Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Jag förstår att du inte fattar sådant.
Man vill att de ska berätta lite om sig själva. Under denna fas så noterar man hur de framför det och inte bara vad de berättar. Dessutom märker man hur öppna de är och bör hitta felaktiga sidor hos personen.
Kan man inte berätta om goda och svaga sidor så har personen ingen självkännedom. Sådana är hopplösa att ha i en grupp.
Och sista är rätt så kul. Det finns de som på den punkten berättar om tidigare chefer som varit kass och velat bestämma hur man ska arbeta och ibland kommer det att chefen haft samarbetsproblem och även att alla andra också varit hopplösa att arbeta ihop med. Totalt självmord på den sökande.
Kan lova att rätt så banala frågor lockar fram en hel del om personen som söker.
Nej jag är inte HR utan chef som är med vid de flesta av mina rekryteringsbehov och blir jäkligt bra med vettiga frågor mm vid intervjuerna. Som chef i rekryteringsroll har man jäkligt stort ansvara att personen man tar in passar ihop med gruppen man redan har.
Att du varit på massa intervjuer säger en hel del om dig också vilket relativt enkla frågor snabbt bevisar. Kan man snabbt rabbla starka och svaga sidor har man troligen fått den frågan många gånger och ändå inte fått det jobb man sökt. Varför ska man då välja en sådan individ, en som går från intervju till intervju utan att få något jobb.
Eftersom du är så erfaren av rekrytering kanske du kan svara på varför det så ofta rekryteras narcissitiska latmaskar?
Personligen sett gång på gång hur personer som visar upp en glad och positiv fasad på sociala medier och när chefen är i närheten, men i realiteten ägnar arbetsdagarna åt sin mobil och prata skit om kollegor i övrigt lyckats trassla sig förbi HR-mupparna som har absolut noll koll på vad de släpat in och vi andra som sköter oss får dras med.
De mer lågmälda som gör hästjobbet och utvecklar verksamheten hamnar ständigt i skuggan.
Nu tror jag emellertid att det håller på att vända, ser fler och fler kompetenta och hårt arbetande klättra uppåt numera (utan att ha en stylad front på sociala medier).
You can talk the talk, but can you walk the walk.
Tyvärr är det bara att spela spelet med HR och flina, spela positiv och genuint intresserad av jobbet vad det än är för jobb.
Är det ett bra jobb behöver man oftast inte ens söka det utan man headhuntas till det.
Det mest förvånande är att det kan vara test på test för ett vanligt knegarjobb men till högre tjänster är det viktigare att känna rätt personer och du behöver inte göra ett jävla test itan käka lunch med HR-chefen och chefen eller en ersättare för chefen.