• 1
  • 2
2018-02-24, 21:31
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Nu börjar det bli dags att byta bil. Kör idag en Honda Civic -11 som jag är mycket nöjd med. Kört 8000 mil under 4 års tid och den har aldrig krånglat för mig. Dessutom väldigt bra lastutrymme för sin storleksklass.

Största problemen med den är ljudnivån och fjädringskomforten.

Så nu funderar jag på vilka bilmodeller som uppfyller följande önskemål:
* Storlek Golfklass eller strax däröver (ska få plats med barnstol och barnvagn)
* Bra kvalitet
* Hyfsad bränsleförbrukning
* Tyst
* Bekväm i dagens farthinderförstörda städer
* Bensin
* Pris max 150kkr

Saker jag undviker som pesten:
* Diesel
* SUV
* VAG
* Volvo
* Plastiga interiörer

En modell som lockar mig, men som ligger lite över min budget, är Mercedes C-klass kombi 2012-14. Har dock ej provkört så jag vet ännu inte hur bra den är när det gäller ljud och komfort.

Kan tillägga att den enda bil jag åkt på senare tid som klarade av alla typer av farthinder utan att man behövde ha njurbälte, var en Mercedes 230 -80 (W123) som jag sålde för fyra år sedan
Citera
2018-02-24, 21:47
Bannlyst
Honda Jazz
Citera
2018-02-24, 22:28
Medlem
Är det inte franska bilar som ofta har mjuk fjädring.
Citera
2018-02-24, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Är det inte franska bilar som ofta har mjuk fjädring.

Jo men franska bilar håller inte samma kvalitet som japanska.
Citera
2018-02-24, 22:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtremeDeformitY
Nu börjar det bli dags att byta bil. Kör idag en Honda Civic -11 som jag är mycket nöjd med. Kört 8000 mil under 4 års tid och den har aldrig krånglat för mig. Dessutom väldigt bra lastutrymme för sin storleksklass.

Största problemen med den är ljudnivån och fjädringskomforten.

Så nu funderar jag på vilka bilmodeller som uppfyller följande önskemål:
* Storlek Golfklass eller strax däröver (ska få plats med barnstol och barnvagn)
* Bra kvalitet
* Hyfsad bränsleförbrukning
* Tyst
* Bekväm i dagens farthinderförstörda städer
* Bensin
* Pris max 150kkr

Saker jag undviker som pesten:
* Diesel
* SUV
* VAG
* Volvo
* Plastiga interiörer

En modell som lockar mig, men som ligger lite över min budget, är Mercedes C-klass kombi 2012-14. Har dock ej provkört så jag vet ännu inte hur bra den är när det gäller ljud och komfort.

Kan tillägga att den enda bil jag åkt på senare tid som klarade av alla typer av farthinder utan att man behövde ha njurbälte, var en Mercedes 230 -80 (W123) som jag sålde för fyra år sedan

Japp!
En C klass w204 verkar vara rätt val för dig.

Leta efter en C180 eller en C200, det är vanliga fyrcylindriga bensinmotorer med hyggliga ägandekostnader.
W204 fick en facelift våren 2011, då blev en bra bilmodell ännu bättre.
Frågan du bör ställa dig är dock om du verkligen behöver en kombi, tänk på att kombimodellerna är dyrare i inköp.
W204 finns i tre olika grundalternativ:
- basversion
- Elegance
- Avantgarde

Avantgarde är den sportiga versionen med bra utrustningsnivå, därmed också lite sämre komfort pga större fälgar, hårdare fjädring och någon mm sänkt chassi.

Elegance är den något lyxigare versionen med högst komfort och bra utrustning.

Basversionen är något enklare utrustad men med i stort sett lika hög åkkomfort som Elegance.

Bilar med utrustningspaketet AMG bör undvikas om man söker efter en bil med komfort.

Exempel:https://www.bytbil.com/vasternorrlan...e-8086-9574394

PS: Jag har själv haft en w204 C200 cdi automat Elegance av årsmodell 2008, vr väldigt nöjd med den.
Nu kör jag en E Klass från 2010.
Citera
2018-02-24, 23:52
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPOOPALOT
Jo men franska bilar håller inte samma kvalitet som japanska.

Tyvärr är det väl så. Finns flera franska bilar jag hade velat testa, men just kvaliteten halkar ofta efter. Minns med glädje en Citroën CX GTi som jag fick låna ett par dagar för många år sedan. Fantastisk bil att köra. En C6 skulle vara kul att testa, men troligtvis för dyr i drift för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Japp!
En C klass w204 verkar vara rätt val för dig.

Leta efter en C180 eller en C200, det är vanliga fyrcylindriga bensinmotorer med hyggliga ägandekostnader.
W204 fick en facelift våren 2011, då blev en bra bilmodell ännu bättre.
Frågan du bör ställa dig är dock om du verkligen behöver en kombi, tänk på att kombimodellerna är dyrare i inköp.
W204 finns i tre olika grundalternativ:
- basversion
- Elegance
- Avantgarde

Avantgarde är den sportiga versionen med bra utrustningsnivå, därmed också lite sämre komfort pga större fälgar, hårdare fjädring och någon mm sänkt chassi.

Elegance är den något lyxigare versionen med högst komfort och bra utrustning.

Basversionen är något enklare utrustad men med i stort sett lika hög åkkomfort som Elegance.

Bilar med utrustningspaketet AMG bör undvikas om man söker efter en bil med komfort.

Exempel:https://www.bytbil.com/vasternorrlan...e-8086-9574394

PS: Jag har själv haft en w204 C200 cdi automat Elegance av årsmodell 2008, vr väldigt nöjd med den.
Nu kör jag en E Klass från 2010.

Låter bra, tack för infon. Det verkar vara Elegance jag ska sikta in mig på då, om jag väljer Mercedes-spåret. Ska se om jag kan provköra en sådan någonstans i närheten. Får även kolla om bagaget i sedanen räcker till.
Normalt föredrar jag manuella lådor i mina bilar, men jag misstänker att man får bättre bränsleekonomi med deras 7-stegs automat. Vet du hur det ligger till med den saken?

Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
SAAB! Jag vet en fin!

Jag har också sett fina SAABar, men såvida jag inte hittar en tidig svart 9000 Turbo i toppskick så får det vara
Citera
2018-02-25, 00:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tyvärr är det väl så. Finns flera franska bilar jag hade velat testa, men just kvaliteten halkar ofta efter. Minns med glädje en Citroën CX GTi som jag fick låna ett par dagar för många år sedan. Fantastisk bil att köra. En C6 skulle vara kul att testa, men troligtvis för dyr i drift för mig.

Låter bra, tack för infon. Det verkar vara Elegance jag ska sikta in mig på då, om jag väljer Mercedes-spåret. Ska se om jag kan provköra en sådan någonstans i närheten. Får även kolla om bagaget i sedanen räcker till.
Normalt föredrar jag manuella lådor i mina bilar, men jag misstänker att man får bättre bränsleekonomi med deras 7-stegs automat. Vet du hur det ligger till med den saken?

Jag har också sett fina SAABar, men såvida jag inte hittar en tidig svart 9000 Turbo i toppskick så får det vara

Mercedes manuella och automatiska växellådor på dessa modeller har samma förbrukning.
De äldre w204 automat har 5 växlad automat, de nyare 7 växlad, båda har mycket bra hållbarhet.
Även de manuella lådorna är av hög kvalitet, men tänk på att en mercedes med automat håller andrahandsvärdet bättre.
Citera
2018-02-25, 09:42
Medlem
Peugeot 308 SW -16 som gått runt 3000 mil. Kostar runt 130' kr och lägre. Drar 0,47 blandat. Årlig skatt 360 kr. Billig, rymlig, enkel, ekonomisk. Genomsnittliga rep.utgifter mkt låga. Kan återkomma m källa på det om du vill. Bekväm att åka i. 110 hk motorn räcker bra. Obs! det är inte komfort eller prestanda som en Mercedes E-klass.

Hoppas du får flyt och smidighet med ditt val.
Citera
2018-02-25, 15:35
Medlem
Ska jag gå efter dina kriterier så skulle jag nog säga Opel Insignia.
Citera
2018-02-25, 20:27
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Peugeot 308 SW -16 som gått runt 3000 mil. Kostar runt 130' kr och lägre. Drar 0,47 blandat. Årlig skatt 360 kr. Billig, rymlig, enkel, ekonomisk. Genomsnittliga rep.utgifter mkt låga. Kan återkomma m källa på det om du vill. Bekväm att åka i. 110 hk motorn räcker bra. Obs! det är inte komfort eller prestanda som en Mercedes E-klass.

Hoppas du får flyt och smidighet med ditt val.

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Ska jag gå efter dina kriterier så skulle jag nog säga Opel Insignia.

Hur är ljudnivån i dessa två? Senaste Peugeot som jag kört är 406 kombi, och den var inte så komfortabel som man gärna vill att franska bilar ska vara. Och ganska törstig, men mycket bör ha hänt mellan 406 och 308.

Och hur är kvaliteten på Opel dessa dagar? Har inte alls hållt koll på dom. En syster till mig hade en Vectra av okänd årsmodell, och det var småstrul med den hela tiden. Men det är som sagt en del år sedan, man kan hoppas Opel har tagit ett kliv eller två uppåt kvalitetsmässigt.
Citera
2018-02-25, 20:44
Medlem
Citat:
Hur är ljudnivån i dessa två? Senaste Peugeot som jag kört är 406 kombi, och den var inte så komfortabel som man gärna vill att franska bilar ska vara. Och ganska törstig, men mycket bör ha hänt mellan 406 och 308.

Och hur är kvaliteten på Opel dessa dagar? Har inte alls hållt koll på dom. En syster till mig hade en Vectra av okänd årsmodell, och det var småstrul med den hela tiden. Men det är som sagt en del år sedan, man kan hoppas Opel har tagit ett kliv eller två uppåt kvalitetsmässigt.

Har inte hört att det skulle vara några problem med kvaliteten på nyare Oplar. Har för mig att det skedde en rejäl uppryckning i samband med lanseringen av Insignia. Har suttit och känt på nått exemplar hos bilhandlare och det känns som en väl ihopskruvad bil. Märket i sig är inte så sexigt men man får mycket bil för pengarna.
Citera
2018-02-25, 21:21
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Har inte hört att det skulle vara några problem med kvaliteten på nyare Oplar. Har för mig att det skedde en rejäl uppryckning i samband med lanseringen av Insignia. Har suttit och känt på nått exemplar hos bilhandlare och det känns som en väl ihopskruvad bil. Märket i sig är inte så sexigt men man får mycket bil för pengarna.

Ska undersöka modellen, tack för tipset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in