2018-02-22, 19:24
Medlem
Hej! Jag undrar om någon har gjort prövning i kemi 2 och som kan berätta lite på hur det är osv. ?

I intruktionerna kan jag se att den består av tre delar, två prov och en laborationsprövning.

För laborationstillfället står det att man kommer provas i två utav åtta möjliga laborationer. Kanske flera som gjort det och kan dela med sig vilka laborationer som brukar komma, eller om det alltid är olika?

Är bara en tjej som försöker maximera sina chanser till ett bra betyg, så all hjälp är mycket välkommen
Citera
2018-02-22, 19:37
Medlem
zuppja0s avatar
Kan ju rekommendera att titta in mer på mohr-titrering samt pv=nrt aka gaslagen. Olika variationer av labbar innehållande dessa moment är ganska vanliga inom gymnasiekemin!
Citera
2018-02-25, 16:55
Medlem
Prövning kemi 1 (GBG)

Hej! Jag undrar om någon har gjort prövning i kemi 1 och som kan berätta lite på hur det är osv. ?

I intruktionerna kan jag se att den består av tre delar, två prov och en laborationsprövning.

För laborationstillfället står det att man kommer prövas i två utav sex möjliga laborationer: fällningsreaktioner, redoxreaktioner, syra-basreaktioner inkl. buffertar och titrering, kromatografi, spädningar och gravimetrisk analys (med våg).
Kanske flera som gjort det och kan dela med sig vilka laborationer som brukar komma på prövningen, eller om det alltid är olika?

Är bara en tjej som försöker maximera sina chanser till ett bra betyg, så all hjälp är mycket välkommen
Citera
2018-02-25, 20:42
Medlem
reFluxls avatar
Var ett bra tag sedan man läste kursen, men ett tips är att du verkligen kan teorin. Själva laborationerna var aldrig svåra om man hade hängt med på föreläsningarna och förstått. Vilken laboration du kommer göra bestämmer "prövarna" och du blir tilldelad instruktioner och ska efter dem helt enkelt laborera.
Citera
2018-02-28, 19:10
Medlem
Silverturks avatar
Sammanfogade ämnen och gav en tydligare trådstart.

/Mod
Citera
2018-11-08, 00:19
Medlem
Jag sökte här på FB efter precis samma sak inför min prövning som jag gjorde idag, men hittade inget då. Så tänkte dela med mig lite, baserat på mitt prov idag.

Kemi 2 är en tung kurs, utan tvekan. Det krävs att du lär dig en del.

Jag skulle säga att det viktiga är att lära sig:

- Förklara kemisk jämvikt och reaktioners hastigheter
- Räkna på jämvikter
- Räkna på syrakonstanten
- Kolvätenas uppbyggnad
- De olika funktionella grupperna och exempel på dessa
- Reaktioner med de olika organiska föreningarna
- De olika makromolekylernas uppbyggnad
- DNA och gener
- Hur celler utvinner energi och matspjälkning

Skolverkets kunskapsmål finns här:
https://www.skolverket.se/undervisni...nchor_KEMKEM02