2018-02-26, 13:42
Medlem
Prodelins avatar
Det har fullständigt exploderat i Sthlm med mopedbilar i kranskommunerna där deras bortskämda barn får en mopedbil som kostar närmare 100', dem flesta tillverkade i Kina.

Problemet är att dem släpper ut enorma mängder avgaser och det märks betydligt när man ligger bakom hur skiten kommer in i sin egen bil.

Är det inte vissa avgaskrav på dessa bilar eller fuskar leverantörerna i landet för det kan ju inte knappast vara lagligt köra omkring i detta? de släpper ut enorma mängder skit.

Tänkte om det är nån som lyft frågan med Transportstyrelsen vad som gäller?
Citera
2018-02-26, 13:45
Medlem
Prodelins avatar
Där ser man....

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180214/mopedbilar-aker-graddfil-bland-lagkraven-katastrofal-sakerhet-och-usla-utslapp/
Citera
2018-02-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Där ser man....

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/20180214/mopedbilar-aker-graddfil-bland-lagkraven-katastrofal-sakerhet-och-usla-utslapp/

Tyvärr ligger artikeln bakom betalsida, men rubriken är ju ganska avslöjande. Dessa bilar är säkert till för den asiatiska marknaden och sedan bara "fixade" för europeiska, sedan har någon tyckt det vart en bra ide eftersom de är mindre och "måste släppa ut mera" (antar jag de tänkt).
Citera
2019-04-18, 10:55
Medlem
Prodelins avatar
Mopedbilar, klimatförstörare?

Det finns en stor mängd mopedbilar som rullar därute med sina två-takts motorer som inte verkar ha någon som helst avgasrening, de spyr avgaser rakt ut och åker man bakom en så tar sig lukten in i bilen och man får ont i skallen av det för att inte prata om hur dom förorenar luften.

Varför har man inte förbjudit dessa i Sverige? de släpper ju ut som 100 bilar med katalysator.
Citera
2019-04-18, 11:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Öh, de brukar väl ha trecylindriga dieselmotorer?
Citera
2019-04-18, 12:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det finns en stor mängd mopedbilar som rullar därute med sina två-takts motorer som inte verkar ha någon som helst avgasrening, de spyr avgaser rakt ut och åker man bakom en så tar sig lukten in i bilen och man får ont i skallen av det för att inte prata om hur dom förorenar luften.

Varför har man inte förbjudit dessa i Sverige? de släpper ju ut som 100 bilar med katalysator.
Det är smått fantastiskt att så många som inte behärskar ens de enklaste grunderna i miljövetenskap har så starka åsikter i frågan. Du måste ju för steppdansande djävla Jesus lära dig skilja på lokal och global miljöpåverkan och att skilja mellan hälsa, klimat och annan miljöpåverkan.

Orenade avgaser, främst från tvåtaktsmotorer är giftiga vid inandning. Dessa gifter har dock inte ett djävla smack med klimatpåverkan att göra. Klimatpåverkan är helt och hållet proportionell mot bränsleförbrukningen och där ligger ju dessa små puttrande stinkmonster bättre till än en katalysatorrenad stor bil som å andra sidan är bättre än mopedbilen vad gäller hälsofarliga utsläpp.

Sedan ser jag nog inte ens en sådan mopedbil i veckan så jag tvivlar på att det är något stort problem. Har du några siffror på mopedbilarnas utsläpp? Man bör inte heller jämföra enbart med en katalysatorrenad bensindriven bil som är uppe i arbetstemperatur då en del av resorna i tätort sker med kall motor och katalysator och då är inte utsläppen lika fina, och sedan har vi dieselbilarna… Men som sagt, fram med lite siffror så blir det en bättre diskussion. Klimatbiten hoppas jag du har fattat nu.
Citera
2019-04-18, 12:51
Medlem
Citat:

Har Alex Jones lärt sig svenska ?
Citera
2019-04-18, 14:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Öh, de brukar väl ha trecylindriga dieselmotorer?
2 cylinder är de väl? elektriska finns också.

Tror det bara är gamla piaggio ape som är bensindriven.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man bör inte heller jämföra enbart med en katalysatorrenad bensindriven bil som är uppe i arbetstemperatur då en del av resorna i tätort sker med kall motor och katalysator och då är inte utsläppen lika fina, och sedan har vi dieselbilarna… Men som sagt, fram med lite siffror så blir det en bättre diskussion. Klimatbiten hoppas jag du har fattat nu.
Undra om motorn på mopedbil ens kommer upp i driftstemperatur när det är kallt.
Citera
2019-04-18, 15:11
Medlem
felstavadds avatar
Här är en sammanfattning baserat på motormännens undersökning:
https://www.ekocentrum.se/populara-mopedbilar-riktiga-miljobovar/
Citera
2019-04-18, 17:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
2 cylinder är de väl? .

Du tycks ha rätt.
Citera
2019-04-18, 18:14
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är smått fantastiskt att så många som inte behärskar ens de enklaste grunderna i miljövetenskap har så starka åsikter i frågan. Du måste ju för steppdansande djävla Jesus lära dig skilja på lokal och global miljöpåverkan och att skilja mellan hälsa, klimat och annan miljöpåverkan.

Orenade avgaser, främst från tvåtaktsmotorer är giftiga vid inandning. Dessa gifter har dock inte ett djävla smack med klimatpåverkan att göra. Klimatpåverkan är helt och hållet proportionell mot bränsleförbrukningen och där ligger ju dessa små puttrande stinkmonster bättre till än en katalysatorrenad stor bil som å andra sidan är bättre än mopedbilen vad gäller hälsofarliga utsläpp.

Sedan ser jag nog inte ens en sådan mopedbil i veckan så jag tvivlar på att det är något stort problem. Har du några siffror på mopedbilarnas utsläpp? Man bör inte heller jämföra enbart med en katalysatorrenad bensindriven bil som är uppe i arbetstemperatur då en del av resorna i tätort sker med kall motor och katalysator och då är inte utsläppen lika fina, och sedan har vi dieselbilarna… Men som sagt, fram med lite siffror så blir det en bättre diskussion. Klimatbiten hoppas jag du har fattat nu.

Tar du allt lika personligt?`

Snacka inte bort saker, de släpper ut mer än vad jag sa och läs länken nedan.

Jag hoppas man förbjuder dessa mopedbilar om de inte fixar utsläppen, dessutom är dom en trafikfara då dom ger sig ut på 70km/h vägar.

" I testet visade det sig att Aixam City helt saknar avgasrening och har partikelutsläpp hela 164 gånger större än den lagstadgade gränsen för personbilar."
Citera
2019-04-18, 20:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Snacka inte bort saker, de släpper ut mer än vad jag sa och läs länken nedan.
Och? fordonen är producerade inom dom regler som finns.

Citat:
Jag hoppas man förbjuder dessa mopedbilar om de inte fixar utsläppen, dessutom är dom en trafikfara då dom ger sig ut på 70km/h vägar.
Trams.

Citat:
" I testet visade det sig att Aixam City helt saknar avgasrening och har partikelutsläpp hela 164 gånger större än den lagstadgade gränsen för personbilar."
Och? fortfarande producerad enligt dom regler som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in