2018-02-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
På vilket sätt är det ett stort minus? Jag hoppas att folk öppnar kapitalförsäkringar som en långsiktig investering.
Har andra mäklare samma inlåsningstid?
Under 1 års tid kan mycket ändras i ens liv och om pengarna är låsta är det alltid en stor risk.
Citera
2018-03-01, 16:06
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Har andra mäklare samma inlåsningstid?
Avanza, Nordnet ingen problem
Citera
2018-03-02, 08:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Ja, men det betyder antagligen att du har valt courtageklass "Fast pris".
Då kommer du vara tvungen att punga ut 99kr i courtage trots att du handlar aktier för 3kr.

I mitt exempel så handlar det om courtageklass "Mini"

Varför utgår du från courtageklassen som endast är passande för köp upp till 4000kr för uträkningen av ett köp i miljonklassen?

Vinklat inlägg i nackdel för avanza.
Citera
2018-03-02, 08:17
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Det där stämmer ju inte. Avanza har 99 kr i fast pris. Jag handlar för miljonbelopp och betalar 99 kr. Utlandshandeln är värre. Där är courtaget rörligt och valutaberoende vilket blir typ 1800 kr på 450.000.

En annan sak, betalar man källskatt i en kapitalförsäkring om man handlar aktier i utlandet?

Källskatt betalar du på utdelningar från utlandet men inte för vinst vid försäljning. Det kanske skiljer sig mellan länder men Sverige och usa har ett avtal om detta.

Har man mycket utdelningar från usa lönar det sig med kf även om det tar tid att få tillbaks då du annars bara kan kvitta mot schablonskatten du betalar för ditt isk. Resten av källskatten ser du aldrig igen med ett isk så då är det ju ok att vänta. Visst, 3 år men du får ju pengarna iaf.

Du kan dessutom ha lån vars ränta du vill använda för att kvitta mot schablonen. Går väl inte att kvitta två gånger.
Senast redigerad av Bbobi 2018-03-02 kl. 08:25.
Citera
2018-03-02, 09:29
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Avanza, Nordnet ingen problem

Jag ringde Nordnet nyss. De har inlåsning ett år de med. Varför snackar du skit?
Citera
2018-03-02, 10:13
Medlem
Citat:
Jag ringde Nordnet nyss. De har inlåsning ett år de med. Varför snackar du skit?

Inlåsningen på Nordnet gäller för 1000kr för att kunna täcka upp för skatten.
Om inget ändrats sedan jag startade min KF vilket var några år sedan iofs.

Är hela insatta kapitalet inlåst första året hos Nordea?
Citera
2018-03-02, 10:45
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Inlåsningen på Nordnet gäller för 1000kr för att kunna täcka upp för skatten.
Om inget ändrats sedan jag startade min KF vilket var några år sedan iofs.
Helt korrekt

Citat:
Är hela insatta kapitalet inlåst första året hos Nordea?
Ja
Citera
2018-03-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Helt korrekt

Ja

Ja det är ju ett minus helt klart. Känns lite stelbent ala storbank eller nåt.

Courtaget och hanteringen av källskatt är lite lockande dock. Kan Nordea utveckla tjänsten så kan det bli intressant.
Citera
2018-03-03, 12:10
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ja det är ju ett minus helt klart. Känns lite stelbent ala storbank eller nåt.

Courtaget och hanteringen av källskatt är lite lockande dock. Kan Nordea utveckla tjänsten så kan det bli intressant.

Varför är det ett klart minus? Investera aldrig pengar på börsen om du behöver dem inom ett år. Är 0% källskatt och 0,06% courtage (en fjärdedel av Avanza och Nordnet) LITE lockande?
Senast redigerad av Centauri 2018-03-03 kl. 12:12.
Citera
2018-03-03, 22:17
Medlem
Citat:
Varför är det ett klart minus? Investera aldrig pengar på börsen om du behöver dem inom ett år. Är 0% källskatt och 0,06% courtage (en fjärdedel av Avanza och Nordnet) LITE lockande?

på dig själv din korkade newbie.

Ja det är LITE lockande. Av vad jag sett av tjänsten så är det inget som lockar förutom courtaget och hanteringen av källskatten faktiskt.

Hur ser Nordeas version av Nordnets knockoutlån ut tex? Courtage inom PB osv? Det lär du få kolla upp antar jag..

Nordnet har fö haft full återbetalning av källskatt sedan KF infördes som möjlighet vad jag vet. Det tar onödig tid helt klart och det är ju snällt av Nordea att täcka upp tillfälligt där.. men sen då?

Är man inte nöjd med tjänsten så får man snällt dröja ett helt jävla år på att kunna rösta med fötterna??

Och ja, jag betalar gärna lite mer i ena änden om jag får tillbaka ännu mer i andra.
Citera
2018-07-27, 21:00
Medlem
Ni som har utländska aktier på KF i Nordea. Får ni notis när ni får tillbaka er källskatt eller får man kolla detta själv? Avanza har ju det bra med notiser men likt andra vill jag ha lågt courtage och få tillbaka källskatten snabbt för att återinvestera.
Citera
2018-09-08, 12:35
Medlem
Hej,

Jag har haft 3 st utdelningar på utländska aktier inom min kapitalförsäkring på nordea. Värdlandet i fråga har haft 15% i källskatt enligt gällande dubbelbeskattningsavtal med Sverige, och mycket riktigt har ett belopp om 15% krediterats/debiterats vid sida om utdelningen.

Det finns inte + / - tecken - och även ingen saldoberäkning i kanten - så det är mycket svårt att avgöra om det är en kreditering eller debitering.

Som det ser ut nu - på ytan - så har jag blivit direktersatt med 15% samtidigt som jag har fått utdelningen. Värdländerna har varit Norge, Finland och USA.

Detta känns helt unikt då Nordea på Twitter skriver att det är "inom 6 veckor" och t.ex. Nätmäklarna tar 3 år på sig. SAMTIDIGT så _stämmer det_ enligt Nordeas beskrivning av sin Kapitalförsäkring här:

https://www.nordea.se/privat/produkter/forsakringar/framtidskapital-pension.html#tab=Om-Framtidskapital

Vidare - om det belopp som jag ser i transaktionslistan (som inte går avgöra om det är minus eller plus...) istället är en debitering, så har det i varje fall för mig _inte_ kommit någon ytterligare kreditering inom 6 veckor.

Ett jävla pussel.

Alltså, det är ju absolut världsklass att man är så snabb med återbetalning och har Sveriges lägsta courtage - men det är lite dimmigt.

Min fråga till er som har Nordea Kapitalförsäkring samt har fått utländska utdelningar inom kapitalförsäkringen:

När kom Återföringen? Vad "heter transaktionen" i listan?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in