2018-02-20, 07:45
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Smart o skriva ut advokatfirmans namn, då kanske de ser att du skrivit här innan du kommer...har aldrig jobbat på en advokatbyrå men fick lite skämskudde känslor när jag läste förslagen. Pinsamt att klä sig som verkställande direktör när man bara är en löneslav och assistent. Du kommer typ ses som du leker viktig. Hade tagit på mig chinos och skjorta och rena snygga skor. Aldrig att jag kommit dit i kostym. Hade skämts som fan för det.

Känns som du är typ 22 år och klär upp dig över öronen för att du ska bli telefonförsäljare. No offense liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Känns som att du aldrig har sökt jobb på en advokatbyrå eller något liknande? Mycket konservativ bransch.

Hade han sökt jobb som ingenjör hade det varit en helt annan femma.
Känns snarare som att personen aldrig sökt ett tjänstemannajobb. Att gå i minst kavaj är ju standard och är det en juristbyrå är ju kostym givet.

Att klä sig i kostym är inget märkvärdigt idag.
Citera
2018-02-20, 09:08
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Känns snarare som att personen aldrig sökt ett tjänstemannajobb. Att gå i minst kavaj är ju standard och är det en juristbyrå är ju kostym givet.

Att klä sig i kostym är inget märkvärdigt idag.

Det beror väl på bransch. I IT-branschen sticker man ut i kostym, särskilt med slips.
Citera
2018-02-20, 09:27
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det beror väl på bransch. I IT-branschen sticker man ut i kostym, särskilt med slips.
Det beror absolut på bransch men om man söker ett hyfsat tjänstemannjobb inom IT så skulle jag blir förvånade om man anses vara alltför skum om man dyker upp i kostym (med/utan slips). Sen kanske man inte bär det i jobbet men till intervjun känns det ju inte särskilt konstigt.

Om jag skulle anställa en PL inom IT tex så skulle jag inte höja på ögonbrynen om personen jag intervjuade kom i kostym. Skulle mer reagera på om den kom i jeans och T-shirt.

Jo jag vet att vissa försöker försvara ett dåligt klädval med att det är kompetens man köper och en kompetent människa behöver inte "spöka ut sig" för att försöka få respekt men det är ett resonemang jag tycker haltar. Att visa respekt för sin omgivning kan man göra ändå och kläder har inget med hur kompetent man är.

Med det sagt så skulle jag inte avskriva någons kompetens grundat på dåligt klädval men jag skulle ifrågasätta deras sociala förmåga och fundera på om det är en person jag skulle vilja ha hos kund/representation osv.

Sen tycker jag det är tråkigt att man överlag är så rädd för att klä sig fint numera. Tänk förr då hade bönder och varenda skomakare skjorta, kavaj/väst och hatt.
Citera
2018-02-20, 09:33
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det beror absolut på bransch men om man söker ett hyfsat tjänstemannjobb inom IT så skulle jag blir förvånade om man anses vara alltför skum om man dyker upp i kostym (med/utan slips). Sen kanske man inte bär det i jobbet men till intervjun känns det ju inte särskilt konstigt.

Om jag skulle anställa en PL inom IT tex så skulle jag inte höja på ögonbrynen om personen jag intervjuade kom i kostym. Skulle mer reagera på om den kom i jeans och T-shirt.

Jo jag vet att vissa försöker försvara ett dåligt klädval med att det är kompetens man köper och en kompetent människa behöver inte "spöka ut sig" för att försöka få respekt men det är ett resonemang jag tycker haltar. Att visa respekt för sin omgivning kan man göra ändå och kläder har inget med hur kompetent man är.

Med det sagt så skulle jag inte avskriva någons kompetens grundat på dåligt klädval men jag skulle ifrågasätta deras sociala förmåga och fundera på om det är en person jag skulle vilja ha hos kund/representation osv.

Sen tycker jag det är tråkigt att man överlag är så rädd för att klä sig fint numera. Tänk förr då hade bönder och varenda skomakare skjorta, kavaj/väst och hatt.

Ja, på intervju är det inte så konstigt att ha kostym, det håller jag med om och det är väl inte så att det är negativt att ha det annars heller, men på många platser sticker man ut en del med kostym. Det är i alla fall min erfarenhet, sen har jag förstås inte erfarenhet från hela IT-branschen. Det skiljer säkert en del mellan storstad och landsbygd t.ex. och mellan olika sektorer. Har man kunder inom finans är läget förstås ett helt annat än om man har kunder inom industrin.
Citera
2018-02-20, 09:53
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, på intervju är det inte så konstigt att ha kostym, det håller jag med om och det är väl inte så att det är negativt att ha det annars heller, men på många platser sticker man ut en del med kostym. Det är i alla fall min erfarenhet, sen har jag förstås inte erfarenhet från hela IT-branschen. Det skiljer säkert en del mellan storstad och landsbygd t.ex. och mellan olika sektorer. Har man kunder inom finans är läget förstås ett helt annat än om man har kunder inom industrin.
Då delar vi uppfattning ganska väl skulle jag säga. Jag sitter själv som tjänsteman utan produktion men det är i regel ingen som går i kavaj på daglig basis utan förekommer sporadiskt eller när något speciellt är på gång.
Citera
2018-02-20, 11:37
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Klänning funkar också, om du är mer mörk i hyn och tvåkönad så kan du nog ta hem det även i jeans.

Om man är "tvåkönad" kan man väl knappast bli kallad till intervju på en (seriös) advokatbyrå?
Citera
2018-02-20, 11:55
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossantosd
Grymt! Får bli en marinblå eller grå kostym då med svarta skor och vit skjorta!

Låter perfekt.
Citera
2018-02-20, 12:08
Medlem
Katzyns avatar
Så propert du kan utan att ge dig in på högtidsklädsel.

Det må vara hänt att du kanske inte måste vara hela vägen ditupp varje dag på jobbet som assistent, men på arbetsintervjun ska du klä dig ett par hack över hur du tror att man klär sig till vardags på den arbetsplatsen.
Citera
2018-02-20, 12:57
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Rätt fascinerande att du inte har bättre koll än så nära tolvslaget dagen innan. Säger en hel del.

Vågar man gissa på en 90-talist?
Citera
2018-02-20, 13:13
Medlem
Har alltid själv på mig något bekvämt, typ chinos och någon diskret Långsleev tröja eller typ piké. Har aldrig fått nobben pga min klädsel. Så länge det inte är typ mjukiskläder eller smutsigt eller hål tror jag det är lugnt. Sedan när du väl jobbar får man hålla sig till dresskoden.

Möter advokater, jurister, arkitekter och höga chefer dagligen och bara de gåpåiga "säljarna" har kostym idag. Kanske en och annan mäklare. Jeans eller chinos samt skjorta eller stilren tjocktröja har de flesta. En och annan har en kavaj.
Citera
2018-02-20, 14:27
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Har alltid själv på mig något bekvämt, typ chinos och någon diskret Långsleev tröja eller typ piké. Har aldrig fått nobben pga min klädsel. Så länge det inte är typ mjukiskläder eller smutsigt eller hål tror jag det är lugnt. Sedan när du väl jobbar får man hålla sig till dresskoden.

Möter advokater, jurister, arkitekter och höga chefer dagligen och bara de gåpåiga "säljarna" har kostym idag. Kanske en och annan mäklare. Jeans eller chinos samt skjorta eller stilren tjocktröja har de flesta. En och annan har en kavaj.

Kul för dig att du "aldrig fått nobben" trots att du klär dig som Alfons Åbergs farsa när du går på intervju, men det säger inte så mycket. Är du IT-guru kan du gå dit naken och ändå få jobbet i vissa fall. På en ung startup kan kostym vara rent destruktivt då det signalerar att man inte passar in.

Generellt handlar det om att visa respekt för företaget och situationen. Är det ett "kostymföretag" bär man kostym oavsett position man intervjuar för. Vissa verkar se kostym som någon form av högtidsklädsel numera. Det är det inte. När man jobbat dagligen i kostym i några år tänker man inte ens på det och ser man då någon lallare glida in i chinos och tröja på intervju undrar man om personen verkligen är seriös.
Senast redigerad av mrtowlie 2018-02-20 kl. 14:30.
Citera
2018-02-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242

Menar du att du aldrig har fått nobben? Om nej, hur vet du att kläderna inte spelat in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in