Citat:
Ursprungligen postat av
miklon
Det beror väl på bransch. I IT-branschen sticker man ut i kostym, särskilt med slips.
Det beror absolut på bransch men om man söker ett hyfsat tjänstemannjobb inom IT så skulle jag blir förvånade om man anses vara alltför skum om man dyker upp i kostym (med/utan slips). Sen kanske man inte bär det i jobbet men till intervjun känns det ju inte särskilt konstigt.
Om jag skulle anställa en PL inom IT tex så skulle jag inte höja på ögonbrynen om personen jag intervjuade kom i kostym. Skulle mer reagera på om den kom i jeans och T-shirt.
Jo jag vet att vissa försöker försvara ett dåligt klädval med att det är kompetens man köper och en kompetent människa behöver inte "spöka ut sig" för att försöka få respekt men det är ett resonemang jag tycker haltar. Att visa respekt för sin omgivning kan man göra ändå och kläder har inget med hur kompetent man är.
Med det sagt så skulle jag inte avskriva någons kompetens grundat på dåligt klädval men jag skulle ifrågasätta deras sociala förmåga och fundera på om det är en person jag skulle vilja ha hos kund/representation osv.
Sen tycker jag det är tråkigt att man överlag är så rädd för att klä sig fint numera. Tänk förr då hade bönder och varenda skomakare skjorta, kavaj/väst och hatt.