Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-01, 13:23
Medlem
Hej!

Har en HP Microserver Gen 8 med 4 x WD Red 3TB där jag kör Xpenology just nu. Just för stunden är jag inte särskilt duktig på servermjukvara, men däremot känner jag mig väldigt bekväm med Win10.

Skulle jag tappa mycket prestanda om jag kör Win10 med minimalt antal aktiva applikationer jämnfört med Xpenology? Anledningen till att jag funderar på att byta är att jag just för stunden bor på adress med 60mbit VDSL, men vill kunna ställa den hos kompis som har 100/100 och kunna fjärrstyra nedladdningar/uppackning av RAR-filer etc. Kör idag enbart servern som filserver och Plex, samt laddar ner torrents. Vill även kunna köra RAID på dessa 4 diskar.

12GB ram kör jag med.

Tacksam för hjälp.
Citera
2018-03-01, 20:27
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Programvara: övriga operativsystem --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2018-03-01, 21:36
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Tapp av prestanda tror jag inte på, försumbart skulle jag påstå. Om du har en 24/7 remote server, spelar det verkligen roll om 500gb arkiv tar 3 eller 3 timmar 8 minuter? Det du är bekväm med fungerar bäst, är inte svårare än så. Antingen kör du på med Windows, eller så får du investera tid i att lära dig Linux eller liknande. Det är liksom inget som är "fel" med att använda det man vill/kan använda.

Jag skulle använda Valfri Linux-distrubition, generera ssh-nycklar och sen enbart styra server på så vis, men alla gör vi saker på olika vis.. :=) Så länge du löser ditt problem är det rätt väg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in