• 1
  • 2
2018-02-21, 17:49
Medlem
Det var under gårdagen, tisdag, som kroppen hittades efter att polisen tagit sig in i en lägenhet i Hagfors.
Fyndet gjordes efter att anhöriga larmat polisen om att personen inte hörts av på länge.
Enligt polisens uppfattning har kroppen legat på platsen länge. Enligt Aftonbladet ska kroppen ha legat så länge att den mumifierats. Något som polisen inte vill bekräfta.
En förundersökning om misstänkt mord har inletts, även om det inte finns något som direkt pekar på att det faktiskt handlar om mord.
https://www.expressen.se/gt/mumifier...-utreder-mord/
Vad vet vi om det här? Vilka är saknade runt Hagfors?
Senast redigerad av Misha08 2018-02-21 kl. 17:51. Anledning: Tilägg
Citera
2018-02-21, 18:09
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha08
Det var under gårdagen, tisdag, som kroppen hittades efter att polisen tagit sig in i en lägenhet i Hagfors.
Fyndet gjordes efter att anhöriga larmat polisen om att personen inte hörts av på länge.
Enligt polisens uppfattning har kroppen legat på platsen länge. Enligt Aftonbladet ska kroppen ha legat så länge att den mumifierats. Något som polisen inte vill bekräfta.
En förundersökning om misstänkt mord har inletts, även om det inte finns något som direkt pekar på att det faktiskt handlar om mord.
https://www.expressen.se/gt/mumifier...-utreder-mord/
Vad vet vi om det här? Vilka är saknade runt Hagfors?

Kroppen ska ha legat i veckor enligt polisen.
Liten stad eller till och med by tror jag?
Hon Pia Byström kommer därifrån. Hon som gick ut och aldrig kom tillbaka. Finns en tråd här på FB.

/SalvadorD
Citera
2018-02-21, 18:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kan ju lika gärna vara en naturlig död eller drogöverdos eller självmord.

Att kroppen var "mumifierad" säger ingenting om hur personen dog. Det handlar mer om miljöomständigheter såsom luftfuktighet, temperatur, luftomsätting, mm. Tippar även på att små taniga kroppar lättare "mumifieras" än 150-kilos fettbobbor.
Citera
2018-02-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalvadorD
Kroppen ska ha legat i veckor enligt polisen.
Liten stad eller till och med by tror jag?
Hon Pia Byström kommer därifrån. Hon som gick ut och aldrig kom tillbaka. Finns en tråd här på FB.

/SalvadorD
Man i 30-årsåldern enl. AB

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mordutredning
Citera
2018-02-21, 18:15
Medlem
Hur länge måste en kropp ligga innan den mumifieras då?
Citera
2018-02-21, 18:17
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Man i 30-årsåldern enl. AB

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mordutredning

Hon Pia försvann för typ (?) 15 år sen så jag tror inte att det är hon.

/SalvadorD
Citera
2018-02-21, 18:33
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazcaline
Hur länge måste en kropp ligga innan den mumifieras då?

Är det varmt i en lägenhet/plats så kan kroppen mumifieras fort. Går inte att säga exakt.

I en bastu går det ju såklart jäkligt fort. Samma som om det är kallt i en lägenhet/plats så går förruttnelsen saktare.
Citera
2018-02-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Är det varmt i en lägenhet/plats så kan kroppen mumifieras fort. Går inte att säga exakt.

I en bastu går det ju såklart jäkligt fort. Samma som om det är kallt i en lägenhet/plats så går förruttnelsen saktare.
Har du sett folk som har blivit bastutorkade?
Citera
2018-02-21, 18:41
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Har du sett folk som har blivit bastutorkade?

Skrev jag det? Ne, jag drog bara ett exempel om vad som är varmt. Och bastu om något är varmt. Och om någon legat i en frys så stannar förruttnelsen upp.

Men googlar man så lär man hitta säkert bilder på folk som dött i bastun.
Citera
2018-02-21, 18:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Här ett exempel från USA där en mumifierad kropp hittades i en bostad. Den hade legat där några år.

http://www.skyvalleychronicle.com/BR...O-HOME-2076043
Citera
2018-02-21, 18:49
Medlem
Baalzamons avatar
Går någon vandringssägen om en finsk sjöman som söp sig full och somnade i fartygets bastu. Ingen annan ombord bastade så när killen så småningom hittades var han mumifierad.

Men angående en 30-årig man i Hagfors som dör och blir liggande tillräckligt länge för att bli mumifierad innan han saknades så gissar jag på drogrelaterat.
Citera
2018-02-21, 18:49
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail

Ah, jag satt och undrade om personen har dött på ett torrt, varmt ställe som t.ex. nära/mot ett element. Men bastu kunna säkert vara en tänkbar plats. Jag tänkte även på en kall plats (i förbigående är vissa bastun väldigt kalla när de inte värms upp), men jag är osäker på om man verkligen mumifieras lättare av det, eller om det bara fördröjer förruttnelseprocessen utan mumifiering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in