Citat:
Ursprungligen postat av
vator
Kör sedan länge med Bregott och använder smör i matlagning osv. Har sedan ett par månader tyckt att priset på smör och Bregott verkar ha gått upp, man kunde köpa 600 g Bregott för runt 30 kr, nu i affären kostar ett sånt paket strax över 40 kr och den lilla 300 g-förpackningen kostar 28 kr.
Någon som vet om priset har gått upp eller inbillar jag mig bara?
Det var inte på "medeltiden" ett stort paket Bregott kostade 19:90.. Typ 10 år sedan bara.. "Sverige har ingen inflation".. Tjo, pyttsan!
Citat:
Ursprungligen postat av
deadinside239
Inte nog med att de höjt priset på bregott utan de har även börjat blanda i oljor i det. Men ja, det är smörbrist och har varit den senaste tiden.
Bregott har alltid bestått av 80% smör och 20% rapsolja. Detta för att göra Bregott opolitiskt korrekt, dvs "breitbart" direkt från kylen.. (Breitbart är norsk för "bredbar", säger vi.)
Citat:
Ursprungligen postat av
G99G99G
Svar ja. Det är brist på grädde som smör görs av. Dessutom får bönderna bättre betalt i med prishöjningen.
Bra om bönderna får bättre betalt, men mellanhänderna (Arla, ICA/AXFOOD, staten) ska ha två kronor av tre av varje krona bönderna får mer betalt. Så konsumenten betalar alltså tre spänn för att bonden ska få en spänn.. Som sedan efter skatt blir tjugo öre i bondens ficka.. Tre kronor blir 20 öre, alltså.. Gud vad vi blir blåsta!
Själv brukar jag "hamstra på mig" smör (äkta smör alltså) när det är bra pris. Köper flera paket och fryser in. 500g för 20/25:-. Kilopris alltså på 40-50 kr. Går utmärkt, utan kvalitetsförsämring, att ha i frysen upp till ett år. Bara ett litet tips..