2018-02-26, 14:53
Medlem
Behöver ta ett lån på ca 150.000:- , har 1 betalnings anmärkning på ca 600kr som går ut nästa år.
och har 1 uc hos bluestep (ett låne löfte till hus jag aldrig använde) som syns till juli.
inga andra skulder eller lån

sparar 3-7K i månaden .

är fast anställd sedan ett och ett halvt år tillbaka . tjänar ca 430.000/år men det jag jobbat ihop under 2017 syns inte förrens tidigaste juni, och 2016 deklarerade jag för närmare 300k pga mycket resande .

Hur tror ni mina chanser ser ut att kunna få ett privatlån på typ 150.000? Vilken bank tror ni är bäst att gå till? Kommer bli avslagen på automatiska tjänsterna men bör ju gå att ringa och boka ett bankmöte, ta med sig alla papper jag behöver och visa på papper vad grunden är för betalnings anmärkingen osv?
Citera
2018-02-26, 15:34
Medlem
SevenDay och Santander accepterar högst två betalningsanmärkningar, dock inga med skuldsaldo.
Citera
2018-02-26, 15:35
Medlem
Kommer du ha någon säkerhet för lånet? Hur gammal är du/hur många år har du skött ekonomin klanderfritt innan anmärkningen? Har du några sparpengar?Vad gällde anmärkningen och varför blev det som det blev?

Du behöver inte svara mig men jag tror svaret på dessa frågor kan ha betydelse för utfallet vid ett bankmöte. Ev
kan de ju kräva att någon går i borgen för dig.
På nåt sätt borde det ordna sig om du har bra å seriösa svar på frågorna - men en automatiskt data- check av dig gör ju att däremot du blir diskvalificerad direkt.

Svårt att veta utfallet i slutändan men förbered dig väl å ha alla papper i god ordning med dit för bästa chans.
Citera
2018-02-26, 16:02
Medlem
Kroegarns avatar
Så du tjänar nästan 36k i månaden, Oavsett om du menar brutto eller netto är det fortfarande en väldigt bra lön, Hur kommer det sig att du "behöver" ta ett lån? Vad ska du ha det till?

En betalningsanmärkning på 600kr?

Du sparar alltså mellan 10-20% av din lön varje månad?

Vad gör du med resten av lönen? Festar, röker, snusar el resor? Annars kan du väl börja där i första hand innan du försöker med ett lån. Så kanske du inte behöver låna ett riktigt lika stort belopp.
Citera
2018-02-26, 16:31
Medlem
600kr betalnings anmärkningen uppkom efter slarv från en parkering jag hade hyrt och missat en sista betalning vid utflyttad , fastän adress ändring osv var gjord fick jag aldrig ta emot ett enda brev förrns det redan var hos kronofogden.

Nej ,jag festar inte upp mina pengar, höga hyror,långt till jobbet och normala levnads kostnader.

har kört en billig bil för att spara ihop till en ordentlig bil,då jag kör en del långa resor under sommar /vinter halvåret . Men den är nu tvär död och jag vill absolut inte använda mig av mina sparpengar då ett hus/radhus står på kartan senast nästa år. Så vill ta ett privatlån och inte binda lånet till fordonet på så sätt .
Citera
2018-02-26, 16:40
Medlem
Det bästa borde vara att prata med den bank där du får in lönen och där de kan titta på din historia lite bakåt. De kan se att du numera har ordning på din ekonomi.
Citera
2018-02-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
600kr betalnings anmärkningen uppkom efter slarv från en parkering jag hade hyrt och missat en sista betalning vid utflyttad , fastän adress ändring osv var gjord fick jag aldrig ta emot ett enda brev förrns det redan var hos kronofogden.

Nej ,jag festar inte upp mina pengar, höga hyror,långt till jobbet och normala levnads kostnader.

har kört en billig bil för att spara ihop till en ordentlig bil,då jag kör en del långa resor under sommar /vinter halvåret . Men den är nu tvär död och jag vill absolut inte använda mig av mina sparpengar då ett hus/radhus står på kartan senast nästa år. Så vill ta ett privatlån och inte binda lånet till fordonet på så sätt .
vad menar du med detta? Varför vill du inte ta lån till en bil med bilen som säkerhet, varför vill du ha en högre ränta på detta lån? Lånar du tillbilen med bilen som säkerhet kommer du garanterat få lägre ränta. Skulle inte tro att du skulle ha svårigheter att få ett lån med de angivna förutsättningarna om du besöker ett bankkontor personligen. Däremot tror jag att det kan bli svårare att få ett bostadslån om du har ett blancolån på 150 000 kronor. Måste du åka bil till jobbet?
Citera
2018-02-26, 20:37
Medlem
pendlar ca 10 mil om dagen utan några lokala buss förbindelser att använda sig av tyvärr .

Har 2 intressanta alternativ, svärfars bror har en bil i 190-200K klassen jag får köpa för 140-150 ,och en nära vän som har en mindre bil firma som kan ge mig en fin rabatt, och då vill jag gärna inte vara bunden i ett specifikt bil lån utifall att jag vill byta bil om 1-2 år utan att gå "minus" på det. för min del hade det bara varit mycket smidigare med ett privatlån känner jag
Citera
2018-02-26, 22:46
Medlem
Så länge du har reglerat skulden och vissa andra villkor är uppfyllda är det sekretess på en enda betalningsanmärkning.

https://www.kronofogden.se/Sekretess.html

Du bör inte ha några problem. Det är just för sådana här situationer som denna sekretessmärkning finns. Man ska inte behöva sitta i skiten pga att till exempel PostNord strulat som de så ofta gör numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in