Citat:
Ursprungligen postat av
Knucklehugs
Svårt att säga, har en buffert på 100k om nått skulle gå snett i vardagen t.ex ny frys, lagning av bil eller om jag behöver något akut som kostar en del.
Annars lever jag för mottot lev din dag som om den vore den sista, reser utomlands ett par, tre gånger/år, äter ute, unnar mig vardagslyx, är aktiv och spenderar mina pengar i bra balans till mina tillgångar... Tycker det är onödigt att spara bara för sparandes skull, jag kan bli påkörd och dö imorgon, få någon neurologisk sjukdom eller få cancer och dö, då spelar det ingen roll hur mycket jag har sparat på kontot, har ändå ingen nytta av det....
Vissa brukar säga så, men jag skulle säga att vid ett sådant läge är det nästan viktigare att ha pengar sparade. Jag vill inte hamna i klorna på välfärdsstaten om jag skulle få en allvarlig sjukdom. Behöver jag en operation och måste vänta 2 år. Då tar jag av mitt sparkapital och drar till ett annat land och betalar mig före i kön. Mår jag psykiskt dåligt/depression ect tar jag tjänstledigt och åker till ett varm land och tar det lugnt i några månader (istället för att ta massa piller).