Citat:
Är det mesta som händer i Robinson fejk eller? Började nyss kolla på säsong 5 på The Island, det är ju verkligen en helt annan sak. Där måste dom verkligen kämpa för sin överlevnad, leta mat och vatten mm. Man ser att dom lider och är insektsbitna överallt. I Robinson så ligger alla bara och latar sig och ser fräscha och fina ut. Sover dom på hotell och är framme bara när det filmas? Man börjar ju undra...
Är ju rätt uppenbart att produktionen ger dem mat. Mer mat än vi sett. På tre veckor blir man rejält klen om man delat 8 pers på en liten påse ris och en och annan kokosnöt.
Men som sagt så misstänker jag att detta handlar om att de faktiskt inte får någon riktig chans att skaffa sig mat själva. De ska ju på tävling och andra aktiviteter i produktionens regi varje dag. De är säkert tvingade att hålla sig inom en viss radie från lägret och vara tillgängliga för produktionsteamet hela tiden.
Sen finns det en brist som alla sådana överlevarprogram jag sett har gemensamt. Och det är att ska man välja en obebodd plats för ett dylikt drama så blir det en som SUGER ur överlevnadssynpunkt. Hade där funnits mat hade stället inte varit obebott helt enkelt. Det går inte att överleva a la Robinson på dessa öar för hade det gått hade det redan levt folk där.
Så jag hade tyckt att det varit mest intressant om de planterat ut mat i förväg, som deltagarna dock fick kämpa för att hitta. Allra helst planterat ätliga växter och ev djur som skulle bli en del av faunan att samla och jaga, men jag antar att det kan vara rätt skadligt för ekosystemet där. I andra hand att man placerar ut gömmor med mat som deltagarna måste hitta om de vill äta. Och som förekommit förut, att de får några tamdjur som de får välja om de vill ha mjölk/ägg ifrån eller slå ihjäl och äta upp.
Dom blev av med samtliga fiskenät dom hade vid någon dålig byteshandel. Hörde inte någon som blev upprörd över att deras enda chans att få fisk försvann. Man kan ju gissa varför.