2018-02-21, 16:40
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinjosef
Det sorgliga är ju att deras i inkompetens leder till felrekryteringar.

Ja haha problemet är ju att den typen av människor som faktiskt kan besvara idiotfrågor är sådana man inte ska anställa. Om man kan sitta och raljera på den typen av efterblivna frågor som nämnts i trådstarten är det ju något som inte står rätt till i huvudet.
Citera
2018-02-21, 16:42
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Vad är du bra på?" -Du skulle bara ana, bruden. Jag är kritiskt tänkande och har kommit underfund med att invandringen är en invasion och ett hot mot Sverige och svenskarna som inte verkar gå att försvara sig emot. Jag skulle kunna ta till gatorna och kasta sten på riksdagen och på tidningsredaktionerna.

Skulle jag få jobbet?

Jag kan gärna säga:

Jag känner inte för att gå till jobbet vissa dagar, då vill jag bara stanna hemma.

Eller:

Vissa dagar är jag inte särskilt social, då vill jag helst inte prata med andra.

Tror detta är riktigt naturliga egenskaper som alla människor skulle kunna svara på puckofrågan "vad är du dålig på", skulle de få jobbet då tror du?
Citera
2018-02-21, 16:44
Medlem
AndersM79s avatar
Intervjun har inget med kompetens eller erfarenhet att göra, det kan de ta reda på genom ditt CV, betyg och referenser.

Intervjun går ut på att se om du är sociopat, psykopat, potentiell massmördare, totalt insnöad, uppvisar kriminellt beteende, är folkskygg eller en liknande mindre efterfrågad karaktär.

De vill helt enkelt se om de vill ha med dig att göra, oavsett kompetensen.
Citera
2018-02-21, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Jag kan gärna säga:

Jag känner inte för att gå till jobbet vissa dagar, då vill jag bara stanna hemma.

Eller:

Vissa dagar är jag inte särskilt social, då vill jag helst inte prata med andra.

Tror detta är riktigt naturliga egenskaper som alla människor skulle kunna svara på puckofrågan "vad är du dålig på", skulle de få jobbet då tror du?

Fast det där är ju inte vad du är dålig på, att du ibland inte vill gå till jobbet eller att du inte alltid är pratglad.
Citera
2018-02-21, 16:48
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Fast det där är ju inte vad du är dålig på, att du ibland inte vill gå till jobbet eller att du inte alltid är pratglad.

Uppenbarligen är det väl exempel på just dåliga egenskaper?
Citera
2018-02-21, 16:49
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
... puckofrågan "vad är du dålig på?"

"Jag har väldigt dåligt bollsinne. Det tycker jag är trist då många av mina vänner är engagerade i bollsporter av olika slag, och det skulle vara kul att kunna dela detta med dem. Men nej, jag kan inte ens träffa en golfboll, trots att den ligger still."

Detta svar visar att du är självkritisk, och har förmågan att bedöma - och avstå från - saker du inte klarar av. Samtidigt är det inget som påverkar din chans att få jobbet, såvida det inte är som just golfinstruktör eller idrottslärare.
Citera
2018-02-21, 16:50
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag förstår att du inte fattar sådant.
Man vill att de ska berätta lite om sig själva. Under denna fas så noterar man hur de framför det och inte bara vad de berättar. Dessutom märker man hur öppna de är och bör hitta felaktiga sidor hos personen.

Kan man inte berätta om goda och svaga sidor så har personen ingen självkännedom. Sådana är hopplösa att ha i en grupp.

Och sista är rätt så kul. Det finns de som på den punkten berättar om tidigare chefer som varit kass och velat bestämma hur man ska arbeta och ibland kommer det att chefen haft samarbetsproblem och även att alla andra också varit hopplösa att arbeta ihop med. Totalt självmord på den sökande.

Kan lova att rätt så banala frågor lockar fram en hel del om personen som söker.

Nej jag är inte HR utan chef som är med vid de flesta av mina rekryteringsbehov och blir jäkligt bra med vettiga frågor mm vid intervjuerna. Som chef i rekryteringsroll har man jäkligt stort ansvara att personen man tar in passar ihop med gruppen man redan har.

Att du varit på massa intervjuer säger en hel del om dig också vilket relativt enkla frågor snabbt bevisar. Kan man snabbt rabbla starka och svaga sidor har man troligen fått den frågan många gånger och ändå inte fått det jobb man sökt. Varför ska man då välja en sådan individ, en som går från intervju till intervju utan att få något jobb.

Du låter verkligen som den stereotypiske inkompetente "rekryteraren" som har dålig sjukdomsinsikt. Dessutom missar du att TS redan har ett jobb, så TS har sas redan lyckats i rekryteringsprocessen.
Citera
2018-02-21, 16:51
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen är det väl exempel på just dåliga egenskaper?

Nej. Det vore en dålig egenskap om du höll dig hemma bara för att du hade lust och sade åt folk att hålla käften när de hälsade dig med ett "god morgon".
Citera
2018-02-21, 16:52
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Nej. Det vore en dålig egenskap om du höll dig hemma bara för att du hade lust och sade åt folk att hålla käften när de hälsade dig med ett "god morgon".

Men det är ju ett ännu bättre exempel, då säger jag detta ordagrant nästa gång?

Ökar mina chanser att få jobbet? Jag är ju ärlig och allt.
Citera
2018-02-21, 17:08
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag förstår att du inte fattar sådant.
Man vill att de ska berätta lite om sig själva. Under denna fas så noterar man hur de framför det och inte bara vad de berättar. Dessutom märker man hur öppna de är och bör hitta felaktiga sidor hos personen.

Kan man inte berätta om goda och svaga sidor så har personen ingen självkännedom. Sådana är hopplösa att ha i en grupp.

Och sista är rätt så kul. Det finns de som på den punkten berättar om tidigare chefer som varit kass och velat bestämma hur man ska arbeta och ibland kommer det att chefen haft samarbetsproblem och även att alla andra också varit hopplösa att arbeta ihop med. Totalt självmord på den sökande.

Kan lova att rätt så banala frågor lockar fram en hel del om personen som söker.

Nej jag är inte HR utan chef som är med vid de flesta av mina rekryteringsbehov och blir jäkligt bra med vettiga frågor mm vid intervjuerna. Som chef i rekryteringsroll har man jäkligt stort ansvara att personen man tar in passar ihop med gruppen man redan har.

Att du varit på massa intervjuer säger en hel del om dig också vilket relativt enkla frågor snabbt bevisar. Kan man snabbt rabbla starka och svaga sidor har man troligen fått den frågan många gånger och ändå inte fått det jobb man sökt. Varför ska man då välja en sådan individ, en som går från intervju till intervju utan att få något jobb.

Eftersom du är så erfaren av rekrytering kanske du kan svara på varför det så ofta rekryteras narcissitiska latmaskar?

Personligen sett gång på gång hur personer som visar upp en glad och positiv fasad på sociala medier och när chefen är i närheten, men i realiteten ägnar arbetsdagarna åt sin mobil och prata skit om kollegor i övrigt lyckats trassla sig förbi HR-mupparna som har absolut noll koll på vad de släpat in och vi andra som sköter oss får dras med.

De mer lågmälda som gör hästjobbet och utvecklar verksamheten hamnar ständigt i skuggan.

Nu tror jag emellertid att det håller på att vända, ser fler och fler kompetenta och hårt arbetande klättra uppåt numera (utan att ha en stylad front på sociala medier).

You can talk the talk, but can you walk the walk.

Tyvärr är det bara att spela spelet med HR och flina, spela positiv och genuint intresserad av jobbet vad det än är för jobb.

Är det ett bra jobb behöver man oftast inte ens söka det utan man headhuntas till det.

Det mest förvånande är att det kan vara test på test för ett vanligt knegarjobb men till högre tjänster är det viktigare att känna rätt personer och du behöver inte göra ett jävla test itan käka lunch med HR-chefen och chefen eller en ersättare för chefen.
Senast redigerad av Fashwave 2018-02-21 kl. 17:20.
Citera
2018-02-21, 17:12
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Rekryterarna är i 99% av fallen kvinnor, mkt unga (i åldern 23-27 år), men vill trots deras ringa erfarenhet fråga mig om min livshistoria, levnadsfilosofi och syn på utveckling (jag är i 35-årsåldern). Har svårt att ta dessa svävande frågor som seriösa från en person som gått ut gymnasiet och arbetat ett fåtal år på en rekryteringsfirma (men likväl fått en fin titel som "HR-konsult" eller "Talent Manager Agent"), än mindre när det är uppenbart att de läser frågorna från ett standardformulär samt antecknar inom en ruta under frågan.

Tror det beror mycket på indoktrinerade HR-idioter som fått sitt första jobb och ska visa alla hur mycket HR-trams de kan spy ur sig. Att deras idiotiska frågor ofta har 0 med själva jobbet att göra, det är helt sekundärt.

"Vad är din största svaghet?"
KRYPTONIT! HÖHÖÖHÖÖHÖ! *garvbröl*

Förstår seriöst inte hur i helvete dessa kukfrågor ens kan vara de minsta relevanta. Varför kan man inte bara koka ner arbetet till 5 egenskaper + 5 kompetenser som krävs och sen ställa frågor kring detta?

"Tjänsten du har sökt innefattar mycket kontakt med kunder och medarbetare från andra länder. Är du bra på engelska i tal och skrift?"

"Tjänsten du har sökt innefattar mycket arbete i program XYZ. Har du erfarenhet av detta, eller liknande program?"

"Tjänsten är periodvis mycket stressig med strikta deadlines. Vad har du för erfarenhet av detta?"

etc.

Hur jävla svårt ska det vara? DÖ, HR-idioter!
Senast redigerad av Fizzlor 2018-02-21 kl. 17:21.
Citera
2018-02-21, 17:16
Medlem
Celticos avatar
Ställ dom mot väggen, för man vill absolut inte hamna på dessa PK äckliga, neg energi företag.

Jag fick frågan, hur hade du löst en konflikt på jobbet?

- Jag hade gjort som alla andra, Googlat efter det? Hur löser jag en konflikt på företaget X? Jag hade kanske också ringt BRIS och frågat efter hjälp.

Varför ska en konflikt uppstå, dom kan ju absolut inte anställa fel folk efter hela detta psyktestgenonlidandet man måste gå igenom idag?

Va hände med, tror du att du klarar av jobbet? Ser du fram emot att börja? Ok, det är ditt, ses imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in