• 1
  • 2
2018-02-25, 02:10
Medlem
vators avatar
Kör sedan länge med Bregott och använder smör i matlagning osv. Har sedan ett par månader tyckt att priset på smör och Bregott verkar ha gått upp, man kunde köpa 600 g Bregott för runt 30 kr, nu i affären kostar ett sånt paket strax över 40 kr och den lilla 300 g-förpackningen kostar 28 kr.

Någon som vet om priset har gått upp eller inbillar jag mig bara?
Citera
2018-02-25, 02:22
Medlem
Inte nog med att de höjt priset på bregott utan de har även börjat blanda i oljor i det.

Men ja, det är smörbrist och har varit den senaste tiden.
Citera
2018-02-25, 02:31
Medlem
Svar ja. Det är brist på grädde som smör görs av. Dessutom får bönderna bättre betalt i med prishöjningen.
Citera
2018-02-25, 02:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Kör sedan länge med Bregott och använder smör i matlagning osv. Har sedan ett par månader tyckt att priset på smör och Bregott verkar ha gått upp, man kunde köpa 600 g Bregott för runt 30 kr, nu i affären kostar ett sånt paket strax över 40 kr och den lilla 300 g-förpackningen kostar 28 kr.

Någon som vet om priset har gått upp eller inbillar jag mig bara?

Det var inte på "medeltiden" ett stort paket Bregott kostade 19:90.. Typ 10 år sedan bara.. "Sverige har ingen inflation".. Tjo, pyttsan!

Citat:
Ursprungligen postat av deadinside239
Inte nog med att de höjt priset på bregott utan de har även börjat blanda i oljor i det. Men ja, det är smörbrist och har varit den senaste tiden.

Bregott har alltid bestått av 80% smör och 20% rapsolja. Detta för att göra Bregott opolitiskt korrekt, dvs "breitbart" direkt från kylen.. (Breitbart är norsk för "bredbar", säger vi.)

Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Svar ja. Det är brist på grädde som smör görs av. Dessutom får bönderna bättre betalt i med prishöjningen.

Bra om bönderna får bättre betalt, men mellanhänderna (Arla, ICA/AXFOOD, staten) ska ha två kronor av tre av varje krona bönderna får mer betalt. Så konsumenten betalar alltså tre spänn för att bonden ska få en spänn.. Som sedan efter skatt blir tjugo öre i bondens ficka.. Tre kronor blir 20 öre, alltså.. Gud vad vi blir blåsta!

Själv brukar jag "hamstra på mig" smör (äkta smör alltså) när det är bra pris. Köper flera paket och fryser in. 500g för 20/25:-. Kilopris alltså på 40-50 kr. Går utmärkt, utan kvalitetsförsämring, att ha i frysen upp till ett år. Bara ett litet tips..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-25 kl. 02:53.
Citera
2018-02-25, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Bregott har alltid bestått av 80% smör och 20% rapsolja. Detta för att göra Bregott opolitiskt korrekt, dvs "breitbart" direkt från kylen.. (Breitbart är norsk för "bredbar", säger vi.)

Just det, det stämmer bra. Men de har gått ifrån 80% fett till 75% genom att ha blandat i vatten i förpackningarna.
Citera
2018-02-25, 03:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadinside239
Just det, det stämmer bra. Men de har gått ifrån 80% fett till 75% genom att ha blandat i vatten i förpackningarna.

Var tvungen att nu gå till kylen för att kolla detta..
JA FAN, du har rätt!

Snackar alltså om Bregott, extrasaltat. Inte Bregott mellan eller liknande skräp.. Bedrövligt!
Citera
2018-02-25, 04:31
Moderator
Chantres avatar
Var ju bättre när de körde finsk grädde i Bregott. Vem bryr sig om var kossorna har betat?
Citera
2018-02-25, 06:54
Medlem
Di hade en artikel igår eller iförrgår att smörkrisen är över men priset fortfarande högt och ökad försäljning 2017 . Jag tror arla hitta sin kassako i smöret förra året så det är väl bara att räkna med att att de inte kommer sjunka. Valios smörpris gick upp i samband med svenska smöret fastän valio inte kan säga exakt varifrån mjölken kommer.
Jag vispar 250gr smör till nästan vitt, i med 2-2.5dl olja och salt och vispa lite till. När det är kallt är det bredbart och smakar smör samt bättre fetter än rent smör.
Citera
2018-02-25, 07:02
Medlem
Det är inte bara smör utan allting går upp i priset. Vid så kallade prisras på bensin för 1-2 år sedan, kostade 1 l ca. dryg 12 kr. Nu kostar den över 14 kr. Tv-licens tar alltså priset! Bröd går upp och i stort sätt alla priser på allting smyghöjs. Så är det.
Citera
2018-02-25, 07:30
Medlem
Priset på allt har gått upp nästan.
En high end mobiltelefon för några år sedan låg på 4-5lax nu 8-10lax.
Bostäder har väl gått upp 3-5ggr priset de låg på för 10 år sedan med.

Lönerna har väl ökat något med och klyftorna på vad folk tjänat har ökat något enormt.
Citera
2018-02-25, 08:26
Medlem
JerryCottons avatar
Arlas smör har ökat kraftigt i pris. Tack och lov så får jag det godare Valiosmöret för runt 30kr/500g. Arlas dito ligger runt 45kr. En prisskillnad på nästan 20 spänn kilot.
Citera
2018-02-25, 08:51
Medlem
Det är väl inte så konstigt att priset på smör har gått upp.
Smörkonsumtionen har ökat efter som fler och fler väljer smör iställetför margarin. Det är ju populärt med ”äkta vara” och inte så mycket konstgjord mat.
Samtidigt minskar mjölkkonsumtionen eftersom det enligt många hälsotrender är bättre att välja typ havre eller mandelmjölk.
Kvar står bönderna med samma gamla kor ur vars mjölk man bara kan utvinna en viss andel grädde/smör. Skulle man öka smörproduktionen skulle det kanske innebära att man får mer oanvändbar mjölk. Dvs dyrare produktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in