Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 18:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
Tja!

Jag är inne på samma spår. Har tänkt söka in till Systemvetenskap i LiU, GU, och i SU. SU har både Systemvetenskap och Affärssystem och tjänstedesign som lockar mig mer då jag gillar ekonomi.

Har du fått någon info om städerna som går att jämföra, och väga för- och nackdelar med respektive?

Har väldigt svårt att bestämma mig. Jag antar att kvaliteten på utbildningarna står sig lika (eller? går inte att få så mkt info) men man vill ju också att det skall vara en bra institution med lite fest osv.

Tacksam för all info!!


LiU fördelar är ju ett mycket mer aktivt studentliv såklart, har fattat det som att GU inte har riktigt lika mycket studentfester och så vidare.

Sedan programmerar man i olika språk på de universiten, inget som stör mig då jag ska göra det på fritiden också. SU har jag helt sållat bort då det verkar som att många är missnöjda med Universitetet
Citera
2018-02-21, 18:20
  #14
Medlem
Vad du eventuellt lär dig spelar mindre roll. Det hela handlar om att du kan
visa för blivande arbetsgivare att du har förmågan att lära dig.
Dom mesta kunskaperna förvärvar man på arbetsplatsen men
det kan vara bra att ha perspektiv och något att referera till.
Det här gäller om du efter utbildningen vill söka dig utanför
universitetsvärden men om du siktar på att bli forskare eller liknande
kan det spela roll vilken skola du väljer och vad dom har för inriktning.
Citera
2018-02-21, 18:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Vad du eventuellt lär dig spelar mindre roll. Det hela handlar om att du kan
visa för blivande arbetsgivare att du har förmågan att lära dig.
Dom mesta kunskaperna förvärvar man på arbetsplatsen men
det kan vara bra att ha perspektiv och något att referera till.
Det här gäller om du efter utbildningen vill söka dig utanför
universitetsvärden men om du siktar på att bli forskare eller liknande
kan det spela roll vilken skola du väljer och vad dom har för inriktning.

Ja precis, så i mitt fall kvittar det med andra ord. Enda är väl att kika på vilka kurser GU har utöver programkurserna, om man ska läsa till extra programmering typ.
Citera
2018-02-21, 18:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Vad du eventuellt lär dig spelar mindre roll. Det hela handlar om att du kan
visa för blivande arbetsgivare att du har förmågan att lära dig.
Dom mesta kunskaperna förvärvar man på arbetsplatsen men
det kan vara bra att ha perspektiv och något att referera till.
Det här gäller om du efter utbildningen vill söka dig utanför
universitetsvärden men om du siktar på att bli forskare eller liknande
kan det spela roll vilken skola du väljer och vad dom har för inriktning.

Nja. Det du skriver brukade vara sant. Men numera så ger faktiskt utbildningarna genuina grundkunskaper när det gäller programmering.

Det handlar inte enbart om ett kvitto som bevisar att en person kan slutföra en uppgift.

Idag så tror arbetsgivarna att du faktiskt kan saker efter en utbildning. Inte att du möjligtvis kan lära dig nya saker.

Hur skulle det annars vara möjligt för en nyexaminerad systemutvecklare att få 40k/mån med tillsvidare anställning utan att behöva bevisa sin kompetens?

Men oavsett GU eller LiU... spelar ingen roll. Välj den utbildning som ger rätt innehåll. Om fyra år så kanske allt gått i mixern igen.

När det gäller studentlivet med overall och kårköret så kanske LiU vinner, men Göteborg är Göteborg. Ska du arbeta i Göteborg efter examen så kan du få praktik i Göteborg under studietiden, detta ger dig fördelar. Programmen i Göteborg kommer antagligen ge dig scenarion baserade på företag baserade i Göteborg... etc.
Citera
2018-02-22, 17:29
  #17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.03-inlägg raderade. Frågeställningen framgår tydligt i rubriken och import av indiska systemutvecklare faller inte inom svarsfrekvensen. Vänligen håll er till ämnet.

/Mod.
Citera
2018-02-22, 22:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linusberg
LiU fördelar är ju ett mycket mer aktivt studentliv såklart, har fattat det som att GU inte har riktigt lika mycket studentfester och så vidare.

Sedan programmerar man i olika språk på de universiten, inget som stör mig då jag ska göra det på fritiden också. SU har jag helt sållat bort då det verkar som att många är missnöjda med Universitetet


Okej cool! Jag har också läst mkt negativt om DSV i SU men de flesta kommentarerna är +5 år gamla, tänker om det eventuellt har blivit bättre på sistone. Jag bor i Stockholm men väljer ju såklart också bort det om det fortfarande har dålig status. Vad jag har förstått finns det knappt något festliv där heller!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback