• 1
  • 2
2018-02-24, 12:00
Medlem
Hej! Tänkte fråga om tips inför val av utbildning.

Val 1: Att läsa ekonomiprogrammet på en av de mindre bra lärosätten, dvs Södertörn högskolan. Och här tänker jag på att det är så många ekonomer som examineras varje år i Sverige. Är det då ett smart val att läsa ekonomiprogrammet och just på Södertörn? Känns som att man är lägre uppsatt om man går där + att det är så många som läser ekonomi att det är väldigt hög konkurrens i arbetsmarknaden när man tänker på bra jobb.

Val 2: Att läsa exempelvis Byggnadsingenjör på KTH, där antagningspoängen inte är så högt jämfört med vad jag har(kanske tänker fel här? Men antagningspoängen ligger runt 16-17), men sen så tänker jag på att KTH har ändå sitt ryckte och att man kan fortsätta med master efter 3 år (Väljer att inte läsa civil eftersom jag inte gillar tanken av att vara bunden i 5 år). Vad gäller arbetsmarknaden har jag inte så bra koll, därför frågar jag här. Vilket av de alternativen låter som mest rimlig när det gäller bra jobb i framtiden?

Tacksam för era synpunkter och öppen för förslag.
Citera
2018-02-24, 12:02
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenjoren44

Nummer 2 skulle jag säga. Ekonomernas arbetsmarknad lär knappast vara lysande ju mer automatiserade lösningar tar över, plus att det examineras hutlöst många ekonomer varje år.

En annan sak som kan vara bra att ha med i tanken på framtida karriär är utlandsjobb. Välj en karriär där du kan arbeta i vilket land som helst istället för att läsa någonting som låser dig till Sverige. Det kan vara en skön grej att ha i bakficka om man ledsnar på Sverige, och några år utomlands gör ofta gott både för löneutvecklingen och den personliga utvecklingen.
Citera
2018-02-24, 12:11
Medlem
Citat:
Hej! Tänkte fråga om tips inför val av utbildning.

Val 1: Att läsa ekonomiprogrammet på en av de mindre bra lärosätten, dvs Södertörn högskolan. Och här tänker jag på att det är så många ekonomer som examineras varje år i Sverige. Är det då ett smart val att läsa ekonomiprogrammet och just på Södertörn? Känns som att man är lägre uppsatt om man går där + att det är så många som läser ekonomi att det är väldigt hög konkurrens i arbetsmarknaden när man tänker på bra jobb.

Val 2: Att läsa exempelvis Byggnadsingenjör på KTH, där antagningspoängen inte är så högt jämfört med vad jag har(kanske tänker fel här? Men antagningspoängen ligger runt 16-17), men sen så tänker jag på att KTH har ändå sitt ryckte och att man kan fortsätta med master efter 3 år (Väljer att inte läsa civil eftersom jag inte gillar tanken av att vara bunden i 5 år). Vad gäller arbetsmarknaden har jag inte så bra koll, därför frågar jag här. Vilket av de alternativen låter som mest rimlig när det gäller bra jobb i framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nummer 2 skulle jag säga. Ekonomernas arbetsmarknad lär knappast vara lysande ju mer automatiserade lösningar tar över, plus att det examineras hutlöst många ekonomer varje år.

En annan sak som kan vara bra att ha med i tanken på framtida karriär är utlandsjobb. Välj en karriär där du kan arbeta i vilket land som helst istället för att läsa någonting som låser dig till Sverige. Det kan vara en skön grej att ha i bakficka om man ledsnar på Sverige, och några år utomlands gör ofta gott både för löneutvecklingen och den personliga utvecklingen.

Vill bara bekräfta. Hade jag varit i din situation idag med den erfarenhet jag har. Då väljer jag ingenjör på KTH alla dagar i veckan. Tror aldrig du kommer att ångra det. Dessutom som extra bonus, det är ett anrikt lärosäte med en anrik klassisk akademisk miljö. Lycka till.
Citera
2018-02-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Tack för ditt svar. Absolut det är en sak jag tänker på, att man helst vill ha chansen att jobba utomlands. Men då är frågan om Ekonomiprogrammet är något som låser en att jobba bara i Sverige?

Och när jag jämför dessa två utbildningar så tänker jag på att ekonomi kan vara väldigt brett och då har man mycket att välja mellan medan på en byggingenjörsutbildning måste man nästan bara jobba med bygg. Det gör det svårare att välja..man vill ju ha flera valmöjligheter av jobb
Citera
2018-02-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Vill bara bekräfta. Hade jag varit i din situation idag med den erfarenhet jag har. Då väljer jag ingenjör på KTH alla dagar i veckan. Tror aldrig du kommer att ångra det. Dessutom som extra bonus, det är ett anrikt lärosäte med en anrik klassisk akademisk miljö. Lycka till.

Tack för ditt svar! Fler åsikter?
Citera
2018-03-07, 15:41
Medlem
Det handlar ju om vad du själv vill göra. Vad tycker du är mest spännande? Stirra dig inte blind på "statusen" när det kommer till lärosätet eller karriärmöjligheter efteråt (även om det till viss del är nyttigt att ta i beaktning).
Citera
2018-03-11, 07:58
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Absolut det är en sak jag tänker på, att man helst vill ha chansen att jobba utomlands. Men då är frågan om Ekonomiprogrammet är något som låser en att jobba bara i Sverige?

Och när jag jämför dessa två utbildningar så tänker jag på att ekonomi kan vara väldigt brett och då har man mycket att välja mellan medan på en byggingenjörsutbildning måste man nästan bara jobba med bygg. Det gör det svårare att välja..man vill ju ha flera valmöjligheter av jobb
Det finns ju fler högskoleingenjörsutbildningar än bygg, maskin tex är ju väldigt bred, särskilt med tanke på vilka masterprogram du kan läsa efter. Bredare och säkrare än ekonomi från Södertörn skulle jag påstå.
Citera
2018-03-11, 12:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nastygocart
Det handlar ju om vad du själv vill göra. Vad tycker du är mest spännande? Stirra dig inte blind på "statusen" när det kommer till lärosätet eller karriärmöjligheter efteråt (även om det till viss del är nyttigt att ta i beaktning).

Givetvis är det fånigt att ägna sig åt statusmätning, men just för Södertörn bör man faktiskt (på rationella grunder) välja bort detta lärosäte pga. det oerhört dåliga rykte högskolan har.
Citera
2018-03-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Givetvis är det fånigt att ägna sig åt statusmätning, men just för Södertörn bör man faktiskt (på rationella grunder) välja bort detta lärosäte pga. det oerhört dåliga rykte högskolan har.

Kan inte hålla med om att jag upplever att Södertörn har ett oerhört dåligt rykte. Det skulle i såna fall vara här på Flashback där man ser ner på Södertörns profil.

Men om trådstartaren är orolig för statusen kan man alltid läsa kandidaten på Södertörn för att sen söka sig vidare till något universitet för en eventuell master.
Citera
2018-03-12, 12:06
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Kan inte hålla med om att jag upplever att Södertörn har ett oerhört dåligt rykte. Det skulle i såna fall vara här på Flashback där man ser ner på Södertörns profil.

Men om trådstartaren är orolig för statusen kan man alltid läsa kandidaten på Södertörn för att sen söka sig vidare till något universitet för en eventuell master.

Nja inte bara här på flashback.

https://www.4icu.org/se/
Citera
2018-03-12, 12:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Vet inte om jag håller med. I min bransch (säger inte vilken) har Södertörn ett mkt dåligt rykte och jag vet att det inte alls är ovanligt att arbetsgivare aktivt väljer bort folk som har läst på just Södertörn. Detta kan mkt väl vara isolerat till min egen bransch och se annorlunda ut på andra håll, men som presumtiv student går det ju inte att blunda för att det föreligger en hög riskfaktor just pga. skolans rykte.

Södertörn har frekvent utnämnts till Sveriges sämsta högskola i diverse rankningar, vilket självklart sätter en viss prägel för skolans inverkan på ens CV. Det går inte heller att blunda för att ytterst få vill läsa på Södertörn frivilligt, skolan fungerar mest som en slasktratt för de som inte kommer in någon annanstans. Och du kan ju själv lista ut hur bra studenterna där är (tyvärr så beror en utbildnings kvalitet i hög grad på de andra kursarna på programmet) om skolan i regel tar emot de som inte kommer in ngn annanstans.

Däremot har Södertörn också frekvent utmärkts som den högskola i Sverige som har störst "mångfald", vilket med största sannolikhet inte ska tolkas som en positiv indikator på kvaliteten.

Utöver detta känner jag flera personer med ekonomexamen / dataexamen mm. från Södertörn som är arbetslösa eller arbetar som butiksbiträde efter examen (samt uppger sig känna många kursare i samma sits) just pga. att studenter från t.ex. SU, UU, HHS, GU, LU mm. premieras för jobb i Stockholm. Givetvis är detta aningen anekdotisk bevisföring men det får ses i sin kontext sett till de ovan nämnda faktorerna.
Citera
2018-03-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nja inte bara här på flashback.

https://www.4icu.org/se/

Fast det går ju inte sätta likhetstecken mellan hur Södertörn är rankat enligt någon organisations kriterier och statusen högskolan har i huvudet på gemene man. Men jag förstår vad du försöker säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in