• 1
  • 2
2018-02-24, 18:08
Medlem
Hej! Jag är en tjej som velat ha dreadslocks i 5 år nu. Och under hela min barndom har jag beundrat dreads. Men varje gång det har blivit påväg till att skaffa det har jag varje gång börjat tveka av olika skäl. Och denna gång är det pågrund av om det är cultural appropriation.
Jag är vit, och varför jag vill ha dreads är först och främst för jag tycker det är vackert, oavsett hudfärg eller vart man har sina rötter ifrån. Och även känns det som en bekväm frisyr för mig att ha då mitt hår ändå ofta trasslar ihop sig, slutar ofta upp med shitlocks.
Jag har pratat med folk om det här, vita och svarta. De flesta tycker jag ska skita i det där och skaffa det ändå.
Jag har läst på lite om dreadlocks för att kunna bilda med en egen åsikt och syn om detta.
Dreadlocks har dykt upp i flera olika kulturer. Men läste att dreadlocks kan ha sitt ursprung från kreta, då dreadlocks var en praktisk frisyr om man vistas mycket i havet då håret trasslas ihop pågrund av saltvattnet.
Rastafarierna gjorde dreads då man inte får klippa sitt hår enligt religonen, därför var dreadlocks ett bättre alternativ då det är enklare än ett stort afro.
Jag ser dreadlocks som en mer praktisk frisyr än någon trend eller kulturell sak.
Men jag är fortfarande kluven, ena sidan säger jag till mig själv att inte göra dreads då slipper jag få höra klagomål på mitt hår, men andra sidan så säger jag till mig själv att skita i vad andra tycker.
Rätta mig om jag har fel, berätta gärna er uppfattning av dreadlocks och CA.
Citera
2018-02-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrissoppa
Hej! Jag är en tjej som velat ha dreadslocks i 5 år nu. Och under hela min barndom har jag beundrat dreads. Men varje gång det har blivit påväg till att skaffa det har jag varje gång börjat tveka av olika skäl. Och denna gång är det pågrund av om det är cultural appropriation.
Jag är vit, och varför jag vill ha dreads är först och främst för jag tycker det är vackert, oavsett hudfärg eller vart man har sina rötter ifrån. Och även känns det som en bekväm frisyr för mig att ha då mitt hår ändå ofta trasslar ihop sig, slutar ofta upp med shitlocks.
Jag har pratat med folk om det här, vita och svarta. De flesta tycker jag ska skita i det där och skaffa det ändå.
Jag har läst på lite om dreadlocks för att kunna bilda med en egen åsikt och syn om detta.
Dreadlocks har dykt upp i flera olika kulturer. Men läste att dreadlocks kan ha sitt ursprung från kreta, då dreadlocks var en praktisk frisyr om man vistas mycket i havet då håret trasslas ihop pågrund av saltvattnet.
Rastafarierna gjorde dreads då man inte får klippa sitt hår enligt religonen, därför var dreadlocks ett bättre alternativ då det är enklare än ett stort afro.
Jag ser dreadlocks som en mer praktisk frisyr än någon trend eller kulturell sak.
Men jag är fortfarande kluven, ena sidan säger jag till mig själv att inte göra dreads då slipper jag få höra klagomål på mitt hår, men andra sidan så säger jag till mig själv att skita i vad andra tycker.

Gör dreads om du vill. Det är inte CA. Dock är det lättare för mörkhyade människor att få till snygga dreads. Det syns tydligare på vita/ljushåriga om dreadsen börjar falla sönder eller om vanliga håret växer ut så man ser var dreadsen tar slut.

I övrigt ska du bara göra saker i livet som du vill, inte bry dig vad andra tycker. Och rådfråga verkligen inte på Flashback. Förutom jag finns det mest idioter här.
Det som är rätt snyggt är att ha dreadsen uppsatta lite fint. Att bara ha dem slängandes är inte så fint. Hoppas de blir bra!
Citera
2018-02-24, 18:15
Medlem
AA-suiteds avatar
Gör vad du vill. Om någon säger nej säger du jo. Om någon ställer sig i vägen sparkar du ner dem. Kan appliceras till det mesta i livet så länge man har någorlunda fungerande etik och moral vilket du utan tvekan har om du sitter och oroar dig över om dreadlocks är rasistiskt. Det är inte rasistiskt.
Citera
2018-02-24, 18:21
Medlem
PsychoChillers avatar
Dreads passar bäst på svarta men en del vita brudar rockar det jävligt bra. Så jag tycker du ska köra på dreads då det uppenbarligen är något du längtar efter. Men, och det här är ett stort men, om du inte redan röker cannabis måste du börja med det om du skaffar dreads. Annars är det falsk marknadsföring. Jag hade blivit så otroligt skitbesviken om jag snackade med en brud med dreads och hon tackade nej när jag drog fram en joppe.
Citera
2018-02-24, 18:25
Medlem
Cultural appropriation? Sluta tro på sånt löjligt och skaffa den frisyr du själv vill ha.
Citera
2018-02-24, 18:26
Medlem
Swe1227s avatar
Avstå för våran skull tihi.
Citera
2018-02-24, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Jag tycker du ska göra som du vill för en råttsvans frissa är 100 gånger bättre än pott frissan som är poppis i dag
Citera
2018-02-24, 18:52
Medlem
RickeyMourkes avatar
Jag ville ha dreads i över 15 år innan jag bestämde mig för att göra slag i saken. Ett av de bästa besluten jag tagit. Hade sparat ut håret i 3 år utan att målet var att skaffa dreads, men så läste jag om freeform/neglect/organic metoden. Det var alltså så lätt som att bara sluta kamma/borsta/dra näven genom håret och det skulle automatiskt bli dreads. Detta skulle funka på alla hårtyper, alltså inte bara afrohår så det lät som en klockren grej för mig att köra på.
När jag var liten fick jag inte för morsan "det kostar flera tusen" och när jag blev äldre och fick reda på hur man vanligtvis gjorde dreads så kändes inte twist/rip eller back combing i timmar som något för mig.
Nu idag ungefär två år senare så har jag riktigt schyssta dreads, folk häpnar när de får reda på att de är naturliga. De inbjuder till diskussioner men har aldrig stött på någon som tagit illa vid sig eller påstått att det är rasistiskt. Däremot gissar de flesta att man är ett stort fan av Bob Marley.
Finns en hel del fördomar om hårstilen men jag tycker att du borde göra vad DU känner för.
Citera
2018-02-24, 19:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Många har ju fake dreads idag och nästan rakat huvud därunder eller bara mohawk. Det kanske är mer grunge/punk clubkids iofs. Finns en del tutorials på Youtube.. Själv tycker jag att dreads signalerar "oanställbar" men det är ditt liv och hår.
Citera
2018-02-24, 19:36
Medlem
Koodas avatar
Gör tre, fyra stycken och se hur det känns. Jag tycker det är jättesnyggt när en tjej har några dreads på sidan eller i bak. Jag tycker inte om när en tjej har dreads över hela håret. Jag tycker det är fult.
Citera
2018-02-25, 03:50
Medlem
Gör som du själv känner, strunta i vad folk tycker.

Angående ursprunget av dreadlocks kommer det, i alla fall själva ordet från när svarta slavar togs till USA och de under, på den tiden långa båtresorna dit inte hade möjlighet att sköta sitt hår. Smutsigt hår och inga borstar under några månader gjorde att de fick naturliga dreads. "What a dreadful hair" fick de höra när de kom fram vilket senare ledde till att ordet dread(ful)locks myntades. Det är till viss del därför rastafaris på Jamaica senare valde att bära dessa med stolthet och förde in det i sin kultur - för att hylla sina förfäder. "Know your roots". Det finns även endel symbolik i detta då dreadsen symboliserar rötter.

Så egentligen är ordet i sig kränkande, fast kanske inte om man inte har kunskap om härkomsten och att folk överlag inte associerar det med denna. Frågan är vad man skulle säga istället, wonder(ful)locks låter bara fel och onödigt pk i mina öron

Nog om lingvistik, det finns mycket att lära om dreads och dess historia. Faktum är att det existerar inom de flesta kulturer och den första omnämningen förekommer i Hinduskrifter ca 1700f.k där det sägs att guden Shiva bar dem. Även i faraoers mumier har de påträffats, så varför skulle inte du kunna bära dem? Se bara till att du har relativt kraftig hårväxt, annars brukar det inte vara så tilltalande. Iallafall enlgit mig. Men som sagt, skit i vad folk tycker.
Citera
2018-02-25, 09:08
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Kulturell appropriering är en underlig idé som vissa vänsterdebattörer använder sig av. Jag tycker inte att du ska bry dig om det alls faktiskt. De flesta bryr sig inte. Dessutom verkar det bara vara vissa saker som de anser vara appropriering medan andra saker som också tydligt kommer någon annanstans ifrån av någon anledning är helt ok.

Det finns dessutom en hel del, till majoriteten vita, subkulturer där dreadlocks nyttjats länge - nämligen den gotiska och hårdrocken. Har aldrig hört om någon som haft åsikter om detta.

Om den enda invändningen du har för dig själv är att du är orolig för kulturell appropriering tycker jag att du ska överkomma det och göra som du själv vill. Låt inte andra stoppa dig för vad du själv tycker om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in