• 1
  • 2
2018-02-19, 14:23
Medlem
Chipers avatar
Läste här om dagen om att kapstaden i Sydafrika begränsar vattnet ganska kraftigt för att vattnet håller på att ta slut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vatten-i-april

Är det inte sjukt att människor ska vara utan vatten? Vad är lösningen? Vad löser begränsningen?

Och hur kan det vara okej att turister obemärkt får bruka vattnet på hotel till den grad som nu? Är inte folks hälsa och liv viktigare?
Citera
2018-02-19, 14:38
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Utmärkt exempel på hur det går när negrer ska ta över driften av ett land från vita...

Det fanns en utstakad plan på hur en sådan här situation skulle kunna förhindras sedan nittiotalet om jag inte minns fel.

Men eftersom apartheid avskaffades och negrer är på samma intelligensnivå som en genomsnittlig chimpans så har planen ignorerats.
Citera
2018-02-19, 16:29
Medlem
Det konstiga är att så snart stater i Afrika, slitit sig loss från kolonialmakten, så tar galna despoter (grottmongon) makten. Hur fan kan de överleva, som de beter sig?
I Sydafrika, har Jacob Zuma byggt lyxpalats till sig själv istället för att föra utvecklingen framåt.
Pengar har slösats bort på onödig lyx, så som marmor badkar och guldkranar. Fy fan.
Stoppa alla bistånd till Afrika, så kanske despoterna ryker.
Citera
2018-02-19, 17:56
Medlem
Chipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det konstiga är att så snart stater i Afrika, slitit sig loss från kolonialmakten, så tar galna despoter (grottmongon) makten. Hur fan kan de överleva, som de beter sig?
I Sydafrika, har Jacob Zuma byggt lyxpalats till sig själv istället för att föra utvecklingen framåt.
Pengar har slösats bort på onödig lyx, så som marmor badkar och guldkranar. Fy fan.
Stoppa alla bistånd till Afrika, så kanske despoterna ryker.
Verkar vara en trend i Afrika med dåliga makthavare.
Citera
2018-02-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Utmärkt exempel på hur det går när negrer ska ta över driften av ett land från vita...

Jag tror inte det hade varit en skillnad även om så Mr. Trump hade suttit där. En tre år lång torka är en tre år lång torka oavsett vem som styr ett land. Detta kan tillskrivas helt andra fenomen.

Citat:
Det fanns en utstakad plan på hur en sådan här situation skulle kunna förhindras sedan nittiotalet om jag inte minns fel.

Exakt, det är den man har infört. Restriktioner mot vissa grejer, d.v.s. att man bara använder vatten till livsnödvändiga saker.

Citat:
Men eftersom apartheid avskaffades och negrer är på samma intelligensnivå som en genomsnittlig chimpans så har planen ignorerats.

Ptja, det verkar ju som att "negrerna" har lite högre intelligensnivå än dig i alla fall. Så du kanske kan skatta dig lycklig att du föddes i Sverige där du kan sitta och vara bottenskrapet av befolkningen.

Det stavas dessutom schimpans.
Citera
2018-02-19, 18:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiper
Läste här om dagen om att kapstaden i Sydafrika begränsar vattnet ganska kraftigt för att vattnet håller på att ta slut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vatten-i-april

Är det inte sjukt att människor ska vara utan vatten? Vad är lösningen? Vad löser begränsningen?

Och hur kan det vara okej att turister obemärkt får bruka vattnet på hotel till den grad som nu? Är inte folks hälsa och liv viktigare?
Alla borde spara, både bofasta och turister men jag tror inte det räcker ens om turisterna inte skulle göra av med något vatten alls. Det är ett mycket större problem än så.

Citat:

Var det negrer som hade hand om vattenförsörjningen på svenska ostkusten, Öland och Gotland sommaren 2016? Nej, det var låg nederbörd i ett par år i följd ihop med vita mäns infrastruktursatsningar och utdikningar inom jordbruket sedan över 100 år som ledde till akut vattenbrist i dessa områden. Det var tankbilar som fick köra dygnet runt från fastlandet till Öland hela sommaren vilket kostade många miljoner.

Vad var den utstakade planen för Kapstadens vattenförsörjning på 90-talet? Hade den hjälpt mot den rådande torkan?
Citera
2018-02-19, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag tror inte det hade varit en skillnad även om så Mr. Trump hade suttit där. En tre år lång torka är en tre år lång torka oavsett vem som styr ett land. Detta kan tillskrivas helt andra fenomen.

...jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med dig. Den du argumenterar med i inläggen har förvisso ett tveksamt språkbruk, använder tillmälen och epitet samt möjligen en bristande respekt/förståelse för att vi alla föds med olika förutsättningar - vilket inte är särskilt rättvist - men rent empirisk måste jag nog hävda att jag inte på rak arm kan komma på något land som fungerar bättre över tid efter att ett "svart" styre ersatt ett "vitt". Vi talar då ekonomiskt välstånd, produktivitet, hälsa och sjukvård, rättsväsende, jämlikhet mellan könen osv... och exempelvis infrastruktur till vilket vattenproblemet nog får räknas (vi talar naturligtvis nu om överlämnande av styre i modern tid, inte på kung Leopolds...).

...så oddsen för att de hade haft en bättre förberedelse än nu om ex en sydafrikansk Donald Trump hade styrt landet skall inte raljeras över.

Avsaltningsanläggningar, effektiva dammbyggen, mer energieffektiva vattenförbrukare och mer tillförlitliga prognosredskap samt vilja att agera på dem.
Citera
2018-02-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med dig. Den du argumenterar med i inläggen har förvisso ett tveksamt språkbruk, använder tillmälen och epitet samt möjligen en bristande respekt/förståelse för att vi alla föds med olika förutsättningar - vilket inte är särskilt rättvist - men rent empirisk måste jag nog hävda att jag inte på rak arm kan komma på något land som fungerar bättre över tid efter att ett "svart" styre ersatt ett "vitt". Vi talar då ekonomiskt välstånd, produktivitet, hälsa och sjukvård, rättsväsende, jämlikhet mellan könen osv... och exempelvis infrastruktur till vilket vattenproblemet nog får räknas (vi talar naturligtvis nu om överlämnande av styre i modern tid, inte på kung Leopolds...).

...så oddsen för att de hade haft en bättre förberedelse än nu om ex en sydafrikansk Donald Trump hade styrt landet skall inte raljeras över.

Avsaltningsanläggningar, effektiva dammbyggen, mer energieffektiva vattenförbrukare och mer tillförlitliga prognosredskap samt vilja att agera på dem.

Men styret är ju helt irrelevant. Vi har upplevt torka i Sverige och jag tror alla länder någon gång har upplevt det. Det handlar i grund och botten om att grundvattnet måste återställas med hjälp av regn. Gör det inte det så har vi inget vatten, punkt slut.

Så du kan sätta världens smartaste person som styr Sydafrika och den personen kommer fortfarande inte lösa problemet eftersom hen inte kan trolla.

En person som just styrde ett land rätt framgångsrikt är ju Obama, men vad vet jag...

Ditt avsaltningsverk är också ren dröm. Det kostar en förmögenhet att bygga och underhålla med energi och membran och knappast något som ersätter grundvatten. Har vi inget grundvatten så hjälper itne osmos.
Citera
2018-02-19, 19:03
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Ditt avsaltningsverk är också ren dröm. Det kostar en förmögenhet att bygga och underhålla med energi och membran och knappast något som ersätter grundvatten. Har vi inget grundvatten så hjälper itne osmos.

Tar man en titt på vilka enorma rikedomar som förskingras av korrupta politiker och affärsmän i afrikanska länder så räcker det till MÅNGA avsaltningsanläggningar. Man vill hellre sko sig själv som Afrikansk politiker eller affärsman än vad man vill betala i skatt och investeringar i basal infrastruktur.

Galna politiska ledare som lagt beslag på miljarder har vi sett många av sedan kolonialismen avskaffades. Många Afrikanska länder hade inte haft rinnande vatten alls utan kolonisatörerna.
Vilka byggde och underhöll vatten och avlopp från första början ? Vilka byggde upp landsomfattande elsystem, vägnät och järnvägar ?

Allt detta gavs till ursprungsbefolkningen och man sade redan då att det skulle kollapsa av uselt underhåll och minimala investeringar. Vi ser detta i många länder..

Här i Sverige är det ganska illa också då politiker undviker att investera i sådant som inte syns. De flesta städer har usla avloppssystem som ligger decennier efter i underhåll. Dagvattenavledningen är på många orter katastrofal och inte alls dimensionerad för ökade regnmängder. Så vi i Sverige är riktigt usla på underhåll men Afrika och Asien är flera snäpp värre.
Citera
2018-02-19, 19:50
Citat:
Men styret är ju helt irrelevant. Vi har upplevt torka i Sverige och jag tror alla länder någon gång har upplevt det. Det handlar i grund och botten om att grundvattnet måste återställas med hjälp av regn. Gör det inte det så har vi inget vatten, punkt slut.

Så du kan sätta världens smartaste person som styr Sydafrika och den personen kommer fortfarande inte lösa problemet eftersom hen inte kan trolla.

En person som just styrde ett land rätt framgångsrikt är ju Obama, men vad vet jag...

...Obama kan du väl ändå inte räkna som motsvarande ANC eller Mugabe? Vad gäller avsaltning så är det nog mer tillämpbart än du vill tro, mer en fråga om prioriteringar. Se bara här ett exempel från de elaka vita männens Florida...
https://www.tampabaywater.org/tampa-...lination-plant
Citera
W.Irvings avatar

Moderatormeddelande

Postat av W.Irving 2018-02-19, 19:58
Medlem
Vänligen håll er till ämnet som framgår av trådstarten. Vill man diskutera bidragande faktorer till torkan får man göra det med tydligt utgångsläge ur, samt med anknytning till, detta ämne.

Övriga diskussioner, som relationen mellan epidermis pigmentering och intellektuell förmåga, resulterar i denna tråd i radering samt eventuellt varning. Och kanske mer därtill.

/Moderator
2018-02-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Vad gäller avsaltning så är det nog mer tillämpbart än du vill tro, mer en fråga om prioriteringar. Se bara här ett exempel från de elaka vita männens Florida...
https://www.tampabaywater.org/tampa-...lination-plant

Jag säger inte att det är en omöjlig källa, jag påstår att det är väldigt svårt att ersätta grundvatten med enbart desalineringsverk. Det finns en extremt stort och bra i Saudi som kostade 7.2 miljarder dollar enbart i byggnadskostnad. Att köra RO och flash-destillering är knappast något som är energisnålt och du kan räkna med att man behöver ha infrastrukturstöd från energisektorn om man ska börja slå upp desalineringsverk överallt.

Och snälla, släpp det där med hudfärg. Ni pushar det alldeles för hårt och bevisar bara hur jävla dumma ni är.

P.S. Sydafrika har redan ett par desalineringsverk och har redan ett temporärt i Kapstaden. Räcker ändå inte.
Senast redigerad av Woozah 2018-02-19 kl. 20:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in