2018-02-22, 08:12
Jag har varit dum och lånat pengar till en s.k. "kompis" men har blivit totalt lurad och kommer inte få tillbaka dessa.. Har ni tips på vad jag kan göra? Polisanmäla? Hur isåfall?

Jag behöver verkligen pengarna för det var mycket för mig
Citera
2018-02-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av queenofscience
Jag har varit dum och lånat pengar till en s.k. "kompis" men har blivit totalt lurad och kommer inte få tillbaka dessa.. Har ni tips på vad jag kan göra? Polisanmäla? Hur isåfall?

Att inte få tillbaka pengar som du har lånat ut är inte ett brott utan en civilrättslig överenskommelse. Vänd dig till Kronofogden för indrivning.
Citera
2018-02-22, 08:44
Medlem
Om "lurad" kan klassas som någon form av bedrägeri så kan polisen vara en lösning, men i de flesta fall är det en ren civilrättslig överenskommelse som hanteras av domstol som civilmål om fordran är tvistig.
Citera
2018-02-22, 12:17
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:

Har du någon form av 'bevis' över detta, skriftligt sådant, eller har du bara gett denna person massa kontanter...?

Om det är skriftligt kan du säkert göra någonting rättsligt, om inte så får du nog ta lagen i egna händer om du vill ha tillbaka dessa pengar.
Citera
2018-02-22, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Har du någon form av 'bevis' över detta, skriftligt sådant, eller har du bara gett denna person massa kontanter...?

Om det är skriftligt kan du säkert göra någonting rättsligt, om inte så får du nog ta lagen i egna händer om du vill ha tillbaka dessa pengar.

Jag har bevis på Swish. Sen att vi skrivit lite om att hon ska betala tillbaka osv. Men inget konkret bevis att hon lånat, eftersom vi pratade i telefon när det skedde ..
Citera
2018-02-23, 09:12
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Jag har bevis på Swish. Sen att vi skrivit lite om att hon ska betala tillbaka osv. Men inget konkret bevis att hon lånat, eftersom vi pratade i telefon när det skedde ..

Har du bevis på swish att det är ett LÅN som förväntas betala tillbaka, eller enbart själva överföringen?

Möjligen kan dessa SMS eller hur ni nu skrivit vara till hjälp, svårt att säga. Du kan ju alltid testa att kontakta polisen eller kronofogden, förklara vad du har och fråga dem om vilka rättigheter du har i detta ärende.

Hur mycket pengar rör det sig om egentligen, och vet du var hon bor, arbetar/studerar och så?
För troligen är din bästa chans att få tillbaka dessa pengar att visa för henne att det kommer att bli mer kostsamt att inte betala tillbaka.

Kräver dock att du eskalerar situationen genom exempelvis lättare trakasserier, skadegörelse eller hot, och då får du förbereda dig för eventuellt motangrepp också, såväl rättsliga som utomrättsliga.
Citera
2018-02-23, 18:35
Medlem
Det är normalt Kronofogden som du bör kontakta för att få hjälp med att få tillbaka dina pengar. https://www.kronofogden.se/Fabetalt.html
Polisen är inte till någon hjälp om det inte kan bevisas att din kompis planerat att bedra dig. Har hon systematisk lurat många före dig så skulle det kunna vara bedrägeri och ett fall för polisen. Din kompis kan då få en påföljd som att skaka galler i värsta fall. Tycker att du ska börja med kronofogden. De tar en liten avgift men det blir i slutändan din fd polare som får betala. Hoppas att det går bra!
Citera
2018-02-23, 20:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave

Japp. Även om det nu påstås att muntliga avtal är giltiga så är de i princip hopplösa att bevisa rent juridiskt såvida det inte finns en ljudupptagning av avtalet.

Att du har Swish-överfört kan kanske stärka bevisningen till din fördel. Det bästa är ju om skriftligt avtal finnes, annars står ju ord mot ord. Kan tänka att det får vara en hyfsat ansenlig summa för att det ska vara värt att driva det. Typ mer än 10 k.
Citera
2018-02-23, 21:01
Medlem
Beroende på hur nära vän det är och storleken på belopp så kan en bra start vara att berätta för henne att du tänker gå vidare till Kronofogden och att det i så fall blir dyrare för henne än att betala direkt till dig. Startavgiften för betalningsföreläggande är 300 kr. För din del så kan det vara värt att lämna in detta för att på så sätt visa att du menar allvar. Om du går vidare med verkställighet så blir det ytterligare 600 kr i avgift. Läs vidare under "nästa steg".
300 kan det vara värt för att visa att du är sur på henne men om du vill riskera att behöva betala ytterligare 600 är upp till dig.
https://www.kronofogden.se/Ansokaomb...elaggande.html
Citera
2018-02-25, 08:54
Medlem
Du får tyvärr ta lagen i dina egna händer. Ta med 1-2 manliga kompisar och hälsa på henne. Ge ett ärligt lugnt svar om att du ska ha dina pengar och att du helst inte vill ha problem men att det kommer bli så ifall hon inte betalar tillbaka. Skulle dina manliga vänner inte se skrämmande ut så får de bara låtsas att vara det.

De flesta människor ge efter för hot. Sen finns det den där problematiska procenten som svarar. Du får avgöra i vilken grupp hon tillhör i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in