• 1
  • 2
2018-02-27, 01:51
Medlem
Har vart sjuk sistone rätt mycket alltså förkylning osv, så har inte velat gå utomhus dessutom är det så kallt ute nu och jobbigt bara,

det har resulterat i att jag vart hemma typ 2veckor i rad, 14 dagar utan att gå utomhus en enda gång, har bara suttit vid datorn hela dagarna osv, börjar känna av det lite i kroppen osv, känner mig konstig t.ex när jag går runt lite snurrig,

undrar om man kan dö av sån här inaktivitet/eller skada hälsan rejält? Tänker mer pga ingen frisk luft på så länge och ingen rörelse typ.

Ingen troll tråd om nu nån tror det, har bara rätt grov problematik med stress i grunden så är rätt orolig och lite överdriven av mig
Citera
2018-02-27, 01:54
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Du kan inte helt plötsligt dö, men det är definitivt inte hälsosamt långsiktigt.
Citera
2018-02-27, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Du kan inte helt plötsligt dö, men det är definitivt inte hälsosamt långsiktigt.

Sant eftersom då antar jag såna i rullstol t.ex som sitter åratals i det skulle förmodligen vara döda längesen om så vore fallet, men det är bara pga man mår så konstigt som man inbillar nåt ska ske, men säkert bara ångest jobbigt i vilket fall..
Citera
2018-02-27, 03:52
Medlem
F.Hansens avatar
Muskler, kondition & bra fysik är en färskvara. Dessutom är rörelse viktigt för att ha en bra cirkulation i hela kroppen. Konstigt nog är hjärnan en del av kroppen och dålig fysik och cirkulation, så inverkar det negativt på din upplevelse av livet.

Du lär ju inte ha fått kroniska men av att vara hemma nu, men du bör absolut röra på dig och aktivera kropp och knopp.
Citera
2018-02-27, 04:18
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Har vart sjuk sistone rätt mycket alltså förkylning osv, så har inte velat gå utomhus dessutom är det så kallt ute nu och jobbigt bara,

det har resulterat i att jag vart hemma typ 2veckor i rad, 14 dagar utan att gå utomhus en enda gång, har bara suttit vid datorn hela dagarna osv, börjar känna av det lite i kroppen osv, känner mig konstig t.ex när jag går runt lite snurrig,

undrar om man kan dö av sån här inaktivitet/eller skada hälsan rejält? Tänker mer pga ingen frisk luft på så länge och ingen rörelse typ.

Ingen troll tråd om nu nån tror det, har bara rätt grov problematik med stress i grunden så är rätt orolig och lite överdriven av mig

Frisk luft är inget du behöver bekymra dig över då jag antar att du inte bor lufttätt och har någon form av ventilation i bunkern .. Öppna ett fönster några minuter och släpp in lite fräscht syre så kan du sen släppa den nojjan
Citera
2018-02-27, 05:36
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Det är klart man kan dö plötsligt, det kan bildas blodproppar i benen som sen sprider sig och kloggar hjärtat eller hjärnan.
Citera
2018-02-27, 05:37
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aventusen
Sant eftersom då antar jag såna i rullstol t.ex som sitter åratals i det skulle förmodligen vara döda längesen om så vore fallet, men det är bara pga man mår så konstigt som man inbillar nåt ska ske, men säkert bara ångest jobbigt i vilket fall..
Är ganska säker på att de får blodförtunnande.
Citera
2018-02-27, 08:40
Medlem
ZyClaves avatar
Om det bara gäller dessa två veckorna så har du nog ingenting att oroa dig över vad gäller den långsiktiga hälsan.

Om liknande mönster följer över många år däremot så bör du nog börja träna, motionera, sporta eller utöva annan aktivitet där du får upp blodcirkulationen, för på sikt är det definitivt inte hälsosamt.
Citera
2018-02-27, 10:45
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Det är klart man kan dö plötsligt, det kan bildas blodproppar i benen som sen sprider sig och kloggar hjärtat eller hjärnan.

Inte om man är frisk.
Citera
2018-02-27, 13:11
Medlem
enfindams avatar
Inaktivitet är livsfarligt och om man är frisk och feberfri ska man gå ut och promenera minst en halvtimme varje dag. Klä på dig ordentligt och gå ut och få frisk luft och motion !
Citera
2018-02-27, 15:29
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Inte om man är frisk.
Man är frisk fram tills man är sjuk.
Citera
2018-02-27, 15:30
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Man är frisk fram tills man är sjuk.

En frisk person får inte en blodpropp av att vara inaktiv en vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in