• 1
  • 2
2018-02-24, 23:14
Medlem
Hej!

Har sökt en del jobb där det står att man ska beställa ett urdrag ur belastningsregistret. Dessvärre har dem varken angett länk eller specifikt ändamål för utdraget. Jag vet nu inte vad för ämne utdraget ska ha. De jobben jag sökt är vanliga jobb såsom brevbärare och trädgårdsarbete. Med andra ord ska jag inte jobba med barn eller på HVB hem och sådant, och då undrar jag vilken länk jag ska välja för när jag kollar polisens hemsida så står det olika ändamål för olika jobb, men för ett vanligt jobb som de jag sökt så finns det inte någon länk. Är helt förvirrad! Är det någon som kan jag ge mig rätt länk på rätt utdrag?
Citera
2018-02-24, 23:23
Medlem
constants avatar
Enklast är att be om: https://polisen.se/tjanster-tillstan...ingsregistret/
Citera
2018-02-24, 23:26
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakinglegs
Hej!

Har sökt en del jobb där det står att man ska beställa ett urdrag ur belastningsregistret. Dessvärre har dem varken angett länk eller specifikt ändamål för utdraget. Jag vet nu inte vad för ämne utdraget ska ha. De jobben jag sökt är vanliga jobb såsom brevbärare och trädgårdsarbete. Med andra ord ska jag inte jobba med barn eller på HVB hem och sådant, och då undrar jag vilken länk jag ska välja för när jag kollar polisens hemsida så står det olika ändamål för olika jobb, men för ett vanligt jobb som de jag sökt så finns det inte någon länk. Är helt förvirrad! Är det någon som kan jag ge mig rätt länk på rätt utdrag?

Eftersom att det inte enligt lag krävs något belastningsregister för de tjänster du sökt så finns heller inget speciellt belastningsregister för det.

Det din arbetsgivare ber dig att göra är att begära ut ett utdrag för att du själv vill kontrollera uppgifterna.

Det är viktigt att du inte öppnar brevet när det kommer!

Om ditt belastnings register är rent så kommer bara 1 sida.

Har du något så kommer det minst 2 sidor.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...ingsregistret/
Citera
2018-02-24, 23:33
Medlem
Citat:
Hej!

Om du inte har begått något brott så är det väl skit sak samma vilket utdrag du begär, det kommer ändå vara blankt.

Det som förvånar mig är att dom kräver utdrag från belastningsregistret för att jobba som brevbärare eller trädgårdsarbetare. Vad fan? Det är helt sjukt. Samhället har fått moralpanik. Det är som om Familjeliv börjat diktera villkoren.
Citera
2018-02-24, 23:35
Medlem
Jag har faktiskt bara en trafikbot och det är för att jag körde på bussfält för 2 år sen. Är det något som skulle minska mina chanser eller är det sak samma?
Citera
2018-02-24, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt bara en trafikbot och det är för att jag körde på bussfält för 2 år sen. Är det något som skulle minska mina chanser eller är det sak samma?

Det struntar dom i. Jag skulle snarare se det som en merit. (på riktigt alltså. Hellre en mänsklig person som gjort ett litet misstag än nån jävla nörd)

Dom bedömer dig som person. Om du kört i bussfiler en gång har ingen betydelse.
Citera
2018-02-24, 23:46
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Om jag har för mig rätt synd endast domslut som har gått till domstol.

Böter utfärdade av polis på plats som du godkänt, åtalsunderlåtelse och liknande har jsg för mig inte syns ?

I vilket fall som helst har det självklart ingen betydelse.
Citera
2018-02-24, 23:47
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Om du inte har begått något brott så är det väl skit sak samma vilket utdrag du begär, det kommer ändå vara blankt.

Det som förvånar mig är att dom kräver utdrag från belastningsregistret för att jobba som brevbärare eller trädgårdsarbetare. Vad fan? Det är helt sjukt. Samhället har fått moralpanik. Det är som om Familjeliv börjat diktera villkoren.

Vissa registerutdrag visar inte alla brott därav att det finns olika.

Så jo det har betydelse.
Citera
2018-02-24, 23:55
Medlem
Uninteresteds avatar
Nej din trafikbot kommer inte att synas.

Sök på ditt namn på Lexbase så får du se att det inte finns något på dig.
Citera
2018-02-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Nej din trafikbot kommer inte att synas.

Sök på ditt namn på Lexbase så får du se att det inte finns något på dig.
Det finns inte något på mig på lexbase, men min trafikbot står på polisens belastningsregister. Har själv kontrollerat det tidigare.
Citera
2018-02-25, 00:34
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Det finns inte något på mig på lexbase, men min trafikbot står på polisens belastningsregister. Har själv kontrollerat det tidigare.

Intressant, det visste jag inte!
Citera
2018-02-25, 01:13
Medlem
Begär ut det för skola osv. Det gör jag - får rent då, trots att jag finns för annat.

Spela sedan dum ifall de ifrågasätter ("Jag ringde och frågade, sa att jag sökte jobb")

Enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in