Citat:
Ursprungligen postat av
nastygocart
Kan inte hålla med om att jag upplever att Södertörn har ett oerhört dåligt rykte. Det skulle i såna fall vara här på Flashback där man ser ner på Södertörns profil.
Vet inte om jag håller med. I min bransch (säger inte vilken) har Södertörn ett mkt dåligt rykte och jag vet att det inte alls är ovanligt att arbetsgivare aktivt väljer bort folk som har läst på just Södertörn. Detta kan mkt väl vara isolerat till min egen bransch och se annorlunda ut på andra håll, men som presumtiv student går det ju inte att blunda för att det föreligger en hög riskfaktor just pga. skolans rykte.
Södertörn har frekvent utnämnts till Sveriges sämsta högskola i diverse rankningar, vilket självklart sätter en viss prägel för skolans inverkan på ens CV. Det går inte heller att blunda för att ytterst få vill läsa på Södertörn frivilligt, skolan fungerar mest som en slasktratt för de som inte kommer in någon annanstans. Och du kan ju själv lista ut hur bra studenterna där är (tyvärr så beror en utbildnings kvalitet i hög grad på de andra kursarna på programmet) om skolan i regel tar emot de som inte kommer in ngn annanstans.
Däremot har Södertörn också frekvent utmärkts som den högskola i Sverige som har störst "mångfald", vilket med största sannolikhet inte ska tolkas som en positiv indikator på kvaliteten.
Utöver detta känner jag flera personer med ekonomexamen / dataexamen mm. från Södertörn som är arbetslösa eller arbetar som butiksbiträde efter examen (samt uppger sig känna många kursare i samma sits) just pga. att studenter från t.ex. SU, UU, HHS, GU, LU mm. premieras för jobb i Stockholm. Givetvis är detta aningen anekdotisk bevisföring men det får ses i sin kontext sett till de ovan nämnda faktorerna.