• 1
  • 2
2018-02-22, 20:59
Medlem
Hej hej

Jag har länge velat kunna spela elgitarr då jag lyssnar väldigt mycket på rock. Min bror har en gammal billig elgitarr (svart Stratocaster från Eleca) och en förstärkare (Eleca EG-10J(od)) som jag i nuläget försöker spela lite på, men jag är väldigt sugen på att köpa nytt. Detta för att jag inte särskilt tycker om utseendet på svarta Stratocasters samt att jag själv inte tycker att det överhuvudtaget låter som det jag hör i låtar och på internet. Frågan är bara om det är värt att redan lägga en slant på utrustning även om jag har i princip ingen kunskap om hur man spelar. Jag vet inte hur det vanligtvis är, men jag är relativt säker på att jag inte kommer lägga av och sluta spela om jag köper ny utrustning. Det känns som att det kommer motivera mig att spela (det blir ju roligare).

Kan vara bra att tillägga:
* Jag kommer bara spela för mig själv/ev. hos vänner så jag behöver ingen gigantisk förstärkare.
* Jag tycker om single-cut Les Paul liknande guitarrer : )
* Rättså låg budget: drygt 2 200 för både guitarr & amp (om båda ska bytas ut)

En förstärkare jag tittat på:
https://www.thomann.de/se/blackstar_...eo+V2_402517_0

Och guitarrer (i princip allt upp till 130€):
https://www.thomann.de/se/lp-modeller.html?oa=pra
(men föredrar):
https://www.thomann.de/se/harley_ben...er_b_stock.htm

1. a) Är detta bra att göra, eller ska jag försöka lära mig mer på vad jag har innan jag uppgraderar?
b) Om ny utrustning: Bör jag behålla ampen och uppgradera guitarren eller vice versa för att få ett
så bra "rockljud" som möjligt?

2. Hur lär man sig på bästa sätt utan att ha en lärare? Jag har spelat lite mha Yousician och YT videor
men vet ej om det är det mest effektiva sättet.

Min budget är troligtvis alldeles för låg, förstärkaren för billig eller guitarren för dyr - jag vet inte.
Mycket tacksam för all hjälp!
Citera
2018-02-22, 21:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Prova gärna gitarren innan du köper nått. Ta en dag ledig från jobbet och sätt dig på en musikaffär och testa lite gitarrer. Det är inga problem att få sitta och testa.

O det är roligt att byta utrustning. Oavsett hur mycket du forskar kommer du inte vara helt nöjd med ditt köp. Köper du begagnat är det inga problem att köpa o sälja utan någon nämnvärd förlust.

Det är ju helt beroende på smak och musikstil. Men om jag började spela gitarr idag och hade den kunskap jag har skulle jag som första uppsättning köpa en line 6 spider 30W förstärkare. En strata som jag testat på en affär som känns okej, Eller en ibanez eller jackson med enkelt stall, alltså inte floyd rose utan något som är enkelt att intonera och stämma.
Vill du ha en Les Paul ska du givetvis köpa en sån, Men personligen gillar jag inte vikten och formen. Tycker de hamnar så långt ner. Men det är givetvis en smaksak och beror på hur stor man är.
Sedan skulle jag köpa en Line 6 guitar port eller någon typ av POD som distpedal för när jag kör med hörlurar.

Skaffa även något tabprogram typ Guitar pro, så du kan ladda ner tabbar för vad du än kan tänkas vilja lära dig spela.
Det är ovärderligt för att hålla intresset levande i början.
Citera
2018-02-22, 21:43
Medlem
note-its avatar
Låt inte eventuellt låg skicklighet sätta gränsen för hur mycket du ska investera. Spela gitarr är känsla. En skön gitarr kan kosta alltt, från ett par tusen till över 50.000kr.
Den ska kännas skön, lätt spelad. Ackorden ska vara enkla att ta etc.
Att sträva efter ljudet du hör på inspelningar kan bli dyrt, så lägg inte så mycket energi på det.
Försök att hitta tonerna istället. Träna upp gehöret.
Citera
2018-02-22, 22:12
Medlem
Om jag nu skulle åka till närmaste musikaffär, testa lite guitarrer och komma fram till att jag känner mig bekväm med LP guitarrer, tycker ni att jag ska köra på förstärkaren och den guitarr som jag föredrar från Thomann? Det behöver inte vara perfekt och superhög kvalitet, bara så att jag kan spela elguitarr och få rockljud. Mer "Bells and Whistles" behöver jag inte.

Skulle det vara så att jag bara behöver uppgradera ampen kan jag även tänka mig att börja där.
Citera
2018-02-22, 22:42
Medlem
Det värsta som finns är ju nybörjare som sitter och provplinkar den ena guittaren efter den andra i butiken. Det låter förjävulskt illa och ostämt men fåntratten vägrar sluta. Snarare ökar han volymen istället och ser ut som han inbillar sej att omgivningen njuter av denna örontortyr han åstadkommer. Det är stört omöjligt att plinka lite själv och dessutom ockuperar guittarhaveristen den enda lediga platsen. Nybörjare stanna hemma!
Citera
2018-02-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king
Det värsta som finns är ju nybörjare som sitter och provplinkar den ena guittaren efter den andra i butiken. Det låter förjävulskt illa och ostämt men fåntratten vägrar sluta. Snarare ökar han volymen istället och ser ut som han inbillar sej att omgivningen njuter av denna örontortyr han åstadkommer. Det är stört omöjligt att plinka lite själv och dessutom ockuperar guittarhaveristen den enda lediga platsen. Nybörjare stanna hemma!

Jag kommer ju självklart inte sitta och spela, jag kan ju inte. Däremot kan man ju testa det lilla man kan som inte låter förjävulskt illa och som bara tar några få sekunder. Sen åker jag ju mest dit för att testa hur de olika guitarrerna känns i mina händer.
Citera
2018-02-24, 04:39
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king

Folk som stavar gitarr "guittar" är inte så kul heller.
Citera
2018-02-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeRape
Folk som stavar gitarr "guittar" är inte så kul heller.

Hoppsan! Kanske bra att veta hur instrumentet stavas innan man börjar spela
Citera
2018-02-24, 22:11
Medlem
Så vad säger ni? Bör jag bara uppgradera ampen, gitarren eller båda?
Citera
2018-02-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorak
Så vad säger ni? Bör jag bara uppgradera ampen, gitarren eller båda?

Om den befintliga Stratan är OK med en hals som känns bra tycker jag du kan börja med att lära dig spela på den. Tänk på att ljudet även påverkas av ansättning och anslag och när de bitarna funkar så kan du gå vidare.
Citera
2018-02-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Om den befintliga Stratan är OK med en hals som känns bra tycker jag du kan börja med att lära dig spela på den. Tänk på att ljudet även påverkas av ansättning och anslag och när de bitarna funkar så kan du gå vidare.

Jo det kanske är bäst att behålla gitarren tills vidare. Kanske bäst att uppgradera ampen till en början? Den är visst värd 100 kr.
Citera
2018-03-01, 10:21
Bannlyst
Just gitarr och andra rockinstrument är de enklaste instrumenten att lära sig!

Själv har jag spelat i över 30 år. Men inte fan hade jag internet när jag började.

Numera finns det miljoner filmer på youtube att välja bland.

Det finns t.om en film där B.B King förklarar sitt fina vibrato.

Att spela gitarr är en livslång kärlek.
Senast redigerad av Snaellkillen 2018-03-01 kl. 10:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in