Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Det finns en stor mängd mopedbilar som rullar därute med sina två-takts motorer som inte verkar ha någon som helst avgasrening, de spyr avgaser rakt ut och åker man bakom en så tar sig lukten in i bilen och man får ont i skallen av det för att inte prata om hur dom förorenar luften.
Varför har man inte förbjudit dessa i Sverige? de släpper ju ut som 100 bilar med katalysator.
Det är smått fantastiskt att så många som inte behärskar ens de enklaste grunderna i miljövetenskap har så starka åsikter i frågan. Du måste ju för steppdansande djävla Jesus lära dig skilja på lokal och global miljöpåverkan och att skilja mellan hälsa, klimat och annan miljöpåverkan.
Orenade avgaser, främst från tvåtaktsmotorer är giftiga vid inandning. Dessa gifter har dock inte ett djävla smack med klimatpåverkan att göra. Klimatpåverkan är helt och hållet proportionell mot bränsleförbrukningen och där ligger ju dessa små puttrande stinkmonster bättre till än en katalysatorrenad stor bil som å andra sidan är bättre än mopedbilen vad gäller hälsofarliga utsläpp.
Sedan ser jag nog inte ens en sådan mopedbil i veckan så jag tvivlar på att det är något stort problem. Har du några siffror på mopedbilarnas utsläpp? Man bör inte heller jämföra enbart med en katalysatorrenad bensindriven bil som är uppe i arbetstemperatur då en del av resorna i tätort sker med kall motor och katalysator och då är inte utsläppen lika fina, och sedan har vi dieselbilarna… Men som sagt, fram med lite siffror så blir det en bättre diskussion. Klimatbiten hoppas jag du har fattat nu.