Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 22:44
  #1
Medlem
TechGuys avatar
Det är för mig nu ett faktum att min Android-smartphone på något vis avlyssnar mina samtal. Gång på gång får jag riktad reklam och YouTube-rekommendationer angående ämnen som jag enbart Pratat om under ett vanligt telefonsamtal. Jag har alltså aldrig sökt efter dessa ämnen/produkter.

Har givetvis försökt googla (ägare av Android) fram svaren på mina problem vilket ju är lönlöst.

Någon här som möjligtvis sitter på bevis för mina påståenden och kanske till och med en lösning för att undvika att Android snappar upp nyckelord i mina samtal?

Är fenomenet känt?

De personer jag ofta talar med i telefon upplever samma sak, de blir presenterade produkter som de enbart Talat om.
Citera
2018-02-22, 22:53
  #2
Medlem
Använder du Google Assistant eller någonting liknande?

Om du använder ordet "OK" (eller någonting som kan likna ordet) så kommer ljud i 20 sekunder efter det att sparas. Och om jag uppfattar det rätt, skickas till Google.

https://www.thesun.co.uk/tech/429535...ons-every-day/

Vettefan om den är aktiv medans du talar i telefon, men det skulle inte förvåna mig ett dugg.



Men förmodligen så rör det sig om någonting ännu mer creepy – det faktum att Google känner dig bättre än vad du själv gör, och förmodligen redan vet ungefär vad du har för dig, eller kommer att ha för dig redan innan du ens själv tänkte tanken.


Att bevisa att Google skulle avlyssna telefonsamtal i syfte för marknadsföring hade varit relativt enkelt att bevisa och resulterat i tråkiga rubriker för Google. Så det rör sig nog bara om att Google känner dig mycket bättre än vad du tror.



För ett tag sedan så råkade Facebook ut för samma anklagelser. Men Facebook har inte alls sådan access till mikrofonen vad vi vet. Så det lär inte handla om det. Facebook menade på samma sak – de har profilerat dig väldigt väl, och kan på det sättet förutspå vad du kommer att göra baserat på din personlighet, dina vanor, din omgivning och alla möjliga faktorer, allt mellan väder till världs- eller lokalnyheter.


Prova att prata om någonting helt oväntat, någonting ni absolut aldrig skulle prata om i vanliga fall. Så lär det nog inte dyka upp reklam om det.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-22 kl. 23:05.
Citera
2018-02-22, 23:04
  #3
Medlem
TechGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Använder du Google Assistant eller någonting liknande?

Om du använder ordet "OK" (eller någonting som kan likna ordet) så kommer ljud i 20 sekunder efter det att sparas. Och om jag uppfattar det rätt, skickas till Google.

https://www.thesun.co.uk/tech/429535...ons-every-day/

Vettefan om den är aktiv medans du talar i telefon, men det skulle inte förvåna mig ett dugg.



Men förmodligen så rör det sig om någonting ännu mer creepy – det faktum att Google känner dig bättre än vad du själv gör, och förmodligen redan vet ungefär vad du har för dig, eller kommer att ha för dig redan innan du ens själv tänkte tanken.

Har stängt av och nekat allt som går att neka när man ominstallerar mobilen och lägger in nya appar.
Går alltid in och avaktiverar så mycket som möjligt i app-listan innan jag aktiverar wifi/simkortet.

Jag är övertygad om att någon gömd app startar när jag ringer vanliga samtal, som snappar upp nyckelord. Vill gärna veta mer om detta fenomen...
Citera
2018-02-22, 23:09
  #4
Medlem
TechGuys avatar
Din förklaring angående profilbild låter inte helt fel. Jag ska undersöka det. Helt overkligt att de kan skapa sådana profiler i så fall.
Citera
2018-02-22, 23:09
  #5
Medlem
En lösning är att köpa en gammaldags mobil.
Citera
2018-02-22, 23:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Har stängt av och nekat allt som går att neka när man ominstallerar mobilen och lägger in nya appar.
Går alltid in och avaktiverar så mycket som möjligt i app-listan innan jag aktiverar wifi/simkortet.

Jag är övertygad om att någon gömd app startar när jag ringer vanliga samtal, som snappar upp nyckelord. Vill gärna veta mer om detta fenomen...
Android O fungerar inte så.
Citera
2018-02-22, 23:13
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Har stängt av och nekat allt som går att neka när man ominstallerar mobilen och lägger in nya appar.
Går alltid in och avaktiverar så mycket som möjligt i app-listan innan jag aktiverar wifi/simkortet.

Jag är övertygad om att någon gömd app startar när jag ringer vanliga samtal, som snappar upp nyckelord. Vill gärna veta mer om detta fenomen...

Du har sett hundratusentals annonser under ditt liv. Att några nu råkar träffa rätt är inte konstigt.

Se även konfirmeringsbias: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Man minns gärna det man vill minnas.
Citera
2018-02-22, 23:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TechGuy
Din förklaring angående profilbild låter inte helt fel. Jag ska undersöka det. Helt overkligt att de kan skapa sådana profiler i så fall.
Det är inte någon som bygger sådana profiler manuellt, de använder bland annat neurala nätverk och dylika maskininlärningsmetoder (det som folk till vardags kallar för "AI").

De kan analysera ofattbart många parametrar (mycket mer än vad någon människa medvetet skulle kunna bearbeta). De tar helt enkelt alla parametrar och sedan så lär sig datorn hur allting hänger ihop och jämför det med ditt tidigare beteende och hur det matchar andra människors beteenden.


Ett exempel på många parametrar kan vara t.ex. att din vän kanske besökte en sida om förkylning för några dagar sedan och hade ett ovanligt inaktivt rörelsemönster i GPS, eller WiFi eller liknande. Därefter så befann ni båda er vid ungefär samma position, kanske hade ni till och med haft kontakt strax innan. Och sedan så uppvisar du också ett mönster som du uppvisade en gång förra året när du var förkyld. Dagen efter kommer det att regna vid den tidpunkt du brukar vakna efter att ha ägnat dig åt dagens aktiviteter, och du har åkt mycket bil det senaste utan att tanka. Så Google kanske känner för att tipsa dig om öppettiderna på Apoteket som ligger vid närmsta bensinstation, inte minst eftersom du för några dagar sedan befann dig på en sida vars innehåll längst upp hade en rubrik med en väldigt negativ fras om förkylningar.

Bara ett exempel. De neurala nätverken blir så komplexa att vi människor knappast kan förstå vad de gör eller hur de kommer fram till sina slutsatser, men you get the point. Man kan slänga in allt möjligt där i, kanske till och med aktiedata eller whatever, och kanske har det någon relevans som vi människor missar men som maskinen kan upptäcka. Kanske påverkar det din arbetsplats, och därmed din chefs humör på något sätt, och därför kanske man hade kunnat förutspå att du inte heller är lika uppåt den dagen om chefen har uppvisat tecken på negativt humör och befunnit sig på samma plats som dig.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-22 kl. 23:34.
Citera
2018-02-23, 00:15
  #9
Medlem
https://myactivity.google.com/myactivity

Prova filtrera på ljud, och notera transkriberingen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback