Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-01, 19:10
  #13
Medlem
JagSerUfos avatar
Desto mer grader desto mer slitage på kläderna tycker jag.
Citera
2018-03-01, 19:14
  #14
Medlem
hippilis avatar
Jag kör åxå på varmvatten fast med tvättmedel det är ca 65 grader och kör allt på den temperaturen och det funkar
ju bra
Citera
2018-03-01, 20:20
  #15
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Mitt varmvatten är av annan kvalitet än kallvattnet, äldre tidigare kommunala bostäder. Är mer kalk i och känns fel att dricka, hur påverkar det kläderna? Jag menar, generella förehavandet är att enbart dricka/laga mat med kallt vatten. Finns det någon påverkan på kläder med mer kalk?
Citera
2018-03-01, 20:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Det kan inte vara sunt att år efter år gå med rester av tvättmedel mot huden. Jag tror att det delvis är därför som västerländska mäns spermiekvalitet sjunker. Om jag kommer upp i en renhetsgrad på låt säga 95 % utan tvättmedel jämfört med tvättmedel så har jag sparat på kulorna i bubbel bemärkelse, då varmvattnet är gratis. Tvättmedel ser jag som kemisk kastrering tills motsatsen är bevisad. Hellre slitna kläder än kulor.
Om du är rädd för tvättmedel ska du aldrig använda kläder överhuvudtaget. Alla kläder är dränkta i diverse kemikalier för att motstå fukt, mögel och smuts. Dessa är starkt cancer- och allergiframkallande. Tvättar själv nya kläder innan användning som ligger an mot huden.

Vad du borde göra är att använda mindre tvättmedel och/eller kanske hellre tvåltvättmedel samt öka sköljningen. Tvättmedel behövs för att upplösa samt frigöra smutsen ifrån tvätten. P.G. Gyllenhammar var 80 år när han fick sitt senaste barn och jag är ganska säker på att han tvättar sina kläder med tvättmedel.
Citera
2018-03-19, 12:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Jag vet att plagg kan krympa i början men eftersom jag ändå gärna köper lite för stort så gör det inget. Jag vill sluta använda tvättmedel i huvudtvätten för att på så sätt minimera kvarvarande tvättmedelsrester. Förtvätten tänker jag dock fortsätta dosera i i och sen sätta huvudtvätten på extra sköljning, utan sköljmedel och lång centrifugering.

I gengäld är min tanke att gå över från 40 till 60 grader och 90 gällande robusta och slitstarka plagg så som handdukar, strumpor och lakan. Frågan, blir det lika rent i 60 grader utan tvättmedel i huvudtvätten som i 40 med tvättmedel? Sliter den högre temperaturen mer på klädernas sömmar eller är det bara färgerna som eventuellt tar stryk?

jag kör mina sängkläder i 60 eller 95 beroende på vad det är, och jag använder mig av tvättkuddar. Jag har märkt att den typ av tvättmedel jag använder tar bättre vid högre grader. det är min erfarenhet.
jag tror centrifugeringen sliter, även torktumblingen. Jag undviker torktumbling och minskar centrifugeringen på de lite dyrare plaggen.
Citera
2018-03-22, 06:53
  #18
Medlem
AnnaChiaras avatar
Satsa på flytande tvättmedel och ättiksprit, och kör lakan, handdukar och underkläder i 60 grader och ibland 90 grader. Men glöm iden du har om tvättmedel och spermier...det är så mycket andra kemikalier och cancerframkallande ämnen du bör akta dig för istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback