Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det beror väl på personen som får det. En Mozart under psykos eller en Einstein under psykos skulle väl vara djävligt smart även om de till synas var osammanhängande. En Svensson random under psykos skulle mest vara en otrevlig djävul som borde spärras in. Alltså mest hur omgivningen uppfattar deras beteende.
Jag har en kompis med schizofreni. När han blir knäpp så vet han det och då säger han att "nu kommer det bara strunt, mina resonemang är en massa slumpmässig ovettig sörja". Han är akademiker vilket jag tror gör stor skillnad. Han vet ungefär när hans fysik är way out of line och strunt.
Samtidigt så är den här användaren helt och hållet bortflugen till nangiala
(FB) Håller ni med om denna publik om att ateism numera har bevisats?. Han vet inte ens vad upphöjt till två är men han snackar mycket om e=mc^2. Den användaren (länk i videon) fyller typ alla kriterier för psykos med osammahängande tal, snack om att stoppa terrorismen i syrien mm.
Autister delar liknande drag med schizon, men de har typ helt motsatta mekanismer bakom beteendena. T.ex. Schizo: överaktiv mentalism --hallucinationer, paranoja, vanföreställningar--, autister: underaktiv mentalism --förstår inte att det hen säger inte kan förstås av den som lyssnar-- . Båda leder till att man pratar med människor på ett sätt som gör att de inte förstår.