• 1
  • 2
2006-01-24, 11:45
Medlem
Jag måste bara skriva några rader om det här med att det på sistone (?) verkar ha dykt upp en j-la massa minderåriga på opiatforumet och här (och kanske på fler ställen). Såvida det inte är poliser som ska "infiltrera" och spela dumma (man kan aldrig vara säker).
Iaf så är jag ganska oroad över detta. Jag har som inställning att en vuxen person får bestämma själv över vad han/hon vill göra med sitt liv, om han/hon vill testa droger så ok, ingen kan hindra personen ifråga eftersom man bestämmer över sitt eget liv när man är vuxen.

MEN. Det finns ju 16-åringar med VISA-kort och ännu yngre personer med Internetbank och det finns INGEN kontroll whatsoever på läkemedelssajterna angående ålder (utom på vissa enstaka, men det är sällsynt). Så minderåriga beställer kodein och tramadol och andra droger och sitter på sina pojk- alt flickrum och trycker i sig detta utan att deras föräldrar har en aning. Jag tycker jävligt synd om föräldrarna, läste senast om någon som hade en godtrogen mamma och var glad över att hon var så lättlurad (sonen/dottern hade beställt flytande tramadol). Jag tänker på om jag själv skulle få barn nån gång och de beställde knark på nätet när de var 15, fy fan alltså vad jag skulle må dåligt om jag fick reda på det. Vad jag undrar är, kan man göra något åt detta (förutom att varna om riskerna som de ändå inte verkar bry sig om)? Borde inte tullen reagera kraftigare om personen som beställt är minderårig (förutsatt att de vet om det, vilket de förstås inte gör om det inte skickas med kvitto på beställningen och den gjorts med kreditkort)?

Jag är uppriktigt upprörd och ledsen över om vi äldre här på FB drar ner minderåriga i "träsket" - tyvärr fungerar väl nätet så att det inte går att stoppa på något sätt. Men finns det INGET vi kan göra? Moderatorer? Vad säger ni? Att knarka medan man kanske ännnu inte vuxit färdigt måste ju få allvarligare konsekvenser i kroppen/hjärnan än för en vuxen, dessutom.

Jag vill hur som helst inte tillhöra "det dåliga sällskapet" som drar ner folk i skiten. Har funderat på att sluta skriva här, men jag kan ändå inte låta bli att gå hit och läsa inlägg av de personer jag tycker skriver intressanta saker, och då blir det så att jag läser dessa "ha ha, mamma vet inte att jag sitter på rummet och är hög"-inlägg på köpet.

Och nej, jag vill inte vara någon moralkärring. Men jag är såpass "gammal" att jag ser det hela i ett större perspektiv (liksom många av er andra här, gissar jag) och att fastna för kodein/tramadol/benso/whatever i 15-årsåldern är ju för fan katastrof. Tycker jag.

Som sagt, finns det fler som vill göra något åt det här och i så fall vad? Det är bra att FB är ett fritt forum, men ur dessa aspekter är det INTE bra.
Det enda jag som sagt känner går att göra i nuläget är att varna för riskerna (vilket leder till att man blir hatad och sedd som en riktig moralkärring som inte "fattar något" etc).

Någon annan som öht håller med mig i denna fråga?
Citera
2006-01-24, 11:52
Bannlyst
Håller med dig till 100%
Citera
2006-01-24, 11:56
Bannlyst
Kan till viss del hålla med dig, då jag själv har barn.

Har funderat att lämna forumet jag med och hålla mig på Bluelight, men det får framtiden avgöra...

Något som gör mig deprimerad är dock att en hel del yngre förmågor inte verkar lyssna på goda råd...nåväl...

Nu låter väl både Marilyn och jag som några gringa gamla stofiler som muttrar om "att det var minsann bättre förr", men ibland känns det f-n som så
Citera
2006-01-24, 12:08
Medlem
fitous avatar
Jag har tänkt på samma sak mycket, Själv bor jag hemma och har nog brettäat det i en tråd angående då jag beställde hem Tramadol. men jag är vuxen och bestämmer över mitt eget liv. Jag är personen som aldrig skulle vilja svika mina nära och kära men tyvärr kör jag endå på droger emellan åt.
Men det hade varit väldigt skönt ifall det fanns en tydligare åldersgräns på FB så yngre tonåringar inte blir frästade att prova droger via FB.
Citera
2006-01-24, 12:41
Medlem
cerns avatar
MARLYN!! jag garva nästan ihjäl mig av de där,De va nästan de sämsta jag har läst i hela mitt liv!
Citera
2006-01-24, 12:54
Bannlyst
Tycker det var bra skrivet jag. Håller med till 100% jag också. mvh TM
Citera
2006-01-24, 13:11
Medlem
cerns avatar
Ni som skaffar barn får väl tänka på det innan ni skaffar barn. istället för att gå in på massa drogforum å grina över "ah min son köper knark på internet kan ni hålla me mig om att de e dåligt" ni som tycker de e dåligt kan väl ta ett snack me alla barnen då så kan ni se hur dom reagerar.gnäll inte på att de e internetapotekens fel å samhället å flashback å skit!de e ni som uppfostrar kidsen håll koll på dom,ge dom lite stryk sätt in dom på hem gör nått istället för vända sig till massa andra knarkare som oss å lipa över att det finns 16åringar som knarkar,va vill du få ut av de hela stänga igen drog forumet eller?jag vet inte vad ni andra sejer men jag kan inte göra så mycket iaf.
Citera
2006-01-24, 13:19
Medlem
StorMammas avatar
Det här är en fråga som kommit upp med jämna mellanrum.

Minderåriga som knarkar gör mig orolig och upprörd. Detta är inget som jag stuckit under stol med. Men, vad man också måste lägga in i ekvationen är åring att denna 16-17 åring struntar i vad JAG anser i åldersfrågan.

..Och följdaktligen smäller i sig narkotika ändå.

Då kommer mitt starkaste argument för att drogforumen skall finnas;

Skadereducering!
Här finns information om doseringar och annat, så att överdoser inte inträffar.

Men, jag gillar inte att ungdomar drogar. Nej.

Dessutom, som förälder så anser jag att det är ens jäkla skyldighet att kolla vart barnet surfar.
( jag har en keylogger på ungarnas dator, så jag kan följa dem exakt på millimetern vad de gör. En keylogger är alltså ett program som loggar varenda tryckning på tangentbordet, så jag får veta om de chattar med något skumt etc. Hellre bryta litet emot deras integritet än att det händer något otäckt. )
Citera
2006-01-24, 13:31
Medlem
cerns avatar
ja storaMamman de e rätt de du sejer,jag vill lägga in en grejj också och det är att det finns ungdomar som INTE hänger på flashback och INTE beställer medecin på internetapotek utan dom sitter i nån kojja i skogen å trycker i sej massa tändargas å bensin istället, uppmuntrar flashback dom? NEJ verkligen inte..
Citera
2006-01-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ni som skaffar barn får väl tänka på det innan ni skaffar barn. istället för att gå in på massa drogforum å grina över "ah min son köper knark på internet kan ni hålla me mig om att de e dåligt" ni som tycker de e dåligt kan väl ta ett snack me alla barnen då så kan ni se hur dom reagerar.gnäll inte på att de e internetapotekens fel å samhället å flashback å skit!de e ni som uppfostrar kidsen håll koll på dom,ge dom lite stryk sätt in dom på hem gör nått istället för vända sig till massa andra knarkare som oss å lipa över att det finns 16åringar som knarkar,va vill du få ut av de hela stänga igen drog forumet eller?jag vet inte vad ni andra sejer men jag kan inte göra så mycket iaf.

Jag har inga egna barn så jag har ingen anledning att bry mig egentligen om man nu resonerar som du gör. Tycker bara det är oroande med minderåriga som brukar droger tack vare tips från folk på FB. Men tycker du att det roligt så varsågod. Vilka barn menar du att jag ska ta ett snack med? Och tror du att stryk hjälper? Det tror inte jag, tyvärr.

Nej, jag vill inte att drogforumet ska stänga, jag vill att vi som är lite äldre och brukar/har brukat droger ska vara tydligare med riskerna som finns när man använder droger. Men skratta på du om du tycker det är så jävla roligt med folk som bryr sig om andra. Du har tydligen inte den förmågan. Och du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg särskilt noga eftersom du tror att jag "gnäller över att min son köper knark på internet". Jag har för helvete inga barn men BARN SKA INTE KNARKA enligt min åsikt. Tyck annorlunda du, det är ett fritt land.
Citera
2006-01-24, 14:08
Medlem
LadyTieras avatar
föräldrarna har för dålig koll och barnen är för kasst uppfostrade.

som moderator lägger jag inte in några personliga värderingar i min moderering men de som är under 18 blir bannlysta från forumet i nuläget.
Citera
2006-01-24, 14:10
Medlem
cerns avatar
enligt mig så tycker jag att föräldrarna ska ta på sig ansvaret inte vi..plus att de där med varningar å sånt spelar ingen roll..då blir kidsen MYCKE mer nyfikna tro mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in