Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-20, 01:57
  #1
Medlem
Tjenare!

Detta är mest en fråga till alla här på flashback som började snusa efter ni hade fyllt 18 år.

Varför började ni efter ni hade fyllt 18? (Antar att många kommer svara något liknande som: "För att jag rökte förut."

Men alla olika typer utav svar är välkomna!
Citera
2018-02-20, 02:07
  #2
Medlem
Det är nog så att många rökare har gått över till snus, ser inte riktigt vitsen med att vuxna människor skulle börja med tobak i dagens läge om man inte använt det som ung.
Citera
2018-02-20, 02:25
  #3
Medlem
wildhassans avatar
Jag tänker inte specificera mitt svar men jag har i nyligen gått över till snus p.g.a hälsofördelar efter ett till-och-från rökande på 7 år.
Citera
2018-02-20, 10:11
  #4
Medlem
TheHedges avatar
Började i 1:an på gymnasiet, hockeyspelare och snusare i klassen så pga att andra gjorde det och njöt så tänkte jag varför inte, aldrig varit ett fan av att röka så snus blev intressant helt enkelt. Och utan att må dåligt/spy som andra snacka om när de tog sin första prilla så fastna jag för det. Något jag lite halvt ångrar då jag mer eller mindre är beroende och har försökt sluta men alltid fallit tillbaka med tanken ”det skulle sitta jävligt fint med en prilla nu”

Så om du nyss fyllt 18 och går i tankarna att börja så låt bli. Spara hellre undan 100kr/ i månaden och gör något roligt istället för pengarna
Citera
2018-02-20, 11:46
  #5
Medlem
2560ps avatar
Jobbade med en engelsman en gång i tiden, rätt vad det var började han snusa. Jag frågade varför, "tja, jag är över 40 nu, så det är väl på tiden!" svarade han. Rätt bisarrt.
Citera
2018-02-20, 11:47
  #6
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Det är nog så att många rökare har gått över till snus, ser inte riktigt vitsen med att vuxna människor skulle börja med tobak i dagens läge om man inte använt det som ung.

Jag började röka pipa (om än något sporadiskt) i 30-årsåldern. En njutning och smakresa jag tycker fler borde ta sig för.

Att bruka tobak är inte samma sak som att missbruka tobak, som de flesta idag tycks göra. Den nedriga cigaretten som ersatte allt det angenäma med rökning till att bli en snabb nikotinfix, och snuset som gått från en behaglig lyx man unnade sig då och då i samband med måltider till ett nikotinstinn gift man ska utsätta kroppen för dygnets alla timmar.

Ursäkta OT.
Citera
2018-02-20, 13:51
  #7
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag började röka pipa (om än något sporadiskt) i 30-årsåldern. En njutning och smakresa jag tycker fler borde ta sig för.

Att bruka tobak är inte samma sak som att missbruka tobak, som de flesta idag tycks göra. Den nedriga cigaretten som ersatte allt det angenäma med rökning till att bli en snabb nikotinfix, och snuset som gått från en behaglig lyx man unnade sig då och då i samband med måltider till ett nikotinstinn gift man ska utsätta kroppen för dygnets alla timmar.

Ursäkta OT.

för de flesta kanske det är så, men jag förbrukar kanske en dosa på tre dagar numera. efter måltider och mellanmål, samt morgon och kväll. till en början minskade jag av hälsoskäl, men nu finner jag det faktiskt mycket mer njutbart med denna snushushållning.

piprökning associerar jag med fotölj, inomhus. känns oförenligt med de flesta svenskars bostadssituation. hur funkar det för dig? röker du ute? är du en hipster?
Citera
2018-02-20, 14:04
  #8
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
för de flesta kanske det är så, men jag förbrukar kanske en dosa på tre dagar numera. efter måltider och mellanmål, samt morgon och kväll. till en början minskade jag av hälsoskäl, men nu finner jag det faktiskt mycket mer njutbart med denna snushushållning.

piprökning associerar jag med fotölj, inomhus. känns oförenligt med de flesta svenskars bostadssituation. hur funkar det för dig? röker du ute? är du en hipster?

Jag röker både inne och ute, vad som faller andan och tillfället på. Oftast röker jag under en promenad.

Jag tror inte jag är en hipster. Jag har bara flanellskjorta när jag jagar. Jag har aldrig ägt en sotarmössa. Jag har aldrig bryggt en öl. Jag bor i en liten håla i södra Sverige och inte på Södermalm. Jag har aldrig haft skägg. Jag har märkt att vissa hipsters maler eget kött och gör högtravande hamburgare, det gör jag också. Och så gillar jag lite hipsteraktiga motorcyklar av café-räcer stuk. Och så röker jag pipa då.

Kanske delar jag en del egenheter med hipstern. Kanske gör det mig till hipster. Fan vet.
Citera
2018-02-20, 14:15
  #9
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag röker både inne och ute, vad som faller andan och tillfället på. Oftast röker jag under en promenad.

Jag tror inte jag är en hipster. Jag har bara flanellskjorta när jag jagar. Jag har aldrig ägt en sotarmössa. Jag har aldrig bryggt en öl. Jag bor i en liten håla i södra Sverige och inte på Södermalm. Jag har aldrig haft skägg. Jag har märkt att vissa hipsters maler eget kött och gör högtravande hamburgare, det gör jag också. Och så gillar jag lite hipsteraktiga motorcyklar av café-räcer stuk. Och så röker jag pipa då.

Kanske delar jag en del egenheter med hipstern. Kanske gör det mig till hipster. Fan vet.

nä, du är friad från alla misstankar. maler mitt eget viltkött gör jag också. men har du försökt sälja en bostad som varit utsatt för frekvent piprökning?
Citera
2018-02-20, 14:27
  #10
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nä, du är friad från alla misstankar. maler mitt eget viltkött gör jag också. men har du försökt sälja en bostad som varit utsatt för frekvent piprökning?

Min piprökning är inte frekvent. Det blir max ett par gånger i veckan. Oftast inte mer än 5-6 ggr per månad. Och som sagt oftast på promenad.

Piprök sätter sig faktiskt inte heller så illa som ex. cigarröken gör.

Men som svar på frågan så har jag inte försökte sälja mitt hus, nej. Det dröjer nog också. Jag får väl låna en ozongenerator av brandkåren om det vill sig illa
Citera
2018-02-21, 16:02
  #11
Medlem
AA-suiteds avatar
Har aldrig hört talas om någon som börjar snusa efter att de har fyllt 18 om det inte rör sig om att byta ut cigg för snus i "harm reduction"-syfte. Har däremot hört om en eller två kompis kompis farmors grannes katts brorsas osv. osv. som började röka efter de hade fyllt 18 eftersom deras föräldrar hade varit strikta och de nu ville prova på sin nya frihet. Finns säkert liknande historier angående snus. Har du nyss fyllt 18 och funderar på att börja eller? Ett tips som ditt framtida jag kommer tacka dig för är att avstå.
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2018-02-21 kl. 16:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback