Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-18, 20:28
  #13
Medlem
Kennethkvartings avatar
De verkar ha en deklarerad soppaförbrukning på ca 0,3 liter/mil, det tycker jag låter rätt så mycket med tanke på att kompakta personbilar kommer ned i de siffrorna i landsvägshastighet.

Jag har för bövelen kört min fyrhjulsdrivna, fullastade VW transporter under 0,6 liter/mil en gång.

Moppebilarnas motorer tycks ha en cylindervolym på ca 0,5 liter, i 45 km/h borde inte luftmotståndet vara särdeles högt oavsett karossens form, hjulen är små och smala med lågt rullmotstånd.

Jag antar att tillverkarna inte riktigt har fått motorerna att lira optimalt med variatorerna, måntro om man inte hade kunnat få högre utväxling och lägre maxvarv och få ned förbrukningen på så vis?
Citera
2019-04-18, 20:29
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2019-04-18, 20:44
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
De verkar ha en deklarerad soppaförbrukning på ca 0,3 liter/mil, det tycker jag låter rätt så mycket med tanke på att kompakta personbilar kommer ned i de siffrorna i landsvägshastighet.
Det är svårt att få ned förbrukningen mer speciellt på en fordonstyp som inte säljs i så stora upplagor och utvecklas därefter, friktioner och värmeförluster sätter stopp.

Citat:
Moppebilarnas motorer tycks ha en cylindervolym på ca 0,5 liter, i 45 km/h borde inte luftmotståndet vara särdeles högt oavsett karossens form, hjulen är små och smala med lågt rullmotstånd.
Cylindervolym uppåt 635cc förekommer.

Citat:
Jag antar att tillverkarna inte riktigt har fått motorerna att lira optimalt med variatorerna, måntro om man inte hade kunnat få högre utväxling och lägre maxvarv och få ned förbrukningen på så vis?
Remdrift må vara simpel men stjäl lite effekt, diesel är relativt enkel att hastighetsreglera så den biten bör tillverkarna ha kollat på.
Citera
2019-04-18, 21:40
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Remdrift må vara simpel men stjäl lite effekt, diesel är relativt enkel att hastighetsreglera så den biten bör tillverkarna ha kollat på.

Jo, alltså skivorna nyper ju om remmen och där går det åt en hel del effekt som inte skulle ha gått åt i en vanlig växellåda.

Jag tror att det handlar om en billig tattarlösning.

https://www.aixam.se/sv/city/gto

Om man kikar på kärran i länken så ger den max effekt vid 3200 r/min. Om man har en helt vanlig variator innebär det att man måste ligga på maxvarv vid toppfart, då går den säkert inte så ekonomiskt. Skulle man ställa in varvtalsbegränsningen lägre och ha högre utväxling sklle säkert soppaförbrukningen bli något lägre, men då skulle bilen bli skitslö och svag eftersom motorn inte skulle ge nog effekt.

Hade man haft en elektronisk varvtalsbegränsare som lät motorn varva fullt tills hastigheten var 45 km/h och först då begränsade varvtalet så att max utväxling kunde vara högre skulle nog förbrukningen minska.
Citera
2019-04-18, 22:41
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jo, alltså skivorna nyper ju om remmen och där går det åt en hel del effekt som inte skulle ha gått åt i en vanlig växellåda.

Jag tror att det handlar om en billig tattarlösning.
Remdrift är billigt, simpelt och relativt driftsäkert så såsett är det inte en dålig lösning.

Citat:
Om man kikar på kärran i länken så ger den max effekt vid 3200 r/min. Om man har en helt vanlig variator innebär det att man måste ligga på maxvarv vid toppfart, då går den säkert inte så ekonomiskt. Skulle man ställa in varvtalsbegränsningen lägre och ha högre utväxling sklle säkert soppaförbrukningen bli något lägre, men då skulle bilen bli skitslö och svag eftersom motorn inte skulle ge nog effekt.

Hade man haft en elektronisk varvtalsbegränsare som lät motorn varva fullt tills hastigheten var 45 km/h och först då begränsade varvtalet så att max utväxling kunde vara högre skulle nog förbrukningen minska.
Ja dieseln är tacksam med sitt arbetssätt och att motorn lätt kan strypas via bränsletillförseln men samtidigt är det teknologi på ett fordon som redan är sjukt dyrt, en del av problemet bottnar i regler eller snarare, frånvaron av regler.
http://scooterpunkten.se/mopedbilar/...tenet-ch40-r-/


Tror ärligt talat inte utvecklingen kommer gå så mycket längre för dieseldrivna mopedbilar, eldrift blir mer och mer vanligt.

Redigerat:
till scootrar finns det överdimensionsgrejer att köpa så variatorn kan växla ut mer, skulle vara kul o testa det på en mopedbil.

Redigerat2:
Till bilar finns det variator med metallrem(bla Lineartronic), kanske det skulle minska friktioner och därmed sänka bränsleförbrukningen lite.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-04-18 kl. 22:48.
Citera
2019-04-18, 23:10
  #18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror ärligt talat inte utvecklingen kommer gå så mycket längre för dieseldrivna mopedbilar, eldrift blir mer och mer vanligt.

Redigerat:
till scootrar finns det överdimensionsgrejer att köpa så variatorn kan växla ut mer, skulle vara kul o testa det på en mopedbil.

Redigerat2:
Till bilar finns det variator med metallrem(bla Lineartronic), kanske det skulle minska friktioner och därmed sänka bränsleförbrukningen lite.

Jag håller med dig, el är nog framtiden. Det jag menade med billig tattarlösning var ungefär vad du redan har skrivit: mopedbilar är en för liten marknad för att någon ska plöja ned ens en bråkdel av vad vanliga bilmärken lägger på utveckling, mopparna säljer ju ändå trots kass kvalitet och sinnessjuka priser.

För många år sedan var det en tjej i stan jag bodde i som hade en mopedbil som gick betydligt snabbare än 45 km/h och jag minns det inte som att motorn lät att varva så hemskt, så den var säkert modifierad i variatorerna på nåt vis.

Jag har en subaru med lineartronic, den funkar hyggligt tycker jag, även om bilen har andra problem som gör att växellådan inte kommer till sin rätt riktigt.
Citera
2019-04-19, 00:03
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
För många år sedan var det en tjej i stan jag bodde i som hade en mopedbil som gick betydligt snabbare än 45 km/h och jag minns det inte som att motorn lät att varva så hemskt, så den var säkert modifierad i variatorerna på nåt vis.
Mopedbilar finns utomlands så förmodar att dom är strypta med variatorbricka precis som scootrar är, kanske även sitter en justerskruv på motorn som begränsar maxvarv.
Citera
2019-04-19, 16:04
  #20
Medlem
temys avatar
Har själv god erfarenhet om mopedbilar, kan säga att det också beror helt på körning. Dagens bilar med 2-cylindriga dieselmotorer (aixam,ligier) och dess lite puffriga ljud brukar leda till fullt gaspådrag bland oss ungdomar som hamnar i extas av friheten att kunna gasa som vi vill. Eftersom bilen inte går särskilt fort heller så är det klart att man gasar fullt oavsett vad
Citera
2019-04-19, 18:52
  #21
Medlem
Personligen tycker jag att det är mycket bättre att folk köper dessa moderna mopedbilar framför hur det var för 20 år sen när alla skulle slakta en Volvo samma dag som dom fyllde 15
Ur ren miljösynpunkt måste väl ändå en modern mini-diesel vara bättre än när alla 15åringar körde runt i strypta duetter som tvingades ligga på högvarv för att man skulle nå 30Km/h?
Citera
2019-04-19, 20:47
  #22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Personligen tycker jag att det är mycket bättre att folk köper dessa moderna mopedbilar framför hur det var för 20 år sen när alla skulle slakta en Volvo samma dag som dom fyllde 15
Ur ren miljösynpunkt måste väl ändå en modern mini-diesel vara bättre än när alla 15åringar körde runt i strypta duetter som tvingades ligga på högvarv för att man skulle nå 30Km/h?
Duetten är inte så värst miljövänlig men pratar vi modernare bil med aktivt styrd insprutning, lambdasensor, katalysator o hela tjosan så är det svårslaget.
Citera
2019-04-25, 12:53
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Tar du allt lika personligt?
Varför påstår du att jag tog detta personligt? Jag blir dagligen förbannad på idioter som yttrar sig utan att de vet ett satans dyft om ditten och datten utan att jag för den skull tar något av det ett dugg personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Snacka inte bort saker, de släpper ut mer än vad jag sa och läs länken nedan.
HA HA HA! Du säger åt mig att inte snacka bort saker när det är DU och ingen annan i denna tråd som gör just detta, snackar bort saker. Det jag invände mot, faktiskt det enda jag invände mot var ditt tidigare snack om klimatpåverkan. Nu syns det ju inte så tydligt i denna tråd längre eftersom moderatorn slog ihop den tråd jag först svarade i med din knappt ett år gamla tråd om samma sak men denna hade alltså rubriken "Mopedbilar, klimatförstörare?".

Några klimatförstörare är de alltså inte om man jämför med vanliga bilar. Har du förstått så långt?

Sedan skrev ju jag just det att de släpper ut mer hälsofarliga ämnen så jag vet inte varför du försöker få det till att jag skulle ha sagt något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag hoppas man förbjuder dessa mopedbilar om de inte fixar utsläppen, dessutom är dom en trafikfara då dom ger sig ut på 70km/h vägar.

" I testet visade det sig att Aixam City helt saknar avgasrening och har partikelutsläpp hela 164 gånger större än den lagstadgade gränsen för personbilar."
Det är en brist i artikeln att man inte säger vilken gräns för partikelutsläpp detta jämförs med. Menar man gränsen för dieseldrivna personbilar som säljs nu så borde det avse Euro 6c där det får vara 0,08 g NOx och 0,0045 g partiklar per km. Sedan får man ju ha i minnet att inte alla dieselpersonbilar har levt upp till gränsvärdena i verklig drift även om de gjort det på pappret. Jag hade hellre sett att testet redovisade vilka värden man mätt upp än att säga xxx gånger mer än något som man inte specificerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback