• 1
  • 2
2018-02-21, 23:17
Medlem
Grievers avatar
Det sägs ju (enligt propagandaorganen i media) att det är oroliga eknonomiska tider nu, att vi väntar en stor börskrasch, att domedagen snart är här, osv. Därför undrar jag var och hur våra kära Flashbackare sparar sina pengar.

Frågan lyder: Hur mycket pengar har ni på ert:

1. Sparkonto?
2. Fonder?
3. Eventuella aktier (om det är relevant)?

Svara gärna både procentuellt och ungefär vad det rör sig om i kronor (är intresserad av hur folks buffert ser ut). Motivera också hur ni ser på risk och varför ni valt just den fördelningen.

Personligen har jag fasta kostnader på ca 10 000 i månaden. Har 500 000 på sparkonto och ca 250 000 på fonder. Känns det som en vettig fördelning eller borde jag föra över ännu mer till fonder? Antar att jag gått på det här med att kraschen snart kommer, och vågar inte sätta in mer i fonder just nu.
Senast redigerad av Griever 2018-02-21 kl. 23:32.
Citera
2018-02-21, 23:27
Medlem
Fopolls avatar
Tycker att du borde lägga till information om hur riskavert/riskbenägen du (och de som svarar) är, annars säger fördelningen ingenting om nånting. Först när du får ihop en korrelation mellan fördelning och riskbenägenhet kan du börja utvärdera hur du/andra ligger till.
Citera
2018-02-21, 23:31
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Tycker att du borde lägga till information om hur riskavert/riskbenägen du (och de som svarar) är, annars säger fördelningen ingenting om nånting. Först när du får ihop en korrelation mellan fördelning och riskbenägenhet kan du börja utvärdera hur du/andra ligger till.
Tänkte att folk själva får utveckla varför de har X och Y, så det inte bara blir en tråd med siffror och inget mer. Men jag lägger till det!
Citera
2018-02-21, 23:31
Medlem
Ålder?
Citera
2018-02-21, 23:32
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconheavy
Ålder?
Personligen är jag 34 år.
Citera
2018-02-21, 23:39
Medlem
Skriver inga summor men fördelningen är på ett ungefär:

1. Sparkonto: 10%
2. Fonder: 5%
3. Aktier: 85%, större delen högrisk.

Har väldigt låga fasta utgifter och lever sedan cirka ett år tillbaka på avkastningen.
Citera
2018-02-21, 23:47
Medlem
Knucklehugss avatar
Svårt att säga, har en buffert på 100k om nått skulle gå snett i vardagen t.ex ny frys, lagning av bil eller om jag behöver något akut som kostar en del.

Annars lever jag för mottot lev din dag som om den vore den sista, reser utomlands ett par, tre gånger/år, äter ute, unnar mig vardagslyx, är aktiv och spenderar mina pengar i bra balans till mina tillgångar... Tycker det är onödigt att spara bara för sparandes skull, jag kan bli påkörd och dö imorgon, få någon neurologisk sjukdom eller få cancer och dö, då spelar det ingen roll hur mycket jag har sparat på kontot, har ändå ingen nytta av det....
Citera
2018-02-22, 00:23
Medlem
freedom291s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Svårt att säga, har en buffert på 100k om nått skulle gå snett i vardagen t.ex ny frys, lagning av bil eller om jag behöver något akut som kostar en del.

Annars lever jag för mottot lev din dag som om den vore den sista, reser utomlands ett par, tre gånger/år, äter ute, unnar mig vardagslyx, är aktiv och spenderar mina pengar i bra balans till mina tillgångar... Tycker det är onödigt att spara bara för sparandes skull, jag kan bli påkörd och dö imorgon, få någon neurologisk sjukdom eller få cancer och dö, då spelar det ingen roll hur mycket jag har sparat på kontot, har ändå ingen nytta av det....
Vissa brukar säga så, men jag skulle säga att vid ett sådant läge är det nästan viktigare att ha pengar sparade. Jag vill inte hamna i klorna på välfärdsstaten om jag skulle få en allvarlig sjukdom. Behöver jag en operation och måste vänta 2 år. Då tar jag av mitt sparkapital och drar till ett annat land och betalar mig före i kön. Mår jag psykiskt dåligt/depression ect tar jag tjänstledigt och åker till ett varm land och tar det lugnt i några månader (istället för att ta massa piller).
Citera
2018-02-22, 00:31
Medlem
300k bitcoin och andra kryptovalutor
140k avanza
90k kontot

Hade mer innan men gick till kontantinsats för lägenhet i storstad. Är 27
Citera
2018-02-22, 01:28
Medlem
90k fonder
10k förhoppningsaktier
30k lönekontot

fyllde precis 21
Citera
2018-02-22, 09:26
Medlem
FelixSotizs avatar
350 000kr på banken
5000kr i fonder

Investerat cirka 1,85 miljoner i annat senaste två åren så lite skralt på banken atm.
1,4 miljoner - Bostad i Stockholmsförort
0,2 - byggt ett spa där jag förväntar mig att värdet på huset ökar med cirka 0,5 miljoner.
0,2 köpt begagnad bil(hatar dåliga affärer men vad gör man inte för familjen)
0,05 aktiekapital till eget företag

Har lagt börsen på is i väntan på tendenser som pekar på uppgång, har inte råd att vara riskbenägen just nu med nyanlänt barn.

Siktar på en 50/50 fördelning där jag har råd att vara betydligt mer riskbenägen, förmodligen om cirka två år när jag sparat ihop mer pengar och konjunkturen har vänt.

Mvh
Citera
2018-02-24, 21:47
Medlem
Mitt sparande ser ut ungefär så här:

10.000 i kontanter.
10.000 i guld/silvermynt

Resten investerar jag ungefär lika i:

Aktier i stora företag
Indexfonder
Smycken till min lilla fru.

Varierande inkomster gör att sparandet varierar.

Sparkonto??Va ä de?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in