting. Vilket tydligen ska vara enligt schemat.

Dag 2 så drack jag även alkohol utan större problem.

Däremot funderar jag på om jag har tappat lite smak i munnen? Vissa saker smakar nämligen inte alls lika mycket, eller är det mer att aptiten gått ner?
Citera
2006-02-19, 12:54
Medlem
Grårävs avatar
Är också i början av behandlingen med citalopram/cipramil, i dag är sjätte dagen. Hittils har jag bara märkt av muntorrhet, speciellt då på natten, i övrigt ingenting. Hur länge brukar det dröja innan man märker av någon effekt?
Vet inte vad jag ska ta mig till om jag börjar må sämre, känns som att det inte kommer att funka med jobbet då. Men men, bättre att ta problemen när dom kommer...
Citera
2006-02-20, 18:08
Medlem
MastaH666s avatar
Effekten kommer efter ca . 2 veckor.

OCH NI KAN DRICKA ALKOHOL.
Citera
2006-03-02, 13:17
Medlem
Idag var det precis 2 veckor sen jag påbörjade min medicinering.

Kan ju säga att första veckan var väldigt tung. Kände mig rätt förvirrad och upppskruvad.
Men nu har det lagt sig och jag börjar känna mer harmoni.

Man har väldigt mycket enklare att kontrollera sig själv faktiskt.

Nu vet inte jag om det har med Citalopramet eller förändrade kostvanor, men min bakfylla har blivit 20 gånger värre..

Får typ skakningar och är helt sänkt dagen efter.. Bara jag som upplevt det?
Citera
2006-03-02, 14:20
Medlem
TheStorytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recluse

Jag fick citalpram utskrivet för några år sedan och använde det under ca ett och ett halvt år. Inga särskilda biverkningar de första veckorna, men jag mådde ändå så pass skitdåligt att jag kanske inte skulle ha märkt det.

Sedan "planade det ut", vilken var jäkligt skönt först, i jämförelse med det som varit innan. Man tog sig fram i livet, klarade av att umgås med folk etc. Men sen blev den där utplaningen riktigt jobbigt; man var aldrig riktigt glad eller riktigt ledsen, bara likgiltig. Helt känslomässigt avtrubbad liksom.

Ibland gick det några dagar utan att jag tog nån tablett (på grund av att jag inte hade några pengar och det var slut i burken, t.ex), och det var riktigt vidrigt, man var orolig hela tiden och jag upplevde att det gnisslade inuti huvudet när jag tittade åt sidorna utan att röra huvudet. Svårt att förklara med det var skumt och jobbigt som fan. Detta gjorde att jag inte riktigt ville sluta med medicinen, men till slut tog jag mig i kragen och lade av på riktigt, vilket ledde till ca 6 månaders sömnlöshet och "restless legs". Sedan några månader är jag helt bra, men det var en jävla resa.
Citera
2006-03-03, 00:45
Medlem
MastaH666s avatar
Jag börjar då bli less på medicinen, funderar på lägga ner. har dock redan börjat trappa ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in