2018-02-19, 17:46
Medlem
Hej,

Såg att jag fick utdelning från ett tyskt bolag i min kapitalförsäkring med full utdelning - dvs ingen källskatt drogs.

Detta är extremt fördelaktigt då jag ej behöver vänta i flera år på att källskatten kommer tillbaka.

Antar att Nordea står för skatten och kräver tillbaka pengarna i efterhand utan att det påverkar sparare.

Varför gör inte andra banker likadant?
Citera
2018-02-19, 18:00
Medlem
Flaskhalsats avatar
För att...... Det kostar pengar? Varför göra något när man kan välta över det på kunden?
Citera
2018-02-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
För att...... Det kostar pengar? Varför göra något när man kan välta över det på kunden?

Okej, om det nu kostar massa pengar. Varför gör Nordea det då?
Citera
2018-02-19, 18:24
Medlem
Så Nordea har 0,06% i courtage och drar ingen källskatt på utländsk aktieutdelning. Varför marknadsför de inte denna deal? Det är långt bättre än andra banker. Jag använder Nordnet och fick vänta tre år på att få tillbaka källskatten.
Senast redigerad av Koshar1 2018-02-19 kl. 18:27.
Citera
2018-02-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Hej,

Såg att jag fick utdelning från ett tyskt bolag i min kapitalförsäkring med full utdelning - dvs ingen källskatt drogs.

Detta är extremt fördelaktigt då jag ej behöver vänta i flera år på att källskatten kommer tillbaka.

Antar att Nordea står för skatten och kräver tillbaka pengarna i efterhand utan att det påverkar sparare.

Vilket bolag? Det kan ju ha varit en "Return of paid capital"
https://www.investopedia.com/terms/r/returnofcapital.asp
Citera
2018-02-20, 02:42
Medlem
wildhassans avatar
ja? vilket bolag?
Citera
2018-02-20, 12:35
Medlem
Siemens. Utdelning den 5 februari.
Senast redigerad av Ignoramibus 2018-02-20 kl. 12:41.
Citera
2018-02-21, 09:47
Medlem
Va???? Står nordea för källskatten på samtliga utdelande aktier? Om detta stämmer måste avanza o nordnet kontra med samma erbjudande kommer bli massflykt till nordea. För en utdelnings investerare är ju detta guld.
Citera
2018-02-21, 09:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej,

Jag tillför tråden lite kunskap:
Hur beskattas utdelningar på en kapitalförsäkring?

De utdelningar som du får på din kapitalförsäkring beskattas inte med 30 % som de annars gör på till exempel ett aktie-och fondkonto eftersom kapitalförsäkringen schablonbeskattas. De ingår istället i kontots värde.

Om du har utländska aktier som ger utdelning kommer utländsk källskatt att dras direkt vid utdelningstillfället. Vanligtvis är den utländska källskatten 15 %, men procentsatsen är beroende på vilket beskattningsavtal Sverige har med olika länder.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-en-kapitalforsakring.html#hur-beskattas-utdelningar-pa-en-kapitalforsakring
Citera
2018-02-21, 10:01
Medlem
Nordea kapitalförsäkring framtid vad gäller? Dom drar ingen källskatt alls eller du får tillbaka den inom 6 veckor? Gäller detta usa aktier också? Klarhet i detta tack om detta stämmer kan avanza och nordnet dra åt helvete där får du vänta 3 år på källskattens återbetalande.
Citera
2018-02-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shobren99
Nordea kapitalförsäkring framtid vad gäller? Dom drar ingen källskatt alls eller du får tillbaka den inom 6 veckor? Gäller detta usa aktier också? Klarhet i detta tack om detta stämmer kan avanza och nordnet dra åt helvete där får du vänta 3 år på källskattens återbetalande.

Ja, Nordea kapitalförsäkring framtid. Den drogs inte alls. De sa tidigare att jag skulle få tillbaka den inom 6 veckor men jag upptäckte att när det var dags för utdelning så fick jag hela beloppet direkt.
Citera
2018-02-21, 10:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, Nordea kapitalförsäkring framtid. Den drogs inte alls. De sa tidigare att jag skulle få tillbaka den inom 6 veckor men jag upptäckte att när det var dags för utdelning så fick jag hela beloppet direkt.

Har du inte läst mitt inlägg?
Det utgår bara schablonskatt på kapitalförsäkringar, allt utöver schablonskatten räknas som "skattat och klart", ingen källskatt utgår, annat än den utländska, som utlänningarna redan har dragit. Och den syns inte för dig. Jämför med ISK, bara schablonskatt alltså.

Vad är avkastningsskatt och hur räknas den ut?
På en kapitalförsäkring betalar du avkastningsskatt. Den beräknas på kontots värde per den 1/1 samt de insättningar som man gör till kontot under året. Insättningar under första halvåret räknas med till 100 % medan insättningar under andra halvåret endast räknas till 50 %. Summan man får fram multipliceras i sin tur med summan av statslåneräntan per den 30 november året innan plus 1 procentenhet. Dessutom finns en lägre gräns, ett skattegolv, på 1,25 % som man behöver ta hänsyn till. Om statslåneräntan plus de 1 procentenheterna blir lägre än 1,25 tillsammans kommer schablonintäkten automatiskt att höjas till just 1,25 %. Det sammanlagda beloppet beskattas sedan med 30 %.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-en-kapitalforsakring.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in