2018-03-01, 13:23
Medlem
Hej!

Har en HP Microserver Gen 8 med 4 x WD Red 3TB dr jag kr Xpenology just nu. Just fr stunden r jag inte srskilt duktig p servermjukvara, men dremot knner jag mig vldigt bekvm med Win10.

Skulle jag tappa mycket prestanda om jag kr Win10 med minimalt antal aktiva applikationer jmnfrt med Xpenology? Anledningen till att jag funderar p att byta r att jag just fr stunden bor p adress med 60mbit VDSL, men vill kunna stlla den hos kompis som har 100/100 och kunna fjrrstyra nedladdningar/uppackning av RAR-filer etc. Kr idag enbart servern som filserver och Plex, samt laddar ner torrents. Vill ven kunna kra RAID p dessa 4 diskar.

12GB ram kr jag med.

Tacksam fr hjlp.
Citera
2018-03-01, 20:27
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Programvara: vriga operativsystem --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2018-03-01, 21:36
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Tapp av prestanda tror jag inte p, frsumbart skulle jag pst. Om du har en 24/7 remote server, spelar det verkligen roll om 500gb arkiv tar 3 eller 3 timmar 8 minuter? Det du r bekvm med fungerar bst, r inte svrare n s. Antingen kr du p med Windows, eller s fr du investera tid i att lra dig Linux eller liknande. Det r liksom inget som r "fel" med att anvnda det man vill/kan anvnda.

Jag skulle anvnda Valfri Linux-distrubition, generera ssh-nycklar och sen enbart styra server p s vis, men alla gr vi saker p olika vis.. :=) S lnge du lser ditt problem r det rtt vg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in