Hej,
Jag har haft 3 st utdelningar på utländska aktier inom min kapitalförsäkring på nordea. Värdlandet i fråga har haft 15% i källskatt enligt gällande dubbelbeskattningsavtal med Sverige, och mycket riktigt har ett belopp om 15% krediterats/debiterats vid sida om utdelningen.
Det finns inte + / - tecken - och även ingen saldoberäkning i kanten - så det är mycket svårt att avgöra om det är en kreditering eller debitering.
Som det ser ut nu - på ytan - så har jag blivit direktersatt med 15% samtidigt som jag har fått utdelningen. Värdländerna har varit Norge, Finland och USA.
Detta känns helt unikt då Nordea på Twitter skriver att det är "inom 6 veckor" och t.ex. Nätmäklarna tar 3 år på sig. SAMTIDIGT så _stämmer det_ enligt Nordeas beskrivning av sin Kapitalförsäkring här:
https://www.nordea.se/privat/produkter/forsakringar/framtidskapital-pension.html#tab=Om-Framtidskapital
Vidare - om det belopp som jag ser i transaktionslistan (som inte går avgöra om det är minus eller plus...) istället är en debitering, så har det i varje fall för mig _inte_ kommit någon ytterligare kreditering inom 6 veckor.
Ett jävla pussel.
Alltså, det är ju absolut världsklass att man är så snabb med återbetalning och har Sveriges lägsta courtage - men det är lite dimmigt.
Min fråga till er som har Nordea Kapitalförsäkring samt har fått utländska utdelningar inom kapitalförsäkringen:
När kom Återföringen? Vad "heter transaktionen" i listan?