Citat:
Ursprungligen postat av
XtremeDeformitY
Nu börjar det bli dags att byta bil. Kör idag en Honda Civic -11 som jag är mycket nöjd med. Kört 8000 mil under 4 års tid och den har aldrig krånglat för mig. Dessutom väldigt bra lastutrymme för sin storleksklass.
Största problemen med den är ljudnivån och fjädringskomforten.
Så nu funderar jag på vilka bilmodeller som uppfyller följande önskemål:
* Storlek Golfklass eller strax däröver (ska få plats med barnstol och barnvagn)
* Bra kvalitet
* Hyfsad bränsleförbrukning
* Tyst
* Bekväm i dagens farthinderförstörda städer
* Bensin
* Pris max 150kkr
Saker jag undviker som pesten:
* Diesel
* SUV
* VAG
* Volvo
* Plastiga interiörer
En modell som lockar mig, men som ligger lite över min budget, är Mercedes C-klass kombi 2012-14. Har dock ej provkört så jag vet ännu inte hur bra den är när det gäller ljud och komfort.
Kan tillägga att den enda bil jag åkt på senare tid som klarade av alla typer av farthinder utan att man behövde ha njurbälte, var en Mercedes 230 -80 (W123) som jag sålde för fyra år sedan

Japp!
En C klass w204 verkar vara rätt val för dig.
Leta efter en C180 eller en C200, det är vanliga fyrcylindriga bensinmotorer med hyggliga ägandekostnader.
W204 fick en facelift våren 2011, då blev en bra bilmodell ännu bättre.
Frågan du bör ställa dig är dock om du verkligen behöver en kombi, tänk på att kombimodellerna är dyrare i inköp.
W204 finns i tre olika grundalternativ:
- basversion
- Elegance
- Avantgarde
Avantgarde är den sportiga versionen med bra utrustningsnivå, därmed också lite sämre komfort pga större fälgar, hårdare fjädring och någon mm sänkt chassi.
Elegance är den något lyxigare versionen med högst komfort och bra utrustning.
Basversionen är något enklare utrustad men med i stort sett lika hög åkkomfort som Elegance.
Bilar med utrustningspaketet AMG bör undvikas om man söker efter en bil med komfort.
Exempel:
https://www.bytbil.com/vasternorrlan...e-8086-9574394
PS: Jag har själv haft en w204 C200 cdi automat Elegance av årsmodell 2008, vr väldigt nöjd med den.
Nu kör jag en E Klass från 2010.