2018-02-19, 23:30
Medlem
Tja!
Ska på intervju på Lindahls advokatfirma imorgon och är lite kluven. Sökt tjänsten som juristassistent och har ingen aning om hur man ska klä sig. Kostym som gäller? Eller skjorta och jeans?
Hjälp!
Citera
2018-02-19, 23:32
Medlem
Skjorta och jeans på en advokatfirma? Jag hoppas du skojar.
Citera
2018-02-19, 23:37
Medlem
AndersM79s avatar
På advokatbyrå är det en sober kostym med vit skjorta och diskret slips som gäller, den senare helst knuten med double Windsor-knut. Glöm inte att putsa skorna.
Citera
2018-02-19, 23:39
Medlem
321js avatar
Klä dig som de klär sig.

https://www.lindahl.se/se/medarbetare/?pageIndex=5
Citera
2018-02-19, 23:40
Medlem
Rätt fascinerande att du inte har bättre koll än så nära tolvslaget dagen innan. Säger en hel del.
Citera
2018-02-19, 23:42
Medlem
Ni tycker inte det är för mycket? De klär ju sig så då de är advokater. Jag blir ju bara juristassistent, därav tveksamheten!
En svart kostym, svarta kostymbyxor med vit skjorta å vit näsduk samt näsduk bör alltså gå vägen?
Citera
2018-02-19, 23:44
Medlem
Du bör sova nu så att du är pigg inför intervjun.

Klädseln på Lindahls kontor är oftast kostym med eller utan slips.

Klänning funkar också, om du är mer mörk i hyn och tvåkönad så kan du nog ta hem det även i jeans.
Citera
2018-02-19, 23:47
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossantosd
Ni tycker inte det är för mycket? De klär ju sig så då de är advokater. Jag blir ju bara juristassistent, därav tveksamheten!
En svart kostym, svarta kostymbyxor med vit skjorta å vit näsduk samt näsduk bör alltså gå vägen?

Svart kostym är egentligen bara för begravning, även om klädkoderna lättats de senaste decennierna. Har du en mörkblå eller antracitgrå så är det att föredra, men annars ja; ta kostymen men skippa näsduken.
Citera
2018-02-20, 00:03
Medlem
Grymt! Får bli en marinblå eller grå kostym då med svarta skor och vit skjorta!
Citera
2018-02-20, 00:40
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossantosd
Tja!
Ska på intervju på Lindahls advokatfirma imorgon och är lite kluven. Sökt tjänsten som juristassistent och har ingen aning om hur man ska klä sig. Kostym som gäller? Eller skjorta och jeans?
Hjälp!

Smart o skriva ut advokatfirmans namn, då kanske de ser att du skrivit här innan du kommer...har aldrig jobbat på en advokatbyrå men fick lite skämskudde känslor när jag läste förslagen. Pinsamt att klä sig som verkställande direktör när man bara är en löneslav och assistent. Du kommer typ ses som du leker viktig. Hade tagit på mig chinos och skjorta och rena snygga skor. Aldrig att jag kommit dit i kostym. Hade skämts som fan för det.

Känns som du är typ 22 år och klär upp dig över öronen för att du ska bli telefonförsäljare. No offense liksom.
Citera
2018-02-20, 01:02
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Smart o skriva ut advokatfirmans namn, då kanske de ser att du skrivit här innan du kommer...har aldrig jobbat på en advokatbyrå men fick lite skämskudde känslor när jag läste förslagen. Pinsamt att klä sig som verkställande direktör när man bara är en löneslav och assistent. Du kommer typ ses som du leker viktig. Hade tagit på mig chinos och skjorta och rena snygga skor. Aldrig att jag kommit dit i kostym. Hade skämts som fan för det.

Känns som du är typ 22 år och klär upp dig över öronen för att du ska bli telefonförsäljare. No offense liksom.

Så där tycker vi alla innan vi upplevt branscherna där klädkoder existerar. Trodde för 10 år sedan att jeans och huvtröja var ”the shit” och hade aldrig kunnat tänka mig bära kostym. Idag bör jag kostym eller kavaj/chinos på jobbet och det känns hur naturligt som helst.
Citera
2018-02-20, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666

Känns som att du aldrig har sökt jobb på en advokatbyrå eller något liknande? Mycket konservativ bransch.

Hade han sökt jobb som ingenjör hade det varit en helt annan femma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in